Förslag på motor och motorstyrning?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Mr B
Inlägg: 139
Blev medlem: 18 februari 2006, 20:05:28
Ort: Helsingborg

Förslag på motor och motorstyrning?

Inlägg av Mr B »

Jag försöker sätta ihop en godis maskin. Mer exakt en "pill coating" "panning" och allt vad de kallas:


Vikt, storlek, mängd, allt inverkar på vilken hastighet man behöver hålla, men någonstans mellan 50 & 60 rpm. Om möjligt skulle jag vilja kunna reglera "steglöst" med en ratt. (potentiometer kopplad till motorstyrning?) Jag inser att direktdrift antagligen är den dyraste lösningen, och antagligen inte egentligen tillför något. Jag kan tänka mig att arbeta med en utväxling, troligtvis via kilrem. Det mekaniska löser jag nog utan större problem. Tror jag.
Min skål är 28cm rakt över, och det kommer nog aldrig vara mer än 5 kilo i burken. Men hur man går därifrån till en rimlig gissning på vad man behöver för motoreffekt...
Nå, det är ju därför jag skriver här. Ni kan allt om den svarta magin andra kallar elektronik. Sugna på att kasta ut tips, och förklara hur och varför man kom fram till den rekommendationen? Förhoppningsvis kan jag ju lära mig något på vägen.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Förslag på motor och motorstyrning?

Inlägg av tecno »

Inte svaret du kanske önskar men en rejäl köksassistent med degkrok lär ju göra jobbet, måhända att kroken behöver modifieras och att man behöver kanske vinkla det hela.
Mr B
Inlägg: 139
Blev medlem: 18 februari 2006, 20:05:28
Ort: Helsingborg

Re: Förslag på motor och motorstyrning?

Inlägg av Mr B »

Köksmaskiner har en tendens till att ha skålen stationär, och en roterande anordning "i" skålen. För att kunna bygga upp lagerna på karameller, nötter osv, utan att de fastnar i varandra, ska de tumla runt varandra, ungefär som i en torktumlare. Börjar man trycka runt dem med en visp, trycker man bara ihop dem i klumpar.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Förslag på motor och motorstyrning?

Inlägg av tecno »

man behöver kanske vinkla det hela.
Ställ maskinen på kant :vissla:
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Förslag på motor och motorstyrning?

Inlägg av mrfrenzy »

En vanlig Electrolux assistent har roterande skål och steglös varvtalsregulator.
Mr B
Inlägg: 139
Blev medlem: 18 februari 2006, 20:05:28
Ort: Helsingborg

Re: Förslag på motor och motorstyrning?

Inlägg av Mr B »

Nu var jag tvungen att studsa över till Electrolux hemsida och titta, men jag hittar ingen med roterande skål. De har allihopa skålar med handtag på, och det försvårar rotationen med ett handtag som sticker ut.
Har du någon specifik modell man kan snegla på så man kanske blir klokare? Jag misstänker att om funktionen går att återfinna på den typen maskin så är den till för just det här. Däremot är antagligen maskinen dyrare än jag skulle önska, men det går kanske att komma runt med begagnade, och delvis defekta maskiner. Jag behöver ju bara en funktion...
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Förslag på motor och motorstyrning?

Inlägg av mrfrenzy »

Tydligen heter dom ankarsrum numera, är bestämt säker på att mors maskin har Electrolux logga.

Såhär ser dom ut: http://www.elon.se/hushallsapparater/ko ... -akm-6230b

Kan säkert hittas begagnat med om man håller utkik, dom håller 20 år utan problem.
Mr B
Inlägg: 139
Blev medlem: 18 februari 2006, 20:05:28
Ort: Helsingborg

Re: Förslag på motor och motorstyrning?

Inlägg av Mr B »

6000:- för en ny är ju inte aktuellt, men en begagnad kanske kan slaktas och fås att göra jobbet. Döda tiduret torde inte vara skitsvårt.
Om de nya, och de gamla har ungefär samma specifikationer, så ligger varvtalsregleringen från 40 till 180 rpm, så det borde vara mer än rimligt för att få till rätt kaskad i burken. Det blir fortfarande en annan burk, men fästet ser inte ut att vara skitsvårt att kopiera, så det ger sig. Undrar vad man kan hitta en begagnad för i pengar... Blocket nästa.

Du får gärna kolla med mor om hon möjligen kan få fram en modellberäkning. Det hade nog gjort nätjakten lättare. (glöm det. Tradera har flera stycken, och för skitpengar, som det ser ut. ingen vet vad de hamnar på i auktionsförfarandet, men det har möjligheter...)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Förslag på motor och motorstyrning?

Inlägg av grym »

lite mera spec på vad man vill ha är vettigt

billigast, större vindrutetorkarmotor, men håller inte i så många timmar

liten snäckväxlad trefasmotor och frekvensomformare, lär hålla länge och smidigt, kan kosta om man inte hittar beg

fulvarians , beg skruvdragare eller borrmaskin
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Förslag på motor och motorstyrning?

Inlägg av mrfrenzy »

Sedär det fanns ju massor.
Den grå varianten är det jag känner igen och vet har steglös reglering.

Dom orangea ser ut att kunna ha fyra fasta steg?
Mr B
Inlägg: 139
Blev medlem: 18 februari 2006, 20:05:28
Ort: Helsingborg

Re: Förslag på motor och motorstyrning?

Inlägg av Mr B »

grym skrev:lite mera spec på vad man vill ha är vettigt
Fast det ställer vissa krav. Man måste till exempel veta VAD man vill ha.
grym skrev:billigast, större vindrutetorkarmotor, men håller inte i så många timmar
Låter som en dålig lösning. Hålla på och jaga nya motorer om och om igen känns dumt.
grym skrev:liten snäckväxlad trefasmotor och frekvensomformare, lär hålla länge och smidigt, kan kosta om man inte hittar beg
Det låter mer "rätt" om man nu inte ska ge sig på oskyldiga hushållsmaskiner. Hur skulle man gå till väga för att lista ut hur hög effekt en motor behöver i ett sådant scenario? Frekvensomvandlaren får man ju rimligtvis välja utifrån motorn.
mrfrenzy skrev:Den grå varianten är det jag känner igen och vet har steglös reglering.
Nice. Jag ska försöka komma i närheten av en, och se om det verkar realistiskt att ge sig på en sådan. Borstad motor, remdrift, och snäckväxel på axeln ut ur underredet, om ag förstått konstruktionen rätt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Förslag på motor och motorstyrning?

Inlägg av grym »

dela upp det i borstade motorer och borstlösa, borstade håller inte för körning så bra
borstlösa i åratals konternuerlig körning

med reglering är det trefasmotor som funkar bra

ett allternativ
leta upp en lågvarvig, 6 polig trefasmotor (900-980rpm) och ha en frekvensomformare
med en lite större motor, säg 0.5kw, så har du lager som tål din bunke utan bekymmer och man får visserligen ha en storlek större än minsta frekvensomformare, men det är ingent att bekymra sig om, och du har något som går tyst, kommer hålla i en halv evighet, och är nog den lösningen jag hadde valt
Mr B
Inlägg: 139
Blev medlem: 18 februari 2006, 20:05:28
Ort: Helsingborg

Re: Förslag på motor och motorstyrning?

Inlägg av Mr B »

Jag misstänker att tre-fas kan bli ett problem. Finns det frekvensomvandlare som kan ta 230v och driva en trefas motor?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Förslag på motor och motorstyrning?

Inlägg av mrfrenzy »

Trefas behövs inte i denna applikation.
Assistenten kan knåda 3kg deg på enfas utan att tappa fart.
Lagren är dimensionerade för detta.
Mr B
Inlägg: 139
Blev medlem: 18 februari 2006, 20:05:28
Ort: Helsingborg

Re: Förslag på motor och motorstyrning?

Inlägg av Mr B »

Ja, blir det en sådan, är det i princip en färdig lösning. En del av de där har tydligen inget läge för att stänga av tiduret, men de som har är i princip färdiga från början.
Skriv svar