Deckel FP3CC Bosch servo problem - återmatning

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
DAP
Inlägg: 749
Blev medlem: 26 april 2009, 18:12:29
Ort: Kristianstad

Deckel FP3CC Bosch servo problem - återmatning

Inlägg av DAP »

Hej


Fick tag på en deckel maskin till som har stått i ett halvår.
Enligt han jag köpte den av så fungerade allt när dom rev ut den.
Jag tog ett ryck och slängde i alla hartingdonen och slog spänning på.
Efter ett gäng felkoder och hjälp från Wiggo så hoppade styrningen igång.
Sen efter mycket strul med parametrarna som jag hade på disk så hittades felet och allt verkar nu fungera så det är verkligen helt underbart.

Men nu till problemet.
På denna maskinen sitter det Bosch AC servo motorer och Bosch servorack i skåpet.

Först hade jag strul med att när jag körde bordet neråt eller uppåt i Z i hög hastighet 10m/min så löste systemet ut och larmade.
Spindeln gick att starta men så fort jag försökte stoppa den så löste den ut hela maskinen.
Mycket felsökande ledde till att en fas hade dålig kontakt i en gammal porslin säkring.
Så felet fixat och nu kan jag köra alla axlar i full fart och stoppa dom utan problem.
Spindeln går att starta på alla varvtal utan problem och går fint att stoppa på 3000rpm och neråt. Men försöker jag stoppa den på varvtal runt 3000rpm eller högre så är det precis som att den försöker bromsa i några millisekunder och sen löser den ut på överspänning och det är att DC bussen går över 750vdc i mellanledet på servo racket.

Påmatningsmodulen som heter VM60/R-T verkar vara en återmatningsmodul av något slag mot nätet så där sitter inga bromsmotstånd.
Kan det vara så att jag har för dåliga kablar fram till huset där vi bor på landet?

Har mätt lite och ser med en vanlig fluke att spänningen mellan en fas och nolla ligger på ca 239vac och sen sjunker den ner mot 228vac när jag startar spindeln och sen återhämtar den sig när den börjar komma upp i varv.
Sen om jag försöker stoppa den så ser jag att den går upp mot 249vac innan den löser ut.

Pratat med några andra och en del tror att det är spindelservot som är fel på och en del säger att det är påmatnings/återmatningsmodulen det är fel.
Dyra prylar detta så man vill gärna vara säker innan man köper någon reservdel.

Någon som har pillat med dessa systemen eller har erfarenheter av något liknande?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Deckel FP3CC Bosch servo problem - återmatning

Inlägg av H.O »

Kan du inte prova att ändra accelerationen så att den inte försöker bromsa så hårt?
DAP
Inlägg: 749
Blev medlem: 26 april 2009, 18:12:29
Ort: Kristianstad

Re: Deckel FP3CC Bosch servo problem - återmatning

Inlägg av DAP »

H.O skrev:Kan du inte prova att ändra accelerationen så att den inte försöker bromsa så hårt?

Har försökt detta men lyckas inte.
Man ställer det i själva Cnc styrningen.
Fick svaret från FPS i Tyskland med att inte pilla på det.
Men kan testa en gång till imorgon.

Läste på ett annat forum där någon skrev att kondensatorerna var känsliga i dessa.

Sitter en hel egen kondensator modul till höger om kraft modulen.
Undra vad den är där för om den skall kunna ta snabba peakar som nätet inte hinner med?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Deckel FP3CC Bosch servo problem - återmatning

Inlägg av limpan4all »

Bara lite generella tips utan egentlig kunskap.
Kontrollmät kapacitansen.
Då den verkar återmata till elnätet så finns det säkert också möjlighet till bromsmotstånd istället, skulle kunna funka.
Eller så är någon av drivtransistorerna som skapar återmatningen till elnätet trasiga.
Prova även att sänka farten i två eller flera steg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Deckel FP3CC Bosch servo problem - återmatning

Inlägg av mrfrenzy »

Det behövs fortfarande svar på frågorna om förimpedans i den andra tråden: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=88488

Om spänningen på elmatningen stiger till 249V så är det något som är fel dimensionerat i din elförsörjning.
Antingen är det glapp i några kablar, för klena kablar eller så har du helt enkelt för hög förimpedans.

Hittar inte exakt rätt manual men vad jag kan se i liknande modeller så är bromsmotstånd endast för nödstopp, dynamisk bromsning sker mot nätet.
DAP
Inlägg: 749
Blev medlem: 26 april 2009, 18:12:29
Ort: Kristianstad

Re: Deckel FP3CC Bosch servo problem - återmatning

Inlägg av DAP »

limpan4all skrev:Bara lite generella tips utan egentlig kunskap.
Kontrollmät kapacitansen.
Då den verkar återmata till elnätet så finns det säkert också möjlighet till bromsmotstånd istället, skulle kunna funka.
Eller så är någon av drivtransistorerna som skapar återmatningen till elnätet trasiga.
Prova även att sänka farten i två eller flera steg.
Det konstiga med det du skriver om att sänka i steg är att om spindeln snurrar med 2500rpm kan jag trycka på stopp och då bromsar den in och stannar.



Snurrar den med 4500rpm så kan jag ibland inte ens sänka ett steg 10% lägre fart på override vredet. Kollar jag spänningen samtidigt så går den inte upp så högt.

Visst är det mer energi på höga varv men det måste ändå vara mer energi när man stoppar från 2500 till 0.

Så det känns som något är trasigt.
Skriv svar