Kopparplätering, hur?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
hyperion
Inlägg: 1306
Blev medlem: 8 maj 2009, 21:19:20
Ort: Nynäshamn

Kopparplätering, hur?

Inlägg av hyperion »

Tänkte kolla om det är någon eller några här på forumet som kan peka mig i rätt riktning gällande kopparplätering.
Det finns en del information att hitta om detta men allt jag läst är på engelska och från USA. Problemet med det är att de kemikalier som sägs behövas sägs finnas i produkter som bara säljs i USA.

Det jag vill kopparplätera är blykulor. Är det någon som kan dela med sig utav kunskaper/erfarenheter kring detta så skulle jag vara mycket tacksam. Vilka kemikalier behövs och vart får jag tag på de? Det är väl de två stora frågorna just nu.

//Daniel
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kopparplätering, hur?

Inlägg av TomasL »

Du kan nog köpa en pläteringssats hos Conrad, tidigare hade de sådana ialla fall.

http://www.conrad.com/ce/en/product/530 ... ntent-1-Se
SeniorLemuren
Inlägg: 7771
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Kopparplätering, hur?

Inlägg av SeniorLemuren »

Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27009
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Kopparplätering, hur?

Inlägg av tecno »

Tror att Daniel är ute efter kemisk plätering av sina kulor. Är det typ såna som HN i Tyskland gör du vill göra själv?
Användarvisningsbild
hyperion
Inlägg: 1306
Blev medlem: 8 maj 2009, 21:19:20
Ort: Nynäshamn

Re: Kopparplätering, hur?

Inlägg av hyperion »

Det är så här jag vill göra:



Där använder han kopparsulfat och sulfuric acid som jag antar är svavelsyra, blandat med destillerat vatten.
Kopparsulfat verkar finnas att köpa i färgaffären (såg det ut som när jag googlade runt) men svavelsyra var det värre med.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27009
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Kopparplätering, hur?

Inlägg av tecno »

Testa med typ Mekonomen och köp batterisyra, iofs lite utblandad men försöka duger.
SeniorLemuren
Inlägg: 7771
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Kopparplätering, hur?

Inlägg av SeniorLemuren »

Svavelsyra = Batterisyra 37%
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Kopparplätering, hur?

Inlägg av xxargs »

hyperion skrev:Det är så här jag vill göra:



Där använder han kopparsulfat och sulfuric acid som jag antar är svavelsyra, blandat med destillerat vatten.
Kopparsulfat verkar finnas att köpa i färgaffären (såg det ut som när jag googlade runt) men svavelsyra var det värre med.
Har du kopparsulfatet ??

Om det handlar om att göra badet surare så skulle jag nog prova med citronsyra (kanske med lite vinsyra) i en liten provsats först - Citronsyra och Vinsyra är dessutom komplexbildande vilket förmodligen gör ytan på det som skall förkoppras mer blanka (samma roll fast mycket svagare som med cyanider i lösningar som användes av ytbehandlingsföretag - även om cyanider förmodligen är utbytta till annat idag)


Det som gjordes i filmen var elektrolysförkoppring (med negativt spänningssatt sladdändan med utspridda koppar-kardeler som tumlades tillsammans med kulorna - det var den som gav strömmen till blykulorna så att de förkopprades.

Koppar är bland den enklaste av metallerna när man skall belägga saker elektrolytiskt och är nog metallen som behöver minst med hjälpämnen för att få en OK yta.


---

Om du elektrolyserar kopparstav med kolstav som katod (+-polen) och fäller ut koppar på anoden (det minus är kopplad till) i en kopparsulfat-lösning så kommer lösningen bli allt surare eftersom när kopparen binds i anoden och bara syrgas kan avges på katoden då den inte kan lösa ur metall ur kolstaven, så ökar halten svavelsyra i lösningen - annars så oxiderar det tex. en kopparkatod på ytan och den bildade svavelsyran löser upp oxiden omedelbart som när den bildades och därav fräts kopparkatoden bort sakta med säkert av strömmen.
Användarvisningsbild
hyperion
Inlägg: 1306
Blev medlem: 8 maj 2009, 21:19:20
Ort: Nynäshamn

Re: Kopparplätering, hur?

Inlägg av hyperion »

xxargs, det låter som att du kan en del om detta! Betydligt mer än mig i alla fall. Jag har inte skaffat kopparsulfat än men Nitor kopparsulfat verkar finnas i färghandeln.
Har du andra förslag på vart jag kan köpa kopparsulfat så vill jag gärna veta :)

Har du några förslag på "recept" för en blandning med citronsyra och/eller vinsyra (vad är skillnaden mellan citronsyra och vinsyra för detta användningsområde?)

Hur hade du gjort för att uppnå ett bra resultat? Om du skulle "gissa" alltså.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: Kopparplätering, hur?

Inlägg av LaRdA »

Nu är ju det inte riktigt vad du frågar om, men jag antar att du även tittat på att pulverlacka kulor?
Jag måste säga att jag är imponerad över hur bra det fungerar!
Men att kopparplätera dom är ju något man nästan måste prova!
Användarvisningsbild
hyperion
Inlägg: 1306
Blev medlem: 8 maj 2009, 21:19:20
Ort: Nynäshamn

Re: Kopparplätering, hur?

Inlägg av hyperion »

Jag har läst på lite om pulverlackering av kulorna men det är inget jag vill hålla på med. Jag är ute efter att få ut maximal precision och jämnhet och då känns det som att en slät/uniform yta på kulorna är att föredra. Sen är det möjligt att det visar sig att det inte spelar någon roll men jag vill testa kopparplätering först oavsett :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kopparplätering, hur?

Inlägg av TomasL »

Varför inte köpa Konrads paket och börja leka lite,, tills du blir varm i kläderna?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Kopparplätering, hur?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Vad behövs för elektroplätering, då?

Det här såg enkelt ut:
http://www.instructables.com/id/High-Qu ... r-Plating/
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Kopparplätering, hur?

Inlägg av Gizmo »

Nyfiken undrar ju först vad du ska använda kopparpläterade blykulor till? I kulkvarn för krut tror jag man låter blyet vara bart.
Användarvisningsbild
hyperion
Inlägg: 1306
Blev medlem: 8 maj 2009, 21:19:20
Ort: Nynäshamn

Re: Kopparplätering, hur?

Inlägg av hyperion »

Vissa pistoler fungerar inte med "rena" blykulor utan kräver att ytan på kulan är hårdare. i mitt fall är det räfflingen som är för brant för att bly ska fungera.

Kittet från Conrad känns inte som att det är vad jag är ute efter alls:

"Use this set to galvanically gold-plate 24 karat) and silver-plate circuit boards, contacts, coins, jewellery, etc 100% adhesion through molecular connection. Exceptional protection against corrosion and for maximum conductivity. The process is exactly the same as industrial tampon galvaniser technology. 30 ml gold electrolyte is sufficient for an area of 270 cm², silver electrolyte goes further."
Skriv svar