3*3*0,5m cnc XYZ

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: 3*3*0,5m cnc XYZ

Inlägg av Glattnos »

cncbonde: Jag håller med dom som tycker att det systemet som jag länkade till är otillräckligt i vissa lägen. Men är man nybörjare och bygger sin första 3-axliga fräsmaskin så är det både billigt och enkelt att få igång maskinen med den controllern. Dock påvisar Meduza en klar nackdel med att den saknar visuell visning av verktygsbanor(vilket den faktiskt har men det är nästan inte värt att kallas det och jag använder det aldrig) samt avsaknad av MDI. Varför jag inte bryr mig om det är för att jag använder Fusion 360 för CAM, men gör man inte det så kan det helt klart vara lite begränsande.
H.O
Inlägg: 5679
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: 3*3*0,5m cnc XYZ

Inlägg av H.O »

Har den möjlighet att slava två motorer till en axel, med separata home-switchar?
Det är ju kanske inte strikt nödvändigt att kunna det, lite beroende på hur styv maskinen egentligen blir, men det är ingen nackdel att kunna göra det.

Som jag sa, om en sådan styrning är tillräcklig skulle jag rekommendera den över Mach3 eller LinuxCNC för att det kommer vara så mycker enklare att komma igång. Prismässigt har jag extremt svårt att se att ett system från Siemens skulle komma i närheten (men överbevisa mig gärna), gissar att det skiljer i alla fall en tiopotens.

Fördelen med Mach3 och LinuxCNC är som sagt att det är väldigt flexibelt och att det finns mycket hårdvara som är kompatibelt (vissa mer än andra) men det innebär att man måste välja komponenter med omsorg och sedan sätta sig in i hur allt skall sitta ihop, koppla och konfigurera därefter.

Ännu ett alternativ är kan vara ett Acorn från Centroid. Ett allt-i-ett kort med 4 axlar, in- och utgångar, 0-10V för spindelstyrning, MPG-ingång mm. Finns gott om information och videomaterial på deras sida. Jag har ingen personlig erfarenhet av Centroid men jag tycker det verkar intressant.
DAP
Inlägg: 749
Blev medlem: 26 april 2009, 18:12:29
Ort: Kristianstad

Re: 3*3*0,5m cnc XYZ

Inlägg av DAP »

H.O skrev:Har den möjlighet att slava två motorer till en axel, med separata home-switchar?
Det är ju kanske inte strikt nödvändigt att kunna det, lite beroende på hur styv maskinen egentligen blir, men det är ingen nackdel att kunna göra det.

Som jag sa, om en sådan styrning är tillräcklig skulle jag rekommendera den över Mach3 eller LinuxCNC för att det kommer vara så mycker enklare att komma igång. Prismässigt har jag extremt svårt att se att ett system från Siemens skulle komma i närheten (men överbevisa mig gärna), gissar att det skiljer i alla fall en tiopotens.

Fördelen med Mach3 och LinuxCNC är som sagt att det är väldigt flexibelt och att det finns mycket hårdvara som är kompatibelt (vissa mer än andra) men det innebär att man måste välja komponenter med omsorg och sedan sätta sig in i hur allt skall sitta ihop, koppla och konfigurera därefter.

Ännu ett alternativ är kan vara ett Acorn från Centroid. Ett allt-i-ett kort med 4 axlar, in- och utgångar, 0-10V för spindelstyrning, MPG-ingång mm. Finns gott om information och videomaterial på deras sida. Jag har ingen personlig erfarenhet av Centroid men jag tycker det verkar intressant.
Hej HO

Allt beror på hur man räknar.
Men tittar man på att fixa en bra dator med bra prestanda som är industriklassad, skärm till det för infällnad, tangentbord, mus och sen alla knappar man kanske med vill ha. Sen motion kontroller kort på det och sen kanske inte riktigt full kunskap om det och så.
Då vill jag påstå att vi pratar bara om några tusen lappar i skillnad på en vanlig 3 axlig fräs.
Samt så får du en styrning som du vet kommer fungera. Allt är bara att dra igång direkt.
Full återkoppling på spindeln med växellåds stöd för 5 växlar plus en helsikes massa funktioner.
Samt att du har en riktig plc med 72 in och 40 utgångar.
Plus en jäkla grym support och tusentals sidor med manualer där allt står beskrivet.
H.O
Inlägg: 5679
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: 3*3*0,5m cnc XYZ

Inlägg av H.O »

Alla är inte ute efter eller i behov av "100% industri-feeling" men fair enough, om det ÄR en sådan typ av lösning man tänker sig bygga (dvs med inbyggnadsskärm, PC för "industribruk", fysiska knappar etc, så kan jag tänka mig att det i slutänden inte är en tiopotens skillnad längre - och absolut inte om man värdesätter egen tid.

