3*3*0,5m cnc XYZ

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
JB
Inlägg: 388
Blev medlem: 5 april 2007, 17:46:42
Ort: Gislaved

Re: 3*3*0,5m cnc XYZ

Inlägg av JB »

DAP skrev:JB: Då är det fint att ha Damping control i drivstegen så filtrerar man bort dom egensvängningarna som kan uppstå.
Har själv varit ut för 2 såna fall hos kunder där man har velat köra ruggigt fort med mekanik som inte alltid är gjord för det.
Men med en FFT analys direkt i drivsteget och sen lite filter på det så kan man helt plötsligt köra mycket fortare.
Lite som trolleri på en cirkus :D

Så ibland finns det fördelar med att bygga en billig konstruktion och sen köpa ordentliga drivsteg med bra funktioner och så löser man mycket den vägen.
Menar du damping som en extra funktion eller menar du D.et I P.I.D loopen?
H.O
Inlägg: 5679
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: 3*3*0,5m cnc XYZ

Inlägg av H.O »

Jag tror att budgeten får öka