Nybörjare ska bygga CNC fräs

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27009
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Nybörjare ska bygga CNC fräs

Inlägg av tecno »

Det är inte lätt att få till detta, jag skulle undvika jättejobbet.
OeT
Inlägg: 786
Blev medlem: 6 juni 2013, 19:08:50
Ort: Östergötland

Re: Nybörjare ska bygga CNC fräs

Inlägg av OeT »

Då ger jag upp den tanken.
Tog hem två elskåp som skulle slängas från jobbet som jag tänkte skulle husera elektroniken ett 50x40cm och ett 36x36cm.
Fyllda med diverse DIN-grejor som jag inte har någon direkt erfarenhet av så vet inte riktigt vad det är.
Kanske kan vara något värt att spara.
20170909_101707.jpg
20170909_101609.jpg
20170909_101622.jpg
20170909_101625.jpg
20170909_101627.jpg
20170909_104302.jpg
20170909_104247.jpg
Taget från skrotat men fungerade maskin så grejerna borde fungera.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
OeT
Inlägg: 786
Blev medlem: 6 juni 2013, 19:08:50
Ort: Östergötland

Re: Nybörjare ska bygga CNC fräs

Inlägg av OeT »

Nu låg det ett par längre skenor (945mm) i skrotlådan på jobbet så nu kanske det blir en fortsättning på bygget.
Vagnarna till dom slut men skenorna verkar vara i ok skick och som tur var så passade vagnarna från dom kortare skenorna jag hade sedan tidigare.
20171117_131544.jpg
Om man skulle skissa vidare vilken design skulle vara bäst att satsa på
Pilar type

Bild

eller portal

Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Nybörjare ska bygga CNC fräs

Inlägg av Glattnos »

Till dom som inte vet från början vilken typ av fräs dom behöver brukar jag förespråka fast portal med rörligt bord. Man kan få till både enkel(och stark) konstruktion och stor arbetsyta. Sen beror det på vad man ska fräsa och hur stor den ska bli.
OeT
Inlägg: 786
Blev medlem: 6 juni 2013, 19:08:50
Ort: Östergötland

Re: Nybörjare ska bygga CNC fräs

Inlägg av OeT »

Har du nån bild på en dylik design?
Jag hittar mest bara dom två jag visat tidigare när jag söker.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Nybörjare ska bygga CNC fräs

Inlägg av Glattnos »

Den senaste jag byggde var en sådan: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =5&t=87532
Användarvisningsbild
Henrik Kjellberg
Inlägg: 539
Blev medlem: 26 december 2004, 00:59:27
Ort: Lund

Re: Nybörjare ska bygga CNC fräs

Inlägg av Henrik Kjellberg »

Som Glattnos skriver så ger fast portal med rörligt bord bra balans mellan stabilitet och arbetsyta. Man bör inte sätta mer än två axlar på varandra för stabilitetens skull, då får du antingen en eller två axlar i bordet och resten där uppe, dvs du har antingen fast portal med rörligt bord (en axel på bordet) eller "Pilar type" (två axlar på bordet). Pilar type är bra om du har en stor spindelmotor du inte vill släpa runt på i onödan (läs trefasmotor med remdrift) men ger mindre arbetsyta.

Att tänka på om man ska rita i Solid och flytta till Fusion är att om du vill ha in hela assemblyn så förlorar du alla mates....
Mina 5ohm gällande Solid vs Fusion: Själv har jag jobbat mycket i båda (Solidworks på jobbet i ca 7år, Fusion privat i ett par) och tycker inte Solid har så mycket funktioner som inte Fusion har (som jag ser någon användning för...). Fusion är mycket effektivare att jobba i när man förstått hur flödet är, men det är ett nyare program så alla special-funktioner är inte implementerade ännu (ex så kom stöd för sheet metal först i sommras). Jag tycker dock att de funktioner som släppts (kommer nya funktioner varje månad) är genomarbetade, välfungerande och intuitiva vilket jag inte alltid tycker solid kan stoltsera med (många av de lite mer ovanliga funktionerna i solid tycker jag ofta känns lite 'fulhackade'...).
Varsågoda, nu kan pajjerna få flyga! :waving:
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Nybörjare ska bygga CNC fräs

Inlägg av Glattnos »

Håller med Henrik Kjellberg :) Man ska helst inte ha mer än två axlar på varann om det går att undvika. De flesta routers(bord med ett fräsmotor som far omkring ovanför ett stillastående bord) har tre axlar på varann och en sådan är ca 50% instabilare än en annan konstruktion(med samma material i övrigt). Det ger dock stor arbetsyta i förhållande till golvytan den tar i anspråk.
OeT
Inlägg: 786
Blev medlem: 6 juni 2013, 19:08:50
Ort: Östergötland

Re: Nybörjare ska bygga CNC fräs

Inlägg av OeT »

Går väldigt långsamt framåt men har nu köpt ett par skenor från en annan forummedlem.
Kommer göra jobbet med X-axeln så mycket enklare då allt är i ett färdigt paket.
IMG_1435.JPG
IMG_1436.JPG
Köpte denna med men den får bli till nåt annat projekt.
IMG_1434.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
frallzor
Inlägg: 1342
Blev medlem: 6 mars 2007, 18:19:47
Ort: Hörby

Re: Nybörjare ska bygga CNC fräs

Inlägg av frallzor »

Grattis till ett kul val med att bygga fräs, maskin etc är ALLTID kul även när det skiter sig :P
freppac
Inlägg: 240
Blev medlem: 3 februari 2009, 13:49:58
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: Nybörjare ska bygga CNC fräs

Inlägg av freppac »

Den där känner jag igen :)
Hoppas du får mycket nytta av den...och lycka till med bygget!
/Freppac
Skriv svar