Vilket system är det du tänker på och vad kostar det för en privatperson? Jag Googlade 5 minuter men Siemens har såklart inte en prisuppgift på sina sidor. 808D verkar klassas som "low cost" och jag hittar en sida som säljer det med motorer (4Nm, 2000rpm) och drivsteg för $11000 vilket ju gott och väl blir 100kkr innan man har det hemma.

Jag dissar inte det på nått sätt men de flesta andra lösningar som diskuteras och är vanliga här är enkla att "klicka hem" från tillverkares eller återförsäljares hemsidor med publicerade priser. Du säger att en "en Siemens styrning" inte kostar så mycket mer men ger oss inga siffror eller länkar där vi själva kan se vad det faktiskt kostar eller vad man får för pengarna. Att du kan köpa ett system till bra pris betyder ju inte nödvändigtvis att vem som helst kan göra det :-)

Så, kan du ge oss en länk till webbutik där vi kan "klicka hem" ett sånt system du föreslår?
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: 3*3*0,5m cnc XYZ

Inlägg av Glattnos »

DDCSV-controllern som jag har är 4-axlig men jag hittar inte någonstans i parametrarna att det skulle gå att köra den som slav till en annan axel. Däremot kan den konfigureras som roterande eller linjär axel och har alla parametrar som övriga axlar har, så det borde inte vara några problem att sätta upp maskinen så att A-axeln har samma inställningar som sin tvilling-axel samt egen home-switch och köra homeing på alla axlar. Sen kommer ju det lilla problemet att programmen behöver ha med A-axeln på alla rader där tvilling-axeln finns. Jag har för mig jag såg nått CAM-program som kunde göra detta så det är kanske inte så konstigt :) Men optimalt hade ju varit om den kunde "lyssna" på tvillingaxelns kommando, vilket jag inte tror att den kan.
Jag kom faktiskt på en nackdel till, den har inte stöd för M4(köra spindeln baklänges). Kan vara ett problem för dom som vill gänga med tapp!
cncbonde
Inlägg: 77
Blev medlem: 15 augusti 2017, 22:36:32

Re: 3*3*0,5m cnc XYZ

Inlägg av cncbonde »

H.O:

1. ok jag har inte riktigt koll på hur denna invägning av alla skenor i alla axlar ska gå till men jag förstår att detta kräver nog att man tänker till lite.
2. Min tanke va att ha en även på z fast 1:4 tror du att man kan köra den direkt på 750w servo? jag valde sessa dels för att dom va billigare och dels för att dom hade mindre vändglapp
http://www.ebay.com/itm/Planetary-Reduc ... 9215?rt=nc
3. anledning till 750w var för att jag inte hittade några 400w till bättre pris pluss att jag tänkte att det är lättare med en sort. är det fel?
4. hur mycket tid tror du det tar för en med erfarenhet att hjälpa mig med mach3 ? jag tänkte att det kanske är värt att köpa in den tjänsten om det inte är ett för stort jobb.
"ang Edit" jag la till 5000 för övrigt material men som du säkert menar att det inte kommer räcka. jag får försöka göra en bättre uppskattning där.

Meduza: hur svår är denna Masso att koppla in ? det där med två stegmotorer på en axel? 5 axlar behöver jag ju inte men det kan ju va trevligt att inte låsa sig om man vill lägga till fler i framtiden.

JB: du har en styrning som heter "TOPCNC CNC-Styrning 4 Axlar" hur skulle den klara min tänkta maskin tror du ? fungerar den ihop med de delar dom jag tänk använda?
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: 3*3*0,5m cnc XYZ

Inlägg av Glattnos »

På TOPCNC CNC-Styrning står det "Max antal programrader: 799" Betyder det att man inte alls kan köra program som är längre?
H.O
Inlägg: 5679
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: 3*3*0,5m cnc XYZ

Inlägg av H.O »

2 & 3) 4:1 på Z kan nog funka, du kan alltid ställa ner strömbegränsningen i drivsteget så du inte rensar kulmuttern om du krockar. Risken med 4:1 är dock att du tycker det går lite väl långsamt, 3000/4*5=3750mm/min. Det funkar självfallet med 750W-motor bara att de är onödigt stort. Om du vill kan du säkert skippa växeln helt och hållet, motorn har moment så det räcker att direkt driva kulskruven. 3000rpm kanske är på gränsen på skruven men man MÅSTE ju inte köra full fart.

4) För nån som kan Mach3 (och den aktuella motion controllern) så ska det inte ta mer än ett par timmar att göra en grundkonfigurering - förutsatt att det inte blir felsökning av hårdvara av det hela.

