3*3*0,5m cnc XYZ

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
cncbonde
Inlägg: 77
Blev medlem: 15 augusti 2017, 22:36:32

Re: 3*3*0,5m cnc XYZ

Inlägg av cncbonde »

Järnbalken HEA180 kommer väga 140 kg z axel 20 kg? linjärlager, kuggstång kablar mm max 30 kg? samanlagt 190kg
4 slädar a 280 kg = 1120 kg
hur mycket skulle du säga att man kan lasta dessa skenor med? funderar på om man kan bygga lättare eller om man kan sätta flera block ?
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: 3*3*0,5m cnc XYZ

Inlägg av Uttis »

Är det för tungt blir det spår i runda skenor.

Vill du snåla har jag begagnade hiwin linjärlager ~2800mm långa storlek 40mm.
cncbonde
Inlägg: 77
Blev medlem: 15 augusti 2017, 22:36:32

Re: 3*3*0,5m cnc XYZ

Inlägg av cncbonde »

Tack Uttis.

det finns ett antal frågeställningar som jag fortfarande inte kommit underfull med.

1: om x axen har 2 linjärlager av något slag med 4 slädar (heter det så?) ska driva max 190 kg så får jag det till i teorin att när spindeln är på ena sidan så belastas slädarna på den sida med max 70 kg/st om jag förstår det rätt så är detta för mycket trotts att dom specar 280 kg /st ? hur mycket klarar dessa linjärlager av tycker ni? kan man i stället addera fler slädar?
dynamiskt menas då i rörelse? och vad kan man förvänta sig där halva?

2: konstruktionen som jag skickade skiss på med förhöjda banor för linjärlager och kuggstång finns det någon nackdel med detta?

3: effekten 2,2 kw spindel vad kan man förvänta sig att den klarar effektmässigt ? och vilket varvtal ska man eftersträva när det gäller bearbetning i trä?

4: Krävs det stora stegmotorer på x-axen om y+z väger 190 kg ? hur stora då?

5: När jag tittar på ebay så blir jag inte riktigt klok, stegmotorer av typen Nema finns som tex 17, 23, 34, 42 vad skiljer dom sig åt? som jag fattar det så finns det 23:or som är starkare än 34:or osv

Ursäkta min okunskap men jag försöker lära mig.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32545
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: 3*3*0,5m cnc XYZ

Inlägg av säter »

40mm skenor är ju ganska kraftiga.
Med 4st vagnar måste detta tåla flera ton.

Hur har du tänkt att bearbeta I-balkarna på ovansidan?
Man kan ju knappast skruva skenorna på obearbetad yta.
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: 3*3*0,5m cnc XYZ

Inlägg av Uttis »

Även om man går upp i storlek är det oftast lika många kulor i kontakt med lika liten yta av axeln. Det finns andra tillverkare av linjärlager med runda axlar där är maxbelastningen högre liksom priset :)


5: nummret är storleken på monteringsflänsen eller nått sånt sen finns det massa olika motorer i varje storlek.

4. att bara flytta axeln är lätt det som kräver stor motor är stanna och stoppa du vill att det ska gå fort så maskinen inte står stilla med verktyget brännande i trät när du byter riktning.

3. titta på en färdig maskin vad dom använder brukar vara budgeten som sätter stop iaf.

2. nej inte direkt, svårt att komma åt från sidorna men lagren får mindre hävarm.

1. vikten ligger nog oftast på dom främre slädarna om man har last som hänger ut framtill, det finns längre slädar att köpa.
cncbonde
Inlägg: 77
Blev medlem: 15 augusti 2017, 22:36:32

Re: 3*3*0,5m cnc XYZ

Inlägg av cncbonde »

säter: jag vet inte vad som krävs behöver man få dom frästa på firma eller räcker det att slipa och sen shimsa in dom mot laser?

Uttis: 1 hittade ett datablad på sbr30luu klarar 560 kg statiskt och 320 kg dynamiskt dessa kanske kan funka ? eller oxå köper jag dina lite kortare beg till x-axeln :)
https://www.nordevx.com/datasheets/open ... -block.pdf

2 ok min tanke var att få så lite vikt som möjligt som rör på sig
3 jag har sett köpefräsar allt mellan 3 kw och 15 kw
4 då förstår jag vad krävs för motor för att stoppa och accelerera 200 kg ?
5 ok då vet jag

tack för all fin hjälp än så länge uttis, säter, Meduza och Lasp
JB
Inlägg: 388
Blev medlem: 5 april 2007, 17:46:42
Ort: Gislaved

Re: 3*3*0,5m cnc XYZ

Inlägg av JB »

Hej!

