X-IL köper en ny gammal maskin, (Christen F3EA, Acieraklon)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8256
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: X-IL köper en ny gammal maskin, (Christen F3EA, Acierakl

Inlägg av X-IL »

Så där ja, då har jag provfräst och är mycket nöjd och lycklig! Att jämföra med Julan är ingen idé...
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8256
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: X-IL köper en ny gammal maskin, (Christen F3EA, Acierakl

Inlägg av X-IL »

Jag har inte hunnit testa så mycket ännu, men är väldigt förtjust i min uppdatering. Det enda som jag har problem med är växlingen mellan olika matningshastigheter, där får jag hjälpa den fjäderbelastade kilen på plats. Sen märker jag att X går lättare åt ena hållet än andra, funderar på om det är ojämnt slitage eller bara nån justering som behöver göras, dock är detta inte ett problem alls.

Det jag kommer att sakna är nog en pinol, men Z går så lätt och fint att det nog inte blir ett problem, utom möjligtvis vid maskingängning om man vill köra det, eller om det är många hål. Jag ska vid tillfälle plocka av vertikalhuvudet från bommen också för att inspektera om det ska finnas ett oljebad, hur det isf fylls på, och det allmänna skicket på vinkelväxeln. Lagren i båda spindlar blir bara ljumna och låter knappt alls så jag förväntar mig inga problem alls där.

Jag har kollat igenom tillbehören lite också, en MK1-adapter, en MK2-adapter och en bra uppsättning spännhylsor finns. Borrchucken är sliten, men bör bara vara pressad på dornet så jag kan byta sen. Skruvstycket är japanskt och väääldigt trevligt, glider hur fint som helst. Sen har jag ju två bord, det som sitter monterat nu kan tiltas i båda riktningar, det lösa bara runt Y-axeln(om man ser på maskinen som en vertikalfräs).

Ett första litet projekt är också avklarat, fasade av en rund mutter jag tillverkat till mitt collet block för W23-hylsor(jag har ca 250st), detta hade jag väl kunnat nöta av i Julan också, men nu blev det gjort med bra resultat.

Ska kolla om jag ska köpa en färdig W20-mutter eller tillverka en själv för att få till en dragstång för horisontalspindeln, vet att Neotech pratade om att svarva egna gängor, men kanske inte blev av? Känns som en fin utmaning med 19,7x1,666 Buttress 45/5, men det ska nog gå! Frågan är om det är mer värt att lyckas själv än att lägga 250kr på en färdig.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8256
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: X-IL köper en ny gammal maskin, (Christen F3EA, Acierakl

Inlägg av X-IL »

Ikväll blev det lite puts och tömning, rengöring och uppsmörjning av kylvätskepumpen och dess reservoar. Det fanns mycket gojs där i vill jag lova. BildBildBildBildBildBildBildBildBild
tkgb
Inlägg: 185
Blev medlem: 30 november 2009, 20:21:23
Ort: Falkenberg

Re: X-IL köper en ny gammal maskin, (Christen F3EA, Acierakl

Inlägg av tkgb »

Fin liten fräs :tumupp:

En möjlig orsak till att bordet går tyngre att veva åt ett håll, är om justerkilen till gejdrarna glappar på justerskruven.
Kilen brukar ha ett spår som justerskruven sitter i blir det spåret för stort så dras kilen in när man vevar åt ett håll(bordet går trögt)och ut när man vevar åt andra hållet(bordet går lätt)
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8256
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: X-IL köper en ny gammal maskin, (Christen F3EA, Acierakl

Inlägg av X-IL »

Det låter logiskt tkgb, har inte gett mig på att justera kilarna ännu. Tack för tipset
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8256
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: X-IL köper en ny gammal maskin, (Christen F3EA, Acierakl

Inlägg av X-IL »

Den här maskinen får vila några veckor/månader tyvärr, har högerarmen i gips från överarm till handrygg.
Har fått hem en mutter med W20-gäng i ena änden och M12 i andra, ska bygga dragstång till horisontalen. Köpte även ett B12-dorn med W20-kropp från samma ställe till klart rimliga priser. Men som sagt, det dröjer ett tag innan de används... :(
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27009
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: X-IL köper en ny gammal maskin, (Christen F3EA, Acierakl

Inlägg av tecno »

Ajajdå, det lät inte bra att få ha hand/arm i paket så här innan jul. Hoppas du repar dig snarast.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8256
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: X-IL köper en ny gammal maskin, (Christen F3EA, Acierakl

Inlägg av X-IL »

Det var en planerad operation men det blev lite värre än planerat, man får se det från den ljusa sidan, vänstern får mycket träning.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: X-IL köper en ny gammal maskin, (Christen F3EA, Acierakl

Inlägg av Lennart Aspenryd »

En putstrasa passar lika bra i kajan!
Men jag gläds åt att maskinen blir ren, vissa ytor blir läsbara. Bra så, lite flagnad färg är mycket bättre än penselrenovering!

Kanske nödvändigt! https://skanskaord.sajtverkstan.net/ska ... /385-kajan
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8256
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: X-IL köper en ny gammal maskin, (Christen F3EA, Acierakl

Inlägg av X-IL »

Haha, ja kajan hade jag inte hört...
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8256
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: X-IL köper en ny gammal maskin, (Christen F3EA, Acierakl

Inlägg av X-IL »

Sådärja, då är man hyfsat tillbaka i matchen igen. Projekten i garaget har börjat röra sig lite igen, men inget mer har hänt på fräsen ännu. Jagar runt efter fler W20-hylsor till en bra peng, gärna halvmillimetrar. Dessutom så har jag börjat fantisera om att bygga en egen "överarm" med stödlager för horisontalspindeln, men jag inser att jag endera måste utgå från en väldigt stor bit eller fuska och göra nåt liknande de maskiner som har en eller två rundstänger, och sen ett klämfäste till dessa som kan dockas i laxstjärten ovanpå fräsen. Jag måste hur som helst göra ett skydd att montera där när jag ska köra med horisontalspindeln utan att ha vertikalen monterad.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8256
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: X-IL köper en ny gammal maskin, (Christen F3EA, Acierakl

Inlägg av X-IL »

Igår åkte jag och hämtade min delningsapparat och en hårdmetallplatta för skavning som jag betalat för länge sen. Jag passade på att köpa på mig en liten vinkelhylla också. Men det bästa var att jag FICK en bom till okänd maskin, jag var lite osäker på måtten men då priset var 0:- så kunde jag ju inte säga nej. När jag kom hem så...
orange_bom.png
Kan ju säga att jag blev ganska nöjd!

Rent flyt! Nu ska det så småningom slöjdas ett stödlager, men det känns faktiskt inte så farligt. Men nu fick jag också ett lock så att jag inte behöver tillverka ett eget för att kunna köra horisontalspindeln :tumupp: :tumupp:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar