Hjälp att hitta en stegmotorstyrning typ "Smooth Stepper"

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Hjälp att hitta en stegmotorstyrning typ "Smooth Stepper"

Inlägg av PeterH »

Har ett projekt där jag behöver kontrollera två stycken stegmotorer med hög precision utan risk att datorn gör så att motorena tappar steg (realtidsstyrning), jag antar därför att en "Stand Alone" lösning typ "Smooth Stepper" eller liknande kan vara rätt väg att gå? Förutom att styra motorerna skall också ett par I/O (2 ut och 2 in) samtidigt kunna kontrolleras utan att motorn tappar steg. Lösningen skall användas för att märka rör genom etsning.

Jag har kollat runt och det verkar finns en hel del kort(?), så många att jag känner att det blir otroligt svårt att kunna säga om lösningen i fråga är tillräckligt bra bara genom att läsa specar :humm:

Tanken är att man får en signal när röret ligger i position och då startar själva märkningen genom att rotera röret fram/bak (stegmotor 1) samtidigt som man kontrollerar etsningen med en utgång (via ett SSR relä), själva ets-huvudet rör sig höger/vänster (stegmotor 2) efter behov för att skapa önskad märkning. När märkningen är klar ges signal och nytt rör laddas... Själva etsningen kommer att vara en fristående lösning som kopplas till en befintlig röranläggning där signaler för "rör i läge" och "fortsätt mata" finns tillgängliga.

Ett krav är alltså att man kan "ladda ner" vad som skall märkas till styrenheten och låta denna själv (utan datorn) sköta både stegmotorer och ets-signal.

Nu till min fråga; är det någon av er som kan rekommendera en produkt av hög kvalité, gärna lokal (svensk) leverantör med dom egenskaper jag söker?
H.O
Inlägg: 5679
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Hjälp att hitta en stegmotorstyrning typ "Smooth Stepper

Inlägg av H.O »

Smoothstepper fungerar inte riktig så som du beskriver, även om den genererar pulstågen till stegmotordrivarna utan direkt inblandning av PC'n så "strömmar" PC'n kontinuerligt kommandon till Smoothsteppern. Det är inte rätt produkt för dig om din maskin skall gå att köra utan att ha en PC ansluten.

Det jag kommer att tänka på är däremot nån av alla "3D-skrivar-styrningar" som kan läsa G-kod från ett SD-kort. Jag har själv ett Smoothieboard (inte att förväxla med Smoothstepper) och med ett sånt kan du garanterat göra det du vill - antingen direkt med kortet (om du är beredd att "justera" mjukvaran (som är open source)) eller om du fixar dina givare och sånt med extern logik som signalerar Smoothieboard att starta själva "bearbetningscykeln".

Vill du ha industriella prylar så hade ju DAP en Siemens-styrning till salu.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Hjälp att hitta en stegmotorstyrning typ "Smooth Stepper

Inlägg av PeterH »

Jag ska helt klart kolla upp "Smoothieboard" och se vad det kan erbjuda, låter helt klart intressant! Tack.

När det gäller DAP:s Siemens system så känns det lite lyxigt för applikationen (kommer eventuellt att behöva två system och då blir det dyrt att skaffa en till likadan :vissla: ) Fråga här till dig som kör denna typ av produkt ("Smoothies") bygger all styrning på att man laddar ner G-koder till dessa? så för vår del blir det till att skapa G-kod för allt som man vill att kortet skall utföra?

Jag kommer ju inte att köra med ett CAD program och en CAM mjukvara utan skall från datorn ladda ner ett serienummer som på röret skall resultera i en streckkod och serienummer i klartext. Jag antar att jag därför kommer behöva en "G-kods generator" (typ CAM) som hanterar serienummer till rörelser (G-kod)? För jag har fattat rätt om smootieboard och smoothstepper båda "fattar" G-kod direkt? :humm:
H.O
Inlägg: 5679
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Hjälp att hitta en stegmotorstyrning typ "Smooth Stepper

Inlägg av H.O »

Smoothieboard förstår G-kod. Du antingen ansluta en PC och skicka G-kod-kommandon ett efter ett (det är så den används i min pick-and-place maskin) eller så kan du lagra G-kodprogram på SD-kort som kan köras utan datorn ansluten men EXAKT hur man gör det har jag inte koll på eftersom det inte är så jag använder den.

Det finns flera olika liknande lösningar baserade på mer eller mindre avancerade Arduino-platformar. Läs t.ex om GRBL.

Men att bara skicka en ASCII-sträng, typ "1234" och få ett Smoothieboard att själv generera ett "program" för att etsa/gravera blir nog inte så lätt. Möjlitvis att man kan ha ett program för varje siffra och sedan, på nått sätt, "placera" ut de ett efter ett - jag vet inte.

