Kopparplätering, hur?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5700
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Kopparplätering, hur?

Inlägg av rvl »

Nä guld och silverkulor är väl nåt för James Bond och vampyrfilmer. :D

Men kopparpläterng är väl nåt som också görs i viahål på kretskort. Då har man ytterligare ett problem att först få hålväggarna ledande, så att man sen kan fortsätta med electroplätering till önskad lagertjocklek.
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Kopparplätering, hur?

Inlägg av Micke_71 »

Om du blandar kopparsulfat och citronsyra i vatten så avsätts koppar direkt på vissa metaller bara du doppar/penslar på det. Hur tjockt lager man kan få och hur vidhäftningen blir har jag dålig koll på.

Vi har använt den lösningen på jobbet när vi har arbetat med hippade (sintrade pulverstål) material. I ex gasturbiner så sintrar man först stål i en form som sedan grovsvarvas rent. Sedan svetsas ny form på och man sintrar dit nytt rostfritt material på vissa diametrar.

För att man sen ska kunna hitta lägena exakt med det rostfria som då inte syns för ögat så penslar man på denna lösning. Koppar avsätts då på stålet som då får en tunn beläggning och blir kopparfärgad. På det rostfria så avsätts ingen koppar.

Precis just nu så tittar jag på en gubbe vi har hyrt in på jobbet som elektrolytiskt belägger en tapp på en vals. Det är koppar och nickel han borstpläterar på i ganska tjockt skikt. Men det är en jävla massa steg med betning, aktivering mm. Tror det handlar om totalt 10 olika steg med en hel del otrevliga kemikalier.
metric
Inlägg: 766
Blev medlem: 16 maj 2010, 11:04:52

Re: Kopparplätering, hur?

Inlägg av metric »

Gjuter du kulor själv?
En kompis gör det, han blandar bly med stilmetall (antimon).
Han påstår att kulorna blir riktigt hårda då.
Användarvisningsbild
hyperion
Inlägg: 1306
Blev medlem: 8 maj 2009, 21:19:20
Ort: Nynäshamn

Re: Kopparplätering, hur?

Inlägg av hyperion »

Jag får väl ta och testa helt enkelt. Jo jag ska börja gjuta egna kulor men vad jag förstått så är det risk för blyavlagringar i pipan även om man gör hårda blykulor med mer antimon. Speciellt i pipor som har brant stigning på räfflorna.
metric
Inlägg: 766
Blev medlem: 16 maj 2010, 11:04:52

Re: Kopparplätering, hur?

Inlägg av metric »

Vilken kaliber gäller det?
Användarvisningsbild
hyperion
Inlägg: 1306
Blev medlem: 8 maj 2009, 21:19:20
Ort: Nynäshamn

Re: Kopparplätering, hur?

Inlägg av hyperion »

Det är främst 9mm och 7,65mm som jag vill kopparplätera. till 38 special tänkte jag strunta i att plätera.
metric
Inlägg: 766
Blev medlem: 16 maj 2010, 11:04:52

Re: Kopparplätering, hur?

Inlägg av metric »

Jag provade köpta kopparpläterade i min nia men fick inget bra resultat och dom siktade ner pipan tyckte jag.
Är det Sig P210 du har?
Jag hade en sådan, den sköt bäst med Norma TC och nästan lika bra med Hornadys dito.
Det ska finnas att köpa en pipa med lägre stigning avsedd för blykulor.
Användarvisningsbild
hyperion
Inlägg: 1306
Blev medlem: 8 maj 2009, 21:19:20
Ort: Nynäshamn

Re: Kopparplätering, hur?

Inlägg av hyperion »

Japp det är en sån jag har, eller jag har en SP47/8. Att hitta en "bly-pipa" lär bli svårt så jag tänker iaf försöka plätera och försöka få till något som fungerar.
Hela anledningen till att jag vill gjuta egna kulor är att jag inte vill lägga ner en jävla massa tid och energi för att hitta en optimal laddning med en köpt kula och sedan när jag behöver köpa fler sådana kulor så finns de inte längre eller går inte att få tag på. Så det är inte för att spara pengar som jag gör detta (och spara pengar kommer jag nog inte göra heller :) )
metric
Inlägg: 766
Blev medlem: 16 maj 2010, 11:04:52

Re: Kopparplätering, hur?

Inlägg av metric »

Det var iallafall en mycket trevlig pistol med ett super tryck (bryta glasstav).
Synd att den var på 5-års licens annars hade jag behållt den :(
Lycka till med gjutningen, till .38 an körde jag wadcutter den är lätt att gjuta och att få skjuta bra.
Har för mig att jag använde N310 krut i den.
Användarvisningsbild
hyperion
Inlägg: 1306
Blev medlem: 8 maj 2009, 21:19:20
Ort: Nynäshamn

Re: Kopparplätering, hur?

Inlägg av hyperion »

Gjorde ett snabbt försök med en kula som redan var fettad samt att jag endast använde ett AA batteri. Trots det vart det ganska bra. Fäster bra men det är ett tunt lager som jag behöver få tjockare.

Högst upp en köpt pläterad kula från HN, sedan min pläterade testkula, sedan en mantlad kula och till sist en ren blykula
23022947_10155547204290733_1805473207_o.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Peter Marcusson
Inlägg: 7
Blev medlem: 5 april 2017, 22:07:29

Re: Kopparplätering, hur?

Inlägg av Peter Marcusson »

Jag har grejer för att plätera med silver och i det fallet blir det ett otroligt tunt lager med silver, misstänker att det inte blir så mycke tjockare med koppar heller.
Vet ej men en gissning bara.
limpan4all
Inlägg: 8193
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Kopparplätering, hur?

Inlägg av limpan4all »

Men då är det väl inget problem. Då bly är elektriskt ledande så behöver du ju bara sätta upp kulorna i en ram som håller i dom sedan så skall alla kulorna ha elektrisk kontakt sedan så är det ju bara att elektroplätera upp dom till önskad tjocklek. Låg spänning och mycket ström. Det är ju på detta sätt som man lägger på koppar på mönsterkort 20-50um är standard plätering, räcker det?. Kemkopparsteget behöver du ju inte som sagt för bly är ju redan ledande.
Skriv svar