Nybörjare ska bygga CNC fräs

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
OeT
Inlägg: 786
Blev medlem: 6 juni 2013, 19:08:50
Ort: Östergötland

Nybörjare ska bygga CNC fräs

Inlägg av OeT »

Har under flera år velat ha en CNC-fräs och tänkte nu försöka snickra ihop nåt med alla grejer jag samlat på mig.
Är total nybörjare och har knappt kört en vanlig fräs så tips mottages gärna.
Jag är bara på planeringsstadiet än så länge och det kan bli något av ett långtidsprojekt.
Hade tänkt mig en portaldesign anpassad efter dom delar som jag har, antingen en på ca 30x30cm arbetsyta eller en större på ca 80x30cm eller däremellan.
Tanken är att köra främst aluminium och lite hårdare träslag sen om det funkar med hårdare metall så är det ju ett plus.

Ska man köra servo eller stegmotor?
Finns det prisvärda kit att köpa med motorer, drivare och dylik elektronik?

Mekaniken har jag samlat på mig det mesta av redan helt gratis.
Vad jag har, finns lite mer av samma men orkade inte ta med allt upp från källaren:
20170827_171323.jpg
Plus en hel del aluminiumprofil.
Ska börja med att göra 3d modeller av det jag har för att få lite referenser att gå efter.

Några tips eller rekommendationer?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27009
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Nybörjare ska bygga CNC fräs

Inlägg av tecno »

Kul, ett Kajsa Varg projekt = man tager vad man haver :tumupp:
OeT
Inlägg: 786
Blev medlem: 6 juni 2013, 19:08:50
Ort: Östergötland

Re: Nybörjare ska bygga CNC fräs

Inlägg av OeT »

Så får det bli för att spara på slantarna vill få till det så billigt men ändå så bra som möjligt.
Har fått allt från jobbet hittills men resten får jag nog fixa själv.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Nybörjare ska bygga CNC fräs

Inlägg av Glattnos »

Du har en grymt bra start om du har dom där grejerna redan. Mitt största tips är att du ritar upp maskinen i detalj i något CAD program tills du är nöjd med allt innan du börjar bygga, på så vis blir det billigast eftersom man slipper göra om. Dessutom kan man optimera konstruktionen utifrån de delar man har på ett enkelt sätt. Om du inte redan kan rita CAD(vilket jag antar att du kan eftersom du skrev det, men ändå)så är det ett ypperligt tillfälle att börja lära sig när man väl har något konkret som man vill konstruera. Tips på vilket program så säger jag Fusion 360, för att det är gratis för hobbyister och mindre företag och för att det även har en kraftfull CAM-del som du har nytta av när du ska använda fräsen sen.

Stegmotorer funkar fint och håller nere priset lite. Det finns ju kit på eBay och liknande men jag handlar helst sånt i Sverige, främst från http://www.jbcnc.se

Ramen bör du bygga så kraftig som möjligt och med så korta avstånd som möjligt där det går för att öka totala styvheten på maskinen. Och när du har så fina skenor så skulle jag absolut rekommendera att du planerar så du kan fräsa/få fräst alla "viktiga ytor" efter att ramen är klar. Dvs alla ytor där du ska skruva fast skenor, vagnar, lagringar mm.
OeT
Inlägg: 786
Blev medlem: 6 juni 2013, 19:08:50
Ort: Östergötland

Re: Nybörjare ska bygga CNC fräs

Inlägg av OeT »

Har ritat i Solidworks när jag gjort designer för att skriva ut i 3d-skrivaren och tänkte använda det nu med.
Skulle vilja gå över till Fusion 360 då jag hört det är bättre att använda när man ska fräsa plus att det är gratis.

Hade ju tänkt bygga ramen med aluminiumprofil men det kanske är för vekt?
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 905
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: Nybörjare ska bygga CNC fräs

Inlägg av mankan »

Jag startade själv som nybörjare för cirka ett halvår sedan att bygga en Root 2 CNC v3 och kommit till stadiet då det är dags att börja provköra i styrofoam och senare MDF. Spindelstyrning via G-code och nödstoppselektronik är ännu inte klart.
Hade jag startat idag så hade jag gjort en mix mellan Root 2 CNC och R-CNC. För fräsproffsen i detta forum så är ju fräsarna jag nämnt leksaker men min plan är att uppgradera svaga punkter en i taget under tiden man lär sig mer och behoven utvecklas (jag tror det är mycket svårt att bygga den perfekta fräsen på första försöket). Just nu är mina behov kunna fräsa kretskort, fräsa snygga hål i alulådor/plåt och gravera lite i trä.

Var inte främmande för att skriva ut delar i ABS eller PETG med 40-50% infill, det blir starkt. Åtminstone så starkt att du kan använda delen för att fräsa ut en ny i aluminium om än lite långsamt.

Ser fram emot läsa vidare om ditt projekt, lycka till.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Nybörjare ska bygga CNC fräs

Inlägg av Glattnos »

SolidWorks spöar Fusion 360 rejält på mekanisk CAD så om du kör SolidWorks så fortsätt med det och använd Fusion bara för CAM :)
OeT
Inlägg: 786
Blev medlem: 6 juni 2013, 19:08:50
Ort: Östergötland

Re: Nybörjare ska bygga CNC fräs

Inlägg av OeT »

Ok trodde man var tvungen att designa i Fusion 360 för att använda programmets CAM men det kanske inte behövs då?
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Nybörjare ska bygga CNC fräs

Inlägg av Glattnos »

Man kan importera SolidWorks modeller direkt i Fusion360 så det är inga problem. Man får dock inte med designträdet :)
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: Nybörjare ska bygga CNC fräs

Inlägg av Eli »

Har du tänkt ta bort några vagnar eller hur skall du kunna få en arbetsyta på 30cm x X med de skenor du visar?
OeT
Inlägg: 786
Blev medlem: 6 juni 2013, 19:08:50
Ort: Östergötland

Re: Nybörjare ska bygga CNC fräs

Inlägg av OeT »

Ja precis, köra med en vagn per skena på X-axeln i så fall.
Ska se om jag kan få tag i några längre skenor typ 50-60cm
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27009
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Nybörjare ska bygga CNC fräs

Inlägg av tecno »

Har två 30mm skenor i längd 2800mm, kanske kan vara nåt?

edit/


3 vagnar/skena
OeT
Inlägg: 786
Blev medlem: 6 juni 2013, 19:08:50
Ort: Östergötland

Re: Nybörjare ska bygga CNC fräs

Inlägg av OeT »

Nja lite väl långa och det skulle ju vara synd att kapa dom på mitten.
Men vad hade du tänkt dig för pris?
OeT
Inlägg: 786
Blev medlem: 6 juni 2013, 19:08:50
Ort: Östergötland

Re: Nybörjare ska bygga CNC fräs

Inlägg av OeT »

Ritat upp några delar nu.
Ska föröka hitta en lämplig stomme att utgå ifrån.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
OeT
Inlägg: 786
Blev medlem: 6 juni 2013, 19:08:50
Ort: Östergötland

Re: Nybörjare ska bygga CNC fräs

Inlägg av OeT »

En fråga om man ser till att dom är helt i linje med varandra kan man "skarva" två likadana skenor för att få en längre?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar