3*3*0,5m cnc XYZ

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
cncbonde
Inlägg: 77
Blev medlem: 15 augusti 2017, 22:36:32

3*3*0,5m cnc XYZ

Inlägg av cncbonde »

Hej jag skulle vilja bygga mig en stor styrd fräs för jobb i trä.

Jag börjar med min budget som jag hade tänkt klara mig med 50K räcker inte detta får jag fundera på om det kan vara värt o lägga en slant till.

Jag vill kunna fräsa på en yta av 2,5*2,5 meter (helst 3*3) i trä från furu till ek.
noggrannhet hoppas jag ska kunna hamna inom millimetrar ?
Den behöver inte vara snabb men om den ska plana tex en yta på 5-9 kvm så får det gärna inte ta för lång tid.

Tittat lite på ebay (såklart) finns spindlar på 2,2 kw räcker den effekten?
stegmotor nema 23 kitt med driver för under 5000. är det rimligt?
kulskruvar eller kuggstång ? hittade ett sett med 16mm kulskrivar för 14 000

Sen till bygget av bord portal mm jag har en del stål liggande på gårn tex en hea180 lite fyrkantsrör i alu 120*50 mm fyrkantsrör 120mm*8 tror jag mm
Sedan är ju trä billigt och enkelt att bygga i. Vad säger ni som byggt innan ? hur viktigt är det att de rörliga delarna är lätta? vilka vikter klarar stegmotorerna att flytta utan att det ska bli för långsamt ?

Massa nybörjarfrågor hoppas någon kan förbarma sig över en annan :)
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: 3*3*0,5m cnc XYZ

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Trä har en stor potential för CNC körning! Om du söker lite här så finns det en hyffsat stor CNC som kan vara grund för dina tankar.
PS/ Jag utgår från att Z rörelsen är den minsta biten. Så en låg anläggning kan vara smart när det gäller stabilitet. /DS
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: 3*3*0,5m cnc XYZ

Inlägg av Uttis »

Snåla inte på stålet till ramen den blir stor och ska vara stadig, inge trä i maskinen.

Väljer du kulskruvar blir den nogrannare men du får låta motorn snurra muttern istället för skruven när den är så lång och smal. Kulskruvar är känsligare för spånor och skräp. Kuggstång duger gott om du vill ha en nogranhet på millimetrar.

Om spindeln räcker eller inte beror på vad du ska köra för vektyg.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: 3*3*0,5m cnc XYZ

Inlägg av Meduza »

I den storleken hade jag absolut kört på planetväxlade motorer och snedskuren kuggstång. 16mm kulskruv kan du glömma, det är alldeles för vekt på den längden, även med roterande mutter är det klart tveksamt.

Du behöver absolut driva portalen på båda sidor, så räkna med fyra drivaxlar.

På Z-axeln kan kulskruv vara ett bra alternativ.

50k kan dock vara en lite tight budget...

Jag hade nästan funderat på om du kan klara dig på kanske 1,5m bredd men ett par meter längd, för då kan du börja titta på begagnade bäddfräsar från snickerier som är en 20-30 år gamla, dom går i bland riktigt billigt.
cncbonde
Inlägg: 77
Blev medlem: 15 augusti 2017, 22:36:32

Re: 3*3*0,5m cnc XYZ

Inlägg av cncbonde »

Är det någon nackdel att utgå från denna ide?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
cncbonde
Inlägg: 77
Blev medlem: 15 augusti 2017, 22:36:32

Re: 3*3*0,5m cnc XYZ

Inlägg av cncbonde »

anledningen är att jag har 4 meters ipe400 liggande.
Det ligger även en lång hea180 är den för tung för att ha som "portal" ?
Snedskuren kuggstång vad hittar man det till bra pris och lämplig kvalitet?
ang effekt på spindel jag vill kunna köra hyfsat stora verktyg i fräsen, 100 mm fräs fär att fräsa kanter tex eller för att planfräsa stora ytor tex 6 kvadratmeter.
Hur är det med varvtal? är det kritiskt när man kör i trä?
som ni märker är jag helt ny med cncfräsar min enda erfarenhet är en kina 3020 som jag lekt med lite.
larky
Inlägg: 1094
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: 3*3*0,5m cnc XYZ

Inlägg av larky »

De 2.2kW vattenkylda fräsmotorerna har väl bara ER20 spännhylsor som tar max 13mm skaft, hur stora verktyg kan man montera i en sådan?
cncbonde
Inlägg: 77
Blev medlem: 15 augusti 2017, 22:36:32

