Hur väljer jag typ av svarvskär?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Hur väljer jag typ av svarvskär?

Inlägg av Magnus_K »

Försöker klura ut om det är några skär som Uttis säljer som kan passa mina verktyg till Emco:n.
Tyvärr har jag inte en aning om vad jag ska titta efter...

Sitter här med Mr Karlebo men behöver nog mer assistans.

Dom enda skären jag har (samt ett verktyg för dessa) heter Sandvik DCMT 07 02 04-UF. Det används alltså för längd/kopier-svarvning och har en spetsvinkel på 55 grader (D).
Kan jag bara montera 55 graders rombiska vändskär i verktyget, eller går det att använda till andra typer av skär?

Mina båda verktyg har ett fäste på 10x10mm där ena skärlägesdelen är rak och den andra är vinklad. Har ni något bra ställe att köpa liknande verktyg eller kan man trycka i vad som passar i hållaren?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Hur väljer jag typ av svarvskär?

Inlägg av tecno »

Du bör ha små vändskär till din lilla maskin eller du kanske skulle lära dig att slipa HSS rentav pga svag /ostabil svarv (missförstå mig rätt ;) ) för att få så låga skärkrafter samt kunna fisköra med små ingrepp.

Tänk på att ett vändskär bör ha ett relativt stort ingrepp för att detta skäret ska fungera.

Kolla vad Stefan gör och lyssna på vad han säger så förstår du det jag skrev ovan.
kjfdefvjkuf
Inlägg: 16
Blev medlem: 20 januari 2017, 14:42:57

Re: Hur väljer jag typ av svarvskär?

Inlägg av kjfdefvjkuf »

tecno skrev:Du bör ha små vändskär till din lilla maskin eller du kanske skulle lära dig att slipa HSS rentav pga svag /ostabil svarv (missförstå mig rätt ;) ) för att få så låga skärkrafter samt kunna fisköra med små ingrepp.
Håller med fullständigt. Verktygsstål lämpar sig bättre för din maskin. Hårdmetallskär kräver sin maskin för att komma till rätta.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Hur väljer jag typ av svarvskär?

Inlägg av Magnus_K »

Mycket intressant. Tror dock inte jag svarva tillräckligt mycket för att försöka rigga upp något sånt där.
Smidigast är nog att köpa några stycken. Dom lär räcka väääääldigt länge.

Förstår jag det rätt, så ska dom skären jag ska hålla utkik efter ha liten/obefintlig kantradie?
Med små vändskär, menar du då 07 eller mindre?
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Hur väljer jag typ av svarvskär?

Inlägg av Magnus_K »

kjfdefvjkuf skrev:
tecno skrev:Du bör ha små vändskär till din lilla maskin eller du kanske skulle lära dig att slipa HSS rentav pga svag /ostabil svarv (missförstå mig rätt ;) ) för att få så låga skärkrafter samt kunna fisköra med små ingrepp.
Håller med fullständigt. Verktygsstål lämpar sig bättre för din maskin. Hårdmetallskär kräver sin maskin för att komma till rätta.
Vart handlar man sånt till bra priser?
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: Hur väljer jag typ av svarvskär?

Inlägg av Uttis »

Kika på nån verktygssats du vill ha där alla verktyg använder samma skär så du slipper ha en dyr ask till varje. DCMT är ett bra skär men inte så bra för invändig bearbetning i små hål för det får inte plats.

Skären jag lagt ut har rätt saftig nosradie, har man klen maskin vill man ha en liten radie/små ingrepp.
I din skärbeteckning är det 04 som är nosradien, kommer nog funka fint.

Köp några standardhållare och sen lite snabbstål dom gångerna det är dags för nått special.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Hur väljer jag typ av svarvskär?

Inlägg av Henry »

Hade kommit över några skär i typ "normal-storlek-för-en-vanlig-CNC" gratis och jag skulle skära lite i en vanlig krom-vanadium hylsa i en hylsnyckelsats. Jag har en mindre kina svarv med tillhörande glapp och så men fullt användbar och men hyfsad stark motor för att klara en del och använt sådan här skär för som fungerat till allt.

i detta fall fall bara vandrade skäret på ytan oavsett hur hårt jag tryckte, utan att dra gängorna, så jag tog och slipade om ett för skärpa och fick nu ändock trycka lite men nu skar det i alla fall. Kan tänka mig krafterna som, behövs för att arbeta med det industriellt.

Krom-vanadium hylsan var för övrigt det hårdaste jag arbetat i denna svarv, tyckte tom härdat stål var lättare att skära i om än hårt.
Senast redigerad av Henry 17 augusti 2017, 20:36:38, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Hur väljer jag typ av svarvskär?

Inlägg av Magnus_K »

Uttis skrev:Kika på nån verktygssats du vill ha där alla verktyg använder samma skär så du slipper ha en dyr ask till varje. DCMT är ett bra skär men inte så bra för invändig bearbetning i små hål för det får inte plats.

Skären jag lagt ut har rätt saftig nosradie, har man klen maskin vill man ha en liten radie/små ingrepp.
I din skärbeteckning är det 04 som är nosradien, kommer nog funka fint.

Köp några standardhållare och sen lite snabbstål dom gångerna det är dags för nått special.
Gillar idén med en verktygssats som nyttjar samma typ av skär.
För er som meckat med det här ett tag så är det nog självklart, men vad anses vara en "standardhållare"?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Hur väljer jag typ av svarvskär?

