Ang Effekt på spindelmotorer

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
cncbonde
Inlägg: 77
Blev medlem: 15 augusti 2017, 22:36:32

Ang Effekt på spindelmotorer

Inlägg av cncbonde »

Jag har sett dessa spindlar på ebay och undrar lite.

http://www.ebay.com/itm/MT3-BT30-Spindl ... 1W5iYdJUMA

Dom ser ju relativt klumpiga ut om man jämför med de andra dessutom klarar dom bara 8000 rpm.
Min första fråga är ang effekten 750w vilket är ingenting i jämförelse, är dessa motorer mycket med energisnåla än de andra?
Annars finns det ju 1500w med vfd och 24000 rpm för 1500 kr tex http://www.ebay.com/itm/1-5KW-AIR-COOLE ... 0005.m1851

Vad är haken?

Det slår mig att det tex finns planhyvlar som ska kunna hyvla 600mm brett i hög fart på 5,5kw hur kan dom avverka så mycket mer än en spindel på 5,5kw ? hoppas ni förstår vad jag menar.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32497
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Ang Effekt på spindelmotorer

Inlägg av säter »

Jag lyckades inte läsa mig till om motorn ska anslutas till 3fas eller 1fas.
Ej heller någon nätspänning anges.
Skippa den där spindeln.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27009
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Ang Effekt på spindelmotorer

Inlägg av tecno »

Den säljaren besitter inga kunskaper! Lovar vitt och brett!
cncbonde
Inlägg: 77
Blev medlem: 15 augusti 2017, 22:36:32

Re: Ang Effekt på spindelmotorer

Inlägg av cncbonde »

Jag har inga planer på att köpa den spindeln, jag ville förstå skillnaden på effekt och effekt.

Egentligen tycker jag att effekten på spindlarna verkar hög i förhållande till vad dom kan prestera, min tankegång där va att dom kanske har väldigt låg verkningsgrad av någon anledning såsom hög rpm eller litet format.
Vad tror ni ?
H.O
Inlägg: 5679
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Ang Effekt på spindelmotorer

Inlägg av H.O »

Effekt = vartal x vridmoment.

En typisk motor avger konstant vridmoment varför den avgivna effekten blir som högst vid motorns maxvarvtal.

Om du räknar med att inte köra fortare än 8000rpm är det därför dumt att köpa en spindel som gör 24000rpm för i princip ger en 8000rpm spindel med 750W-motor samma mekaniska effekt som en 24000rpm spindel med 2.2kW-motor (som du kör på 8000rpm).

Med en viss motoreffekt kan du få antingen [lågt varvtal med mycket vridmoment] ELLER [högt varvtal med lågt vridmoment]. Det förstnämda är bra för stora verktyg i hårda material, det sista är bra för små verktyg och mjuka material.

Titta på en (halvstor) verktygsmaskin, de har en spindelmotor på 10-20kW och det är för att dom - utan mekanisk växellåda - skall kunna få BÅDE högt varvtal OCH mycket vridmoment.
cncbonde
Inlägg: 77
Blev medlem: 15 augusti 2017, 22:36:32

Re: Ang Effekt på spindelmotorer

Inlägg av cncbonde »

Tack H.O för en bra förklaring som va lätt att förstå.

Några följdfrågor den angivna effekten på spindeln är väl den effekt som spindeln drar och inte vad den ger ?
Jag antar att verkningsgraden på olika motorer är olika?

Vilka varvtal brukar man använda när det kommer till fräsning i trä? antar att det tex har med hur stora verktyg man har o göra med men tex 50 mm planfräs eller 20mm pinnfräs ?
H.O
Inlägg: 5679
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Ang Effekt på spindelmotorer

Inlägg av H.O »

Ärligt talat så vet jag inte med säkerhet om den angivna effekten är elektrisk eller mekanisk. Det kan säkert vara så att olika tillverkare anger olika saker men tittar vi på EBAY-annonser så är det sannolit elektrisk effekt (om inte annat för att det resulterar i en högre siffra). Verkningsgraden är olika för olika motorkonstruktioner och den är olika vid olika varvtal och belastningar för SAMMA motor. Jag tror du kan bortse från det för närvarande :-)

Jag kan nästan inget om träbearbetning men jag har en handöverfräs (som jag inte vill sätta en 50mm fräs i men ändå) och den gör väl uppåt 30000rpm eller nått sånt. Har svårt att tänka mig att man vill köra nått verktyg som är <50mm långsammare än 6krpm.

Men, precis som med metallbearbetning så beror varvtal och matning på val av material (ek är såklart "svårare" att skära än snabbvuxen gran) och generellt sett så är det ju så att ju större verktyget är desto lägre ska varvtalet vara (eftersom skärhastigheten (dvs hur fort skäreggen på verktyget paserar genom materialet) ökar ju större verktyget är).

