Flisekipage

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Pantern93
Inlägg: 13
Blev medlem: 30 augusti 2017, 20:22:14

Flisekipage

Inlägg av Pantern93 »

Hej, jag behöver hjälp med påbyggnads installering av ett flisekipage (äldre Volvo med Eksjö släpvagn) och kommer då att installera knappfunktionerna till flisfunktionerna till både bil och släp, och kommer då att behöva 3 " 1<0>2" knappar till bil och 3 till släp, 6 knappar totalt med hela 12 olika funktioner , tipp upp, tipp ner, tak av, tak på, sida upp, sida ner. Ja ni fattar :)

Och jag vill installera detta på smidigast möjliga vis.
Har inte mätt upp magnetspolarna till alla funktioner med vi antar att det ligger någonstans mellan 1 amp. Och det kommer att behövas en strömkälla till en avlastningsventil när alla knappar aktiveras"med fler diodenheter". Så någon som har ett smidigt sätt att koppla detta på? Utan att använda 12 microreläer?

Eller vågar man rent utav köra en 15+ matning "avsäkrad" till knapparna och låta strömmen bara passera knappen ut till magneterna med 1.5 kabel, eller försöka lösa detta med 6 microreläer?

Förslag?
PTC
Inlägg: 2337
Blev medlem: 11 juni 2009, 20:04:12
Ort: Skövde

Re: Flisekipage

Inlägg av PTC »

Varför inte sätta en diod på varje funktion som styr avlastningsventilen.
Finns bra brytare som klarar strömmen till spolarna
Pantern93
Inlägg: 13
Blev medlem: 30 augusti 2017, 20:22:14

Re: Flisekipage

Inlägg av Pantern93 »

Jo precis, om jag ska göra den varianten att jag kör strömmen genom knapparna så "utgången" till spolarna kommer först att passera en diodenhet som kommer att ge ström till avlastningsventilen varje gång man trycker på någon av dessa 12 funktioner. Men hade helst velat lösa det med reläer, då kablarna till släpet kommer att vara runt 10 meter till släpfunktionerna. Men det är rätt så fumligt och ont om plats att sätta 12 reläer ;(
Pantern93
Inlägg: 13
Blev medlem: 30 augusti 2017, 20:22:14

Re: Flisekipage

Inlägg av Pantern93 »

För jag vet nämligen att andra större påbyggare som installerat just detta har kunnat lösa det med 6 reläer till alla 12 funktioner, och är intresserad över hur dom har löst det
danielr112
Inlägg: 8041
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Flisekipage

Inlägg av danielr112 »

I första inlägget säger du att du inte vill använda reläer och i ditt andra inlägg så vill du använda reläer? :humm:

Ja alltså styrsignaler över är ju lätt i bemärkelsen behövs inte massa grova sladdar. Och så mycket plats tar inte några mindre reläer för att styra sådanna spolar.
Jag har byggt liknande till kranar vi kört med och vi har bara tagit små reläer och signaler över samt då tagit strömmen som behövs från spolarna i frågas egna matning. Funkar än idag 10 år senare.
PTC
Inlägg: 2337
Blev medlem: 11 juni 2009, 20:04:12
Ort: Skövde

Re: Flisekipage

Inlägg av PTC »

Det är inte svårt att använda 6 reläer till 12 funktioner. Är ju bara att låta den "ena" kanalen styra ett flerpoligt relä. Medans den "andra" kanalen går igenom utan att dra relät
Pantern93
Inlägg: 13
Blev medlem: 30 augusti 2017, 20:22:14

Re: Flisekipage

Inlägg av Pantern93 »

Relä vill man ju försöka använda i den mån att det går, och en lastbilen i fråga är av äldre modell, och har redan ganska mycket påbyggarfunktioner och påbyggardelen nere på passagerarsidan är inte jättestor direkt så även 12 micro reläer kommer att utgöra en stor "plats". Och med tanke på att det kanske bara rör sig om någon ampere när knappen används så känns det som att det mest blir fumligt om det inte behövs,
Pantern93
Inlägg: 13
Blev medlem: 30 augusti 2017, 20:22:14