Smoothsteppern är som sagt inte ALLS samma sak och fungerar inte alls på samma sätt även om namnet är likt. Den fattar inte G-kod och dess protokoll är inte öppet - vad jag vet.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Hjälp att hitta en stegmotorstyrning typ "Smooth Stepper

Inlägg av NULL »

Är det här något du kan använda?
https://youtu.be/Prw7wNa20Gk
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Hjälp att hitta en stegmotorstyrning typ "Smooth Stepper

Inlägg av PeterH »

Ser ut att vara en trevlig lösning men inte riktigt vad jag behöver just nu, men jag kommer att ha det kvar i mitt arkiv (bakhuvudet) 8) Tack för tipset.

Jag har fått ett annat tips som jag håller på att kolla upp men det ser lovande ut så här långt "Motion Control 7330" från NI (National), se länk nedan; http://www.ni.com/pdf/manuals/370837b.pdf
H.O
Inlägg: 5679
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Hjälp att hitta en stegmotorstyrning typ "Smooth Stepper

Inlägg av H.O »

Ett två-axligt 7330 verkar ligga på ~15kkr och det måste ju ha en "host" som kontrollerar det. Antingen en PC eller ett PXI-chassi med en CPU-modul (ytterligare 15kkr MINST) och så mjukvara till det.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Hjälp att hitta en stegmotorstyrning typ "Smooth Stepper

Inlägg av PeterH »

Det kommer att vara en PC oavsett för att kontrollera det hela och där serienummer genereras/sparas. Väljer man PCI lösningen är det ju bara att stoppa in kortet i datorn. LabView kör vi redan så dom licenserna finns redan idag, om något ytterligare tillkommer är okej. Ett extra plus är att National har riktigt bra support :tumupp:

Men jag är öppen för andra förslag också, men lösningen behöver på något sätt klara av att ta emot "märknings-info" och sedan köra "stand alone", alternativt kunna buffra så pass mycket att man kan skicka ner utan att det finns risk för timingproblem vid utskrift...

Edit: Här är ett utdrag från manualen till NI 7330

--------------------------------
Features
The NI 7330 motion controller is a stepper motor controller for PXI and PCI. The NI 7330
provides fully programmable motion control for up to four independent or coordinated axes of
motion, with dedicated motion I/O for limit and home switches and additional I/O for
general-purpose functions.
You can use the NI 7330 motion controller for point-to-point and straight-line vector moves for
stepper motor applications. The NI 7330 motion controller adds the ability to perform arbitrary
and complex motion trajectories using stepper motors.
Stepper axes can operate in open or closed-loop mode. In closed-loop mode, stepper axes use
quadrature encoders or analog inputs for position and velocity feedback (closed-loop only), and
provide step/direction or clockwise (CW) /counter-clockwise (CCW) digital command outputs.
All stepper axes support full, half, and microstepping applications.

Hardware
The NI 7330 is a high performance motion controller that uses an advanced dual-processor
architecture including a 32-bit CPU, combined with a digital signal processor (DSP) and custom
field programmable gate arrays (FPGAs). The first-in, first-out (FIFO) bus interface and
powerful function set provide high-speed communications while offloading complex motion
functions from the host PC for optimum command throughput and system performance.
Each axis of the NI 7330 motion controller has motion I/O for end-of-travel limit and home
switch inputs, breakpoint output, trigger input, and encoder feedback. Refer to Appendix A,
Specifications, for information about the encoder feedback rates. The NI 7330 motion controller
also has non-dedicated user I/O including 32 bits of digital I/O and four analog inputs for ±10 V
signals, joystick inputs, or monitoring of analog sensors. Additionally, the NI 7330 motion
controller analog inputs can provide feedback for loop closure.

Software Programming Choices
NI-Motion is a simple but powerful high-level application programming interface (API) that
makes programming the NI 7330 motion controller easy. You can execute all setup and motion
control functions by calling into a dynamically-linked library (DLL). You can use the full
function set implementations for LabVIEW and LabWindows/CVI, or call the NI-Motion
libraries from C and Visual Basic.
jihe
Inlägg: 2401
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Hjälp att hitta en stegmotorstyrning typ "Smooth Stepper

Inlägg av jihe »

Varför oroar du dig för timingproblem? det låter ju inte som om det är hjärnkirurgi som skall utföras. Knappt någon av våra fräsar och svarvar skulle ju funka om man tappade steg titt som tätt utan extern motion controller. Givet tillräcklig dimensionering av stegmotorer är ju en lösning med PC-controller typ linuxcnc väldigt tillförlitlig.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Hjälp att hitta en stegmotorstyrning typ "Smooth Stepper

Inlägg av PeterH »

Det korta svaret är att tester gjorts där timingproblem visat sig... Eftersom det skall implementeras i befintlig lösning är inte Linux aktuellt i detta fall.
Skriv svar