Re: 3*3*0,5m cnc XYZ

Inlägg av cncbonde »

med balken
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
cncbonde
Inlägg: 77
Blev medlem: 15 augusti 2017, 22:36:32

Re: 3*3*0,5m cnc XYZ

Inlägg av cncbonde »

Nu känns det som att jag spammar min egna tråd men duger dessa tror ni ?

http://www.ebay.com/itm/2-x-SBR20-3500m ... xy66pRsq-e

sbr16 ca 2200 ink frakt
sbr20 ca 3150 ink frakt
sbr25 ca 3500 ink frakt
sbr30 ca 3600 ink frakt
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: 3*3*0,5m cnc XYZ

Inlägg av Meduza »

Nej, jag skulle inte köra med den typen av lager på en såpass stor maskin om du inte går upp rejält i storlek.

Gå i stället upp på tex HIWIN HGR30-rail: http://www.ebay.com/itm/HGR30-Linear-Gu ... 2c9bf80300
cncbonde
Inlägg: 77
Blev medlem: 15 augusti 2017, 22:36:32

Re: 3*3*0,5m cnc XYZ

Inlägg av cncbonde »

Meduza: Tack dom såg onekligen mer stabila ut, vilket även syntes på priset. Jag hittade bara en som sålde 3500mm långa och då ville dom ha 7200 kr styck ink två block vilket landar på knappt 30 k
http://www.ebay.com/itm/New-Hiwin-HGH30 ... -Osz9JDF5A

Menar du att även de av den modellen jag länkade till fast 30 mm grova inte skulle klara längden? Jag fågar inte för att jag inte tror dig utan för att förstå bättre. Jag trodde att när dom sitter på grova järnbalkar som är helt stumma så kunde man klara sig med lite klenare.

Har du tips på kuggstänger?
Jugge
Inlägg: 704
Blev medlem: 26 januari 2016, 08:42:42
Ort: Helsingborg

Re: 3*3*0,5m cnc XYZ

Inlägg av Jugge »

Finns en säljare i Kanada som säljer begagnade grejor. Ebay User: bindabinda.
Han ser ut att ha massor. Jag har inte handlat där så jag vet inte om han är pålitlig.
Men det är väl bara att göra en förfrågan.
G4jm0r
Inlägg: 825
Blev medlem: 1 februari 2004, 20:03:43
Ort: Malmö

Re: 3*3*0,5m cnc XYZ

Inlägg av G4jm0r »

Detta bygget som mina kompisar gjorde kanske kan vara till inspiration.

http://elektronikforumet.com/forum/view ... =5&t=42081
cncbonde
Inlägg: 77
Blev medlem: 15 augusti 2017, 22:36:32

Re: 3*3*0,5m cnc XYZ

Inlägg av cncbonde »

Tack G4jm0r
jag har läst den tråden innan.
Dom bygger delvis i trä vilket jag blev avrådd ifrån, dessutom använder dom den billigare typen av ledskenor, men det verkar blivit en toppenfin fräs.

Jugge: jag ska titta på denna säljare.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: 3*3*0,5m cnc XYZ

Inlägg av Meduza »

cncbonde skrev:Menar du att även de av den modellen jag länkade till fast 30 mm grova inte skulle klara längden?
Jag menar att dom är klena för att flytta runt såpass rejäla balkar etc, eftersom det är ett par enstaka rader med kulor som har väldigt liten kontaktyta mot en rundstång i stället för att som i fallet linjärgejdrar i stil med HGR30 som har fyra kulrader som ligger mot sfäriska spår med betydligt mycket mer kontaktyta, så måste du dimensionera mycket grövre med SBR-typen.

Titta på load ratingen här

SBR30 är som du ser speccad till 280kg statisk last per block. (dynamisk är såklart mindre)

Jämför samma sak på Hiwin HGH30CA block här så får du en siffra som är närmare 8400kg per block. Du kan säkert gå ner till HGR25-räls också.

Sen så hittade du en säljare i US, då är det nog samma priser som att köpa från svenska återförsäljaren Aratron. På en budget rekommenderar jag att titta mot Asien i stället, det brukar vara billigare att be om offert från någon av säljarna på Aliexpress. Sen får du tänka på att skeppa ett 3,5m långt paket är lite småskrymmande ;)
Skriv svar