Fyrkantiga skenstyrningar är det bästa som flera redan skrivit men det är som sagt budgeten som bestämmer också men jag tror även att tex SBR30 skulle fungera bra, väljer du långa vagnar så tål mina ca548kg styck och du kan ju sätta 3st på varje sida om bommen om du vill.

Vad gäller bearbetning av balken så bör den fräsas av, jag skulle kunna tänka mig att det skulle fungera att sätta SBR-skena direkt på axeln eftersom jag inbillar mig att kulbussningarna är mindre känsliga för om axeln är något böjd än vad skenstyrningarna är.
Om du väljer skenstyrningar så skulle jag definitivt få ytan avfräst, gärna i någon som har en så stor fräs så att han kan ta hela i ett tag.

Vad gäller motorer skulle jag välja hybridservon (stegmotorservon) på en sådan här stor maskin, det ger en bra kompromiss mellan pris och prestanda och du får den nödvändiga säkerheten att de säger till om något går åt pipan.
8.2Nm motorer kör ett företag jag brukar hjälpa på en maskin i samma storlek, men då med 250x150 stålbalk som bom, det är lite i underkant där men om du bygger lätt så bör det fungera utmärkt.
Man bör dock växla ut dem 2:1 eller mer för att få en jämn gång och att kunna ta vara på hela motorn varvtalsområde, gärna med planetväxlar om budjeten tillåter, kuggremsutväxling är det som krånglar mest på kinesmaskinerna enligt min erfarenhet.
Användarvisningsbild
ViktorSigg
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 januari 2015, 17:33:50
Ort: Eskilstuna-Ludvika

Re: 3*3*0,5m cnc XYZ

Inlägg av ViktorSigg »

Jag tror att vi får passa så att vi inte skjuter över mål här...

Toleranserna var några mm, att slänga upp 3 meter balk i en maskin och plana är enligt min mening helt bortkastat av olika anledningar:
1) Balken kommer att slå sig iallafall, då den ligger i spänn när man planar den. Efter planingen så lossar man den och då är det ganska liten chans att den inte rör sig. Det är ändå 3 meter...
2) Balken kommer att vara svår att få att ligga plant när man monterar ihop maskinen, och svetsar man det så är det ju kört direkt!
3) Att plana en 3 meter lång balk kostar $$... många $$... Känns helt onödigt att lägga 1/7 eller 1/6 av maskinens budget på att plana dess då det finns andra saker som är viktigare, med tanke på önskade toleransen.

Att shimsa är oftast inte optimalt då du får ett gap mellan shimsen. MEN det finns ju lösningar för detta med! Kallas maskinepoxi eller vanlig epoxi om man vill ha lite budgetalternativ.
Då börjar man med att shimsa allt rätt utan att belasta, för att sedan undergjuta med epoxi. Sen har du en lösning som är bättre än planing. Finns otaliga videror på DinTub om detta.

Då kan man lägga pengarna på roligare saker istället, typ spindel, servon/stegmotorer, mätsystem, dator med touch (om man vill) etc.

8Nm closed loop stegisar är vad jag också skulle tänka mig är minsta som fortfarande fungerar bra. Men jag kan ju säga att om jag fick välja skulle jag se till att ha dessa överdimensionerade då 3x3 meter yta är STORT, och att sitta och puttra på i 12-15 meter/min kommer att göra dig galen när den lyckliga känslan av att ha en fräs har gått över. På så stor yta skulle jag inte gått under 30M/min i snabbtransport. Closed loop, antingen via stegisar eller servon är dock helt rätt!

Om pengar finns över så skulle jag dessutom satsat på en spindel som klarar automatiskt verktygsbyte. Jag har inte detta på min maskin, och de är det jag saknar mest! Att kunna starta ett jobb och sen gå och göra annat är guld värt! Också en sådan grej som man inte saknar förens "wow" känslan har gått över och man inte tycker att det är så häftigt att bara stå och titta medans maskinen går längre. Då är det oftast för stort jobb att byta.

My five cents!