Re: Flisekipage

Inlägg av Pantern93 »

PTC skrev:Det är inte svårt att använda 6 reläer till 12 funktioner. Är ju bara att låta den "ena" kanalen styra ett flerpoligt relä. Medans den "andra" kanalen går igenom utan att dra relät
Vad menar du med flerpoligt relä?
Pantern93
Inlägg: 13
Blev medlem: 30 augusti 2017, 20:22:14

Re: Flisekipage

Inlägg av Pantern93 »

danielr112 skrev:I första inlägget säger du att du inte vill använda reläer och i ditt andra inlägg så vill du använda reläer? :humm:

Ja alltså styrsignaler över är ju lätt i bemärkelsen behövs inte massa grova sladdar. Och så mycket plats tar inte några mindre reläer för att styra sådanna spolar.
Jag har byggt liknande till kranar vi kört med och vi har bara tagit små reläer och signaler över samt då tagit strömmen som behövs från spolarna i frågas egna matning. Funkar än idag 10 år senare.

Det jag menade var att jag helst inte vill ha 12 reläer, men kan det lösas med 6 reläer så tycker jag att det är helt ok
Pantern93
Inlägg: 13
Blev medlem: 30 augusti 2017, 20:22:14

Re: Flisekipage

Inlägg av Pantern93 »

PTC skrev:Det är inte svårt att använda 6 reläer till 12 funktioner. Är ju bara att låta den "ena" kanalen styra ett flerpoligt relä. Medans den "andra" kanalen går igenom utan att dra relät
Men då måste ju den "höga" strömmen iallafall gå via via knappen på ena funktionen?
PTC
Inlägg: 2337
Blev medlem: 11 juni 2009, 20:04:12
Ort: Skövde

Re: Flisekipage

Inlägg av PTC »

Ett relä som bryter/sluter fler "kanaler" än en.

Relecos C5-X10 är ett exempel. Sök på det.
Oavsett måste du ändå styra avlastningsventilen med alla 12 funktionerna
PTC
Inlägg: 2337
Blev medlem: 11 juni 2009, 20:04:12
Ort: Skövde

Re: Flisekipage

Inlägg av PTC »

De gångerna jag byggt liknande system har jag använt telemequaniks strömbrytare för industribruk. De är både oömma hållbara och klarar strömmen utan problem
Pantern93
Inlägg: 13
Blev medlem: 30 augusti 2017, 20:22:14

Re: Flisekipage

Inlägg av Pantern93 »

PTC skrev:Ett relä som bryter/sluter fler "kanaler" än en.

Relecos C5-X10 är ett exempel. Sök på det.
Oavsett måste du ändå styra avlastningsventilen med alla 12 funktionerna
Jag har ju försökt googla på just den typen av relä som kan växla åt två håll vid två olika tillslag, men dom verkar ju inte växa på träd.
Vad kallas denna variant av relä? Finns det olika varianter, fabrikat?
Pantern93
Inlägg: 13
Blev medlem: 30 augusti 2017, 20:22:14

Re: Flisekipage

Inlägg av Pantern93 »

PTC skrev:De gångerna jag byggt liknande system har jag använt telemequaniks strömbrytare för industribruk. De är både oömma hållbara och klarar strömmen utan problem
Jo, Volvos original knappar klarar nog runt 10a om det vore så, men just att kabeldimensionen blir ju lite större upp till knapparna. Just dessa knappar kommer att placeras i hatthyllan och blir ganska stor skillnad rent utrymmes mässigt om man kör med 0.75 kabel eller 1.5
PTC
Inlägg: 2337
Blev medlem: 11 juni 2009, 20:04:12
Ort: Skövde

Re: Flisekipage

Inlägg av PTC »

Såna relä som växlar vid två olika styrsignaler har jag inte sprungit på :humm: bara sett magnetventiler som gör så :)
Skriv svar