Du får titta på tillverkare av olika fräsverktyg för träbearbetning och se om de har rekommendationer för varvtal i olika material.
cncbonde
Inlägg: 77
Blev medlem: 15 augusti 2017, 22:36:32

Re: Ang Effekt på spindelmotorer

Inlägg av cncbonde »

Jag hittade svar här på EF så jag tänkte lägga till det här skrivet av GurraT

"En 80mm kutter i cncn kör vi i 8000-10000 r/min. En 50mm bör upp över 15000r/min."

sen borde det ju även handla om hur kraftig spindel man har.

Som jag ser det när det gäller träbearbetning kommer jag nog inte behöva en vdf utan det räcker o köra på max varvtal 18000 rpm
GunnarW
Inlägg: 117
Blev medlem: 14 februari 2014, 18:45:17
Ort: Växjö

Re: Ang Effekt på spindelmotorer

Inlägg av GunnarW »

Men tänk på att vid de höga varvtalen (18000rpm) och en 40mm fräs (för att ta de skärhastigheter som nämns ovan) vill det verkligen till att det är dynamisk balans i spindel och verktyg annars skakar hela maskinen sönder om den inte har vandrat ut genom väggen innan. Jag skulle absolut se till att varvtalet går att sänka så att det blir någorlunda vibrationsfritt vid behov. För övrigt är det ju som HO påpekar att dra runt en 40mm fräs i 18000rpm kräver effekt även i trä, speciellt om du ska ha lämplig matning och inte bara gnida/bränna bort spånen.
Jag undrar... jag har bara fräst metall och när jag räknar ut skärhastigheten med ovanstående värden så blir det cirka 2350m/min eller 39m/sek... ska det verkligen gå så fort vid träbearbetning?
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: Ang Effekt på spindelmotorer

Inlägg av Uttis »

En byggsåg med 260mm klinga varvar 2700rpm det blir ungefär samma som en 40mm @ 18000rpm, hyvlar kan ligga runt 10krpm.


Jag vet inte vad du har valt för spindel men vfd behöver du troligtvis för den varvar inte max om du stoppar in den rakt i väggen. Vattenkyld kan vara bra om man vill ha ner oljudet.
Morgons
Inlägg: 257
Blev medlem: 4 september 2008, 20:57:37
Ort: Charlotte NC USA

Re: Ang Effekt på spindelmotorer

Inlägg av Morgons »

Hur mycket effekt du behöver bror på hur hårt du vill köra. Kör du 0.1mm skär djup med 6mm pinne så funkar nästan vad som helst. Kör du 63mm med skär djup på 5mm så är det helt annat så klart.
Ladda ner Sandviks milling app. Där kan du mata in vad för skär du kör och kolla hur mycket spindle effekt du behöver. Är bra tum regel iallafall :)

Det som jag stöt på mest är att om du kör i stål med stora plan fräsar så vill man ha låg rpm med hög torque, kör du Alu så är det hög rpm med lägre torque. Bror på vad man kör mest om vilken spindel som är bra
Jag kör med en 2.2kw servo till min BT30 spindle (H.O gammla). Kan få ut 3000rpm med 21Nm på den idag. vilket räcker till 2mm skär djup med 50mm i alu (Fullt ingrep)
Kör du 2.2kw asynchron motor så kan du nog minska det lite
H.O
Inlägg: 5679
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Ang Effekt på spindelmotorer

Inlägg av H.O »

Det pratas ju primärt om bearbetning i trä för den här maskinen, har Sandvik-applikationen nått att komma med där?

Fan vad häftigt att du kör med "min" BT30-spindel fortfarande, det tar jag som en indikation på att jag gjorde ett OK jobb (förutom grippern) - eller har du byggt om den helt och hållet? :-)
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32497
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Ang Effekt på spindelmotorer

Inlägg av säter »

Fan vad häftigt att du kör med "min" BT30-spindel fortfarande
Har du sålt den hemgjorda spindeln?
Morgons
Inlägg: 257
Blev medlem: 4 september 2008, 20:57:37
Ort: Charlotte NC USA

Re: Ang Effekt på spindelmotorer

Inlägg av Morgons »

H.O Den har funkat kanon, inte bytt en ända del på den än. Borde bygga om grippern men det blir senare. Gjorde nya Drive dogs till den igår faktiskt. Det ända som jag hade ändrat på om du skulle gjort en till är att själva "skruven" som du trycker ihop fjäder brickorna med kommer lös ibland, och finns inget bra sätt att spänna den när man har luft kolven på :) Men jag skruvar loss kolven (5min) och drar åt den ibland. Hade säkert löst sig med en stopp skruv eller lite locktite :D

Jag körde 20mm ae med 2mm ap i stål och den tröskar på :)
H.O
Inlägg: 5679
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Ang Effekt på spindelmotorer

Inlägg av H.O »

> Har du sålt den hemgjorda spindeln?

Ja, när jag köpte Abene'n såg jag inte längre samma behov av att sätta BT-30 spindeln på min lilla hembyggda maskin. Det tillsammans med att jag aldrig fick ordning på grippern (ett problem som Morgons identifierade och löste lätt) gjorde att jag sålde den - det är nog 7-8 år sedan nu och Abene'n är fortfarande inte "färdig" :oops:
Skriv svar