Inlägg av tecno »

Magnus_K skrev:Mycket intressant. Tror dock inte jag svarva tillräckligt mycket för att försöka rigga upp något sånt där.
Smidigast är nog att köpa några stycken. Dom lär räcka väääääldigt länge.

Förstår jag det rätt, så ska dom skären jag ska hålla utkik efter ha liten/obefintlig kantradie?
Med små vändskär, menar du då 07 eller mindre?

Nu har du nog massuppfittat det hela, vad jag menade på är vilka krafter som går åt och detta påpekade han bra i videon och varför man gör si och så.
Inte meningen att du ska börja slipa vändskär inte!

Börja från grunden = lär dig slipa HSS och förstå de olika geometrierna i ett skär vad som gör vad. Du kan göra underverk med HSS i din lilla svarv!
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Hur väljer jag typ av svarvskär?

Inlägg av tecno »

Magnus_K skrev:
kjfdefvjkuf skrev:
tecno skrev:Du bör ha små vändskär till din lilla maskin eller du kanske skulle lära dig att slipa HSS rentav pga svag /ostabil svarv (missförstå mig rätt ;) ) för att få så låga skärkrafter samt kunna fisköra med små ingrepp.
Håller med fullständigt. Verktygsstål lämpar sig bättre för din maskin. Hårdmetallskär kräver sin maskin för att komma till rätta.
Vart handlar man sånt till bra priser?

Tex hos fabbo Bengt, ja du vet var han bor ;)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11328
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Hur väljer jag typ av svarvskär?

Inlägg av Klas-Kenny »

Har ett par hållare för dcmt till min Unimat. Visst var det hyfsat smidigt att slippa slipa innan jag hade någon slipmaskin (hade svarven i lägenheten), men så ohyggligt lätt att knäcka spetsen och sen blir det bara skit.

Bra mycket enklare med snabbstål. Körde slut på lagret med vändskär och sen har det inte känts värt att köpa nya... (nu när jag har verkstad med slipmaskin)

Säg till om du vill låna mina för att känna på det. Du får dock skaffa ett par vändskär då, mina är som sagt slut.


Köpte där emot ett litet snabbfäste, det är guld värt!
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2619
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Hur väljer jag typ av svarvskär?

Inlägg av hawkan »

Vändskär ska du ha såklart. Dcmt är okej då kommer du åt rätt bra vid dubben om du använder en sån. Annars är Ccmt bra kanske speciellt för invändig svarvning.
En höger och en vänster Dcmt med 10mm hållare
Bild

Ccmt för invänding svarvning

Bild

Mgmn200 som stickståll men även där det är otroligt trångt. Alltid svårt att sticka av något tycker jag.

Bild

Dubbhålsborr och borr naturligtvis, men sen klarar du nog det mesta.
Ebay.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Hur väljer jag typ av svarvskär?

Inlägg av tecno »

Vändskär ska du ha såklart.
:humm: Är det så klart, tror inte det!
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Hur väljer jag typ av svarvskär?

Inlägg av Magnus_K »

Måste läsa igenom allt ikväll igen innan jag beställer något, men det var mycket bra bilder där hawkan :tumupp:

Sprang förbi den här videon och blev väldigt inspirerad -> https://www.youtube.com/watch?v=__A2xtLF0AU
Helt otroligt bra introduktion till slipning av snabbstål tycker jag.

@tecno:
Har du stålen på din sälj-sida? Kommer inte ihåg hur jag hittar dit.

@Klas-Kenny:
Tack för erbjudandet! Håller gärna det öppet tills jag vet vad jag vill :)
Tänkte jag kan ta några kort på alla mina verktyg ikväll och lägga upp här så kanske det finns hjälp att få allt identifierat och vad man använder dom till.
jihe
Inlägg: 2409
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Hur väljer jag typ av svarvskär?

Inlägg av jihe »

Jag kör CC*T så mycket jag kan, i storlek 06. Jag älskar dessa skär, de är perfekt anpassade till mindre maskiner. Funkar bra både invändigt och utvändigt. Geometrin gör att de funkar för både längd- och plansvarvning i samma uppsättning. Klockrent när man kör cnc utan växlare att slippa byta verktyg så ofta. Använder ibland skären som är för aluminum för finskär i stål, det gör att man kan ta väldigt små skär. De är vassare än man får snabbstålsskär med vanliga slipmetoder.

Bra hållare finns för inga pengar alls på aliexpress. Som grundkit skulle jag bestämma mig för en skaftdiameter (jag kör mest 12mm, men det beror ju på vad du har för maskin) och kika på något i stil med dessa (med reservation för att jag kan ha fått beteckningar fel, kollade lite snabbt bara. Beteckningarna är mest för att du skall kunna söka upp exempel):

CCMT:
- höger ytter SCLCR1212H06
- vänster ytter SCLCL1212H06
- invändigt SCLCR121206
- ev en sån som gör att man kan använda de två bortslösade hörnen. Kolla in SCMCN1010H06.

Övriga:
- stickstål MGEHR1212-1.5 - 1,5 mm bredd ger minimal kraft
- invändig gängning SIR0012K11
- utvändig gängning SER1212H16

Det finns en del paket på aliexpress. Dock verkar de ofta blanda flera skär utan att det är riktigt motiverat och det är jag inte så intresserad av. Med ovanstående kombination klarar jag nog 99% av allt jag gör och då är det med fyra olika skär.

Och jag rekommenderar som sagt verkligen att köpa in lite slipade aluskär, de är guld värda.
Skriv svar