Orthocyklisk lindning, beräkningshjälp sökes

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Joe
Inlägg: 1645
Blev medlem: 3 mars 2006, 17:00:50
Ort: Södermanland

Orthocyklisk lindning, beräkningshjälp sökes

Inlägg av Joe »

Håller på med en lindningsmaskin och ett enkelt antagande att punkten för att flytta spridaren låg på samma ställe per varv, funkade inte bra.
Så nu blir det mera matematik i programmet.

Har försökt hitta på näten hur alpha räknas ut (90°-α), den är bla beroende av d och sträckan för vinkeln.
Sen vad vinkeln markerat i rött blir, då linjen inte är vinkelrät mot ovanstående mått.

Nån som har koll eller sett information om detta?
orthocyclic_.png
http://www.extra.research.philips.com/h ... 62-365.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SeniorLemuren
Inlägg: 7771
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Orthocyklisk lindning, beräkningshjälp sökes

Inlägg av SeniorLemuren »

Detta tyckte jag var intressant eftersom jag är en gammal elektrolindare. Den vinkel du vill veta gäller så vitt jag kan förstå när man lindar runda spolar. Anledningen till att man vill ha en fördröjning vid varje varv (vinkeln alfa) är ju att man vill sprida crossover jämt runt spolen så att den får samma diameter runt om. Vinkelns storlek borde ju inte vara kritisk. Huvudsaken är att inte crossover inträffar på samma plats varv efter varv så att spolen blir "fetare" på ett ställe.

När man lindar rektangulära spolar gäller det motsatta. Där vill man oftast ha alla crossover på samma sida av rektangeln. På t.ex. en E-transformatorlindning vill man ju ha så mycket tråd som möjligt mellan plåtarna, men på de öppna sidorna finns det gott om plats så där får crossover ingen nackdel.

Detta är inget jag har direkt erfarenhet av från min tid som lindare, där använde vi mellanlägg mellan varje lager på grund av isolationsfördelar. Om det var mindre krav på isolation så lindades dom "vilt", alltså man försökte lägga lagren så bra det gick utan mellanlägg. Detta var på den tiden som spolar lindades manuellt. Minsta kontaktorspole lindades om när den brunnit, så gammal är jag. :)
Joe
Inlägg: 1645
Blev medlem: 3 mars 2006, 17:00:50
Ort: Södermanland

Re: Orthocyklisk lindning, beräkningshjälp sökes

Inlägg av Joe »

Det var just det att crossover blev på samma ställe med mitt antagande... :doh:

Ja det är runda med 29-72 varv per lager

Nä vinkeln är inte kritisk men jag behöver någon form av uträkning som fungerar på olika diametrar för programmets skull.
Och iom att avståndet imellan gavlarna inte stämmer med ett jämt antal varv så kommer crossover att komma på olika ställen per lager. (Om jag lyckas med den uträkningen..)
SeniorLemuren
Inlägg: 7771
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Orthocyklisk lindning, beräkningshjälp sökes

Inlägg av SeniorLemuren »

Om du kollar på bilden så kan man se att förskjutningen i det exemplet är ca D/2 på ca 4-5 varv. Det är väl ungefär vad du vill veta. Vinkeln behöver du ju inte för att räkna ut förskjutningen.
Skriv svar