Filter med automatisk "backspolning"

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
swapper
Inlägg: 1075
Blev medlem: 14 augusti 2012, 23:18:15
Ort: Helsingborg

Filter med automatisk "backspolning"

Inlägg av swapper »

Hej!
Har funderat en tid på att lösa ett problem vi har på jobbet med filter som sätter igen sig men inte hittat någon prisvärd lösning.
Det som filtreras är grundvatten och det följer med smuts ifrån berget vilket sätter igen våra relativt små silkorgar.
Dessa måste såklart rensas för att bibehålla flödet i systemet (kyla)
När jag efterfrågade en lösning från någon firma (vet inte vilken det var) så fick vi förslag på filter i 50 - 80 kkr klassen vilket var så långt utanför budget att det var inte att tänka på (vi skulle behöva 5 st...)
Anledningen till att vi filtrerar det är för att vattnet går igenom plattvärmeväxlare vilka vi inte gärna vill ha fulla med detta "borrkax"

Vad finns det för enklare system för detta?
Elektroniskt styrda är såklart att föredra eller om det finns andra sätt men automatiska system?

Flödena vi pratar är 100 liter/min upp till 280 liter/min
Stop i flödet vid rensning är inget direkt problem utan kan hanteras i PLC styrning (frekvensstyrda pumpar)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14811
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Filter med automatisk "backspolning"

Inlägg av mrfrenzy »

Backspolning är ju enkelt att bygga med tre motorstyrda ventiler och några t-kopplingar.

Kan enkelt skötas med en miniplc eller ett gäng reläer.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Filter med automatisk "backspolning"

Inlägg av TomasL »

I stort sett alla flänsade filter har anslutning för backspolning.
Du behöver motorisera ventilen för inkommande vatten, och sätta en magnetventil på anslutningen för backspolningen.

Har du ingen anslutning för backspolning, kan du enkelt göra en.
Skriv svar