Använder ni G-Wizard?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
archen
Inlägg: 570
Blev medlem: 22 augusti 2012, 18:47:41
Ort: Falun

Använder ni G-Wizard?

Inlägg av archen »

Hittade ett program som heter G-Wizard som verkar vara väldigt avancerat!

Använder ni detta? Jag fixade en 30-dagars testversion och det verkar ju väldigt häftigt, inte testat några feeds men den tar ju otroligt många inputs för beräkningarna.

Någon som använder programmet och kan ge lite feedback för hur bra beräkningar är?

Jag får oxå väldigt olika resultat tycker jag, ibland vill den använda axiellt ingrepp på 400% och en stepover på typ 5% (HSM) och ibland Axiellt på 75% och kanske stepover på 50%.

Varför varierar det så mycket mellan föreslagna feeds and speeds? (Samma verktyg, material etc) bara ändrat depth of cut Eller kanske hur mycket verktyget sticker ut.

Mvh
Anders

.
H.O
Inlägg: 5679
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Använder ni G-Wizard?

Inlägg av H.O »

Inte använt, jag undviker subscription software i största möjliga utsträckning.

> Varför varierar det så mycket mellan föreslagna feeds and speeds? (Samma verktyg, material etc) bara ändrat depth of cut Eller kanske hur mycket verktyget sticker ut.

Gissningsvis har det att göra med hur mycket verktyget tillåts "böjas" samt hur mycket effekt det tillåts ta ut ur spindeln. Ju längre "utstick" desto mer flexar verktyget, ju djupare skär destor mer flexar verktyget OCH desto mer spindeleffekt går det åt om resterande parameterar bibehålls.

EDIT: Ser nu att han har en liftime plan för $269...
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Använder ni G-Wizard?

Inlägg av Glattnos »

Jag har inte använt det själv men NYC CNC på Youtube(kolla kanalen) använder det ibland och då ser det ut som att han låser de värden som ska vara fasta och sen justeras de övriga.
Vad är din fråga igentligen? Vilka feeds och speeds du får borde rimligen bero på vilka värden du knappar in. 400% eller 50% axiellt ingrepp kan ju båda vara lika rätt om du inte talat om vilket axiellt ingrepp du vill ha utan bara tex vilket varvtal, matning och effekt du vill använda.
G-wizard är väll inte så mycket wizard som det är kalkylator egentligen.
Användarvisningsbild
swapper
Inlägg: 1075
Blev medlem: 14 augusti 2012, 23:18:15
Ort: Helsingborg

Re: Använder ni G-Wizard?

Inlägg av swapper »

Verkar som att fswizard.com har åter igen en fri variant att göra enklare beräkningar på sin sida.

http://fswizard.com/www/
Skriv svar