EDIT: Att nivellera med laser är väl OK, men jag skulle nog ha hyrt/lånat ett avvägningsinstrument istället. Med hjälp av ett sådant kan du lätt hamna inom 1//2 till 1/10mm när det är så korta avstånd. Används ganska ofta när man justerar lindningsmaskiner i längderna 5-10 meter. Det är lätt att shimsa både det ena och det andra då, oavsett golvet i lokalen.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32545
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: 3*3*0,5m cnc XYZ

Inlägg av säter »

Då börjar man med att shimsa allt rätt utan att belasta, för att sedan undergjuta med epoxi.
Jag har aldrig provat denna metod, men det borde fungera.
Kanse kan man gänga hål i balken och sätta i ställskruvar?
Istället för att shimsa?
jag skulle nog ha hyrt/lånat ett avvägningsinstrument istället. Med hjälp av ett sådant kan du lätt hamna inom 1//2 till 1/10mm när det är så korta avstånd.
Jag har vägt in en maskin inom +-0.01mm med hjälp av mitt avvägningsinstrument.
Som du säger är det det korta avståndet som gör det möjligt.
Största krånglet var att fixa ett streck som var tillräckligt tunt. :)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: 3*3*0,5m cnc XYZ

Inlägg av Meduza »

Jag hade nog satsat på en spindel i stil med dessa om du inte ska gå upp till en ATC-spindel: http://www.ebay.com/itm/332198678394

Sen kanske en kuggstång i denna stil: https://www.aliexpress.com/item//32577069985.html
cncbonde
Inlägg: 77
Blev medlem: 15 augusti 2017, 22:36:32

Re: 3*3*0,5m cnc XYZ

Inlägg av cncbonde »

Oj här har det ramlat in massa bra svar under dagen :)

Jb: menar du att bommen är lite i underkant eller de stegmotorerna du hänvisade till ? 250*150 antar jag är starkare än hea180 man kanske skulle satsa på en grövre rektangulär aluminiumbalk som inte väger lika mycket.

ViktorSigg: iden med undergjuta med epoxi lär ju väldigt fiffigt :)
closed loop vad innebär detta?
8 nm anser du vara på gränsen hur mycket kraft skulle du rekommendera?
har du något tipps på spindel med som går o ha till automatiskt verktygsbyte?

Meduza: vad är en ATC spindel?
archen
Inlägg: 570
Blev medlem: 22 augusti 2012, 18:47:41
Ort: Falun

Re: 3*3*0,5m cnc XYZ

Inlägg av archen »

ATC betyder automatic tool change

.
cncbonde
Inlägg: 77
Blev medlem: 15 augusti 2017, 22:36:32

Re: 3*3*0,5m cnc XYZ

Inlägg av cncbonde »

Tack archen det borde jag ifs kunnat googla själv på med skämsmössan :(

Skulle detta paket fungera?
http://www.ebay.com/itm/US-Free-Wantai- ... Sw-KFXe1Pe
tycker själv det låter billigt tillkommer ifs frakt tull och moms men ändå. Kan denna styrning även starta spindeln?
vad är det med för elektrisk hårdvara man behöver? förutom spindel?
Användarvisningsbild
ViktorSigg
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 januari 2015, 17:33:50
Ort: Eskilstuna-Ludvika

Re: 3*3*0,5m cnc XYZ

Inlägg av ViktorSigg »

Closed loop innebär att du har återkoppling och vet vilken position du har, i alla lägen.

Open loop eller vanliga stegmotorer innebär att styrsystemet "räknar" sig fram till vart du borde vara. Vanliga stegmotorer kan således "tappa steg" om något inte går rätt. Då tappar styrsystemet bort vilken position du faktiskt har.

...grovt förklarat.

Jag vet inte vilka vikter du har och så vidare, men kolla på https://www.mekanex.se/berakningar/vrid ... angsdrift/
Där har du så att du kan räkna fram vridmoment och varvtal för olika kuggstångsmoduler vid olika önskade hastigheter och krafter. Lägg till 25-30% i marginal för förluster bara, samt några mer % för att få vettiga acceleration- & retardationsvärden.

Mja det har jag faktiskt inte. Jag har en flerop för stål, så lite olika grejjer mot träsidan. Men det tror jag säkert att någon här på forumet kan ha!
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: 3*3*0,5m cnc XYZ

Inlägg av Uttis »

cncbonde skrev: Skulle detta paket fungera?
http://www.ebay.co.uk/itm/German-Ship-N ... 2a704dd1c9

Samma paket lite billigare. Ja den kan starta spindeln om du behöver nått mer för att göra det beror på vad du väljer för spindel.
Skriv svar