Riktigt bra pris på växlarna där, ska bli intressant att se hur de är i praktiken.
cncbonde
Inlägg: 77
Blev medlem: 15 augusti 2017, 22:36:32

Re: 3*3*0,5m cnc XYZ

Inlägg av cncbonde »

Jag hittade detta kittet på ebay tror ni att 32mm kulskruvar skulle funk?
man kanske kan maila säljaren o se om han kan plocka ihop ett kitt efter mina behov i så fall.
För kulskruvar är väl roligare än kuggstänger :) ?
cncbonde
Inlägg: 77
Blev medlem: 15 augusti 2017, 22:36:32

Re: 3*3*0,5m cnc XYZ

Inlägg av cncbonde »

Missade länk
http://www.ebay.com/itm/2-RM3205-3500-m ... SwqbZXEa0e

jag hittar inga skruvar som man kan rotera till dessa är det något man får bygga själv?
Senast redigerad av cncbonde 28 augusti 2017, 09:06:34, redigerad totalt 1 gång.
JB
Inlägg: 388
Blev medlem: 5 april 2007, 17:46:42
Ort: Gislaved

Re: 3*3*0,5m cnc XYZ

Inlägg av JB »

cncbonde skrev:H.O:

1. ok jag har inte riktigt koll på hur denna invägning av alla skenor i alla axlar ska gå till men jag förstår att detta kräver nog att man tänker till lite.
2. Min tanke va att ha en även på z fast 1:4 tror du att man kan köra den direkt på 750w servo? jag valde sessa dels för att dom va billigare och dels för att dom hade mindre vändglapp
http://www.ebay.com/itm/Planetary-Reduc ... 9215?rt=nc
3. anledning till 750w var för att jag inte hittade några 400w till bättre pris pluss att jag tänkte att det är lättare med en sort. är det fel?
4. hur mycket tid tror du det tar för en med erfarenhet att hjälpa mig med mach3 ? jag tänkte att det kanske är värt att köpa in den tjänsten om det inte är ett för stort jobb.
"ang Edit" jag la till 5000 för övrigt material men som du säkert menar att det inte kommer räcka. jag får försöka göra en bättre uppskattning där.

Meduza: hur svår är denna Masso att koppla in ? det där med två stegmotorer på en axel? 5 axlar behöver jag ju inte men det kan ju va trevligt att inte låsa sig om man vill lägga till fler i framtiden.

JB: du har en styrning som heter "TOPCNC CNC-Styrning 4 Axlar" hur skulle den klara min tänkta maskin tror du ? fungerar den ihop med de delar dom jag tänk använda?
TOPCNC-styrningen klarar bara som Glattnos skrev väldigt få rader tyvärr och även om det skulle fungera hyfsat att sätta den andra styrningen (DDSV) på maskinen så skulle jag inte gjort det av ungefär samma skäl som nämnts innan.
Jag skulle satsat på UCCNC, det är stabilare, snyggare och billigare än Mach3 och klarar det mach3 klarar och lite till.
Har du bara koll på alla portar och pinnar så kan jag göra en grundkonfiguration till dig på nolltid.
cncbonde
Inlägg: 77
Blev medlem: 15 augusti 2017, 22:36:32

Re: 3*3*0,5m cnc XYZ

Inlägg av cncbonde »

JB de låter toppen är du i gbg i emellanåt ?
JB
Inlägg: 388
Blev medlem: 5 april 2007, 17:46:42
Ort: Gislaved

Re: 3*3*0,5m cnc XYZ

Inlägg av JB »

Det är jag inte så ofta men jag kan komma om du vill.
Kan även fixa det över teamviewer.
H.O
Inlägg: 5679
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: 3*3*0,5m cnc XYZ

Inlägg av H.O »

Jag hittade detta kittet på ebay tror ni att 32mm kulskruvar skulle funk?
man kanske kan maila säljaren o se om han kan plocka ihop ett kitt efter mina behov i så fall.
För kulskruvar är väl roligare än kuggstänger
Nu flyttar du målstolparna igen, inte bara lite utan till en helt annan spelplan.

Kulskruvar är som sagt inte heller så "roliga" när de blir långa.
30m/min med kulskruvar som har 5mm stigning innebär att skruven måste snurra 6000rpm vilket, beroende på typ av lagring, är minst 8 gånger mer än max rekommenderat varvtal för en så lång skruv med den diametern (återigen enligt Mekanex beräkningssida) - ingen bra idé alltså.

Inte ens om du bygger med roterande mutter är det någon bra idé då slitaget sannolikt skulle bli påtagligt med de hastigheterna.
JB
Inlägg: 388
Blev medlem: 5 april 2007, 17:46:42
Ort: Gislaved

Re: 3*3*0,5m cnc XYZ

Inlägg av JB »

I så fall skulle 32mm i diameter med 32mm stigning passa bättre (med roterande mutter)
Men detta blir förmodligen svårare att få till bra än kuggstång.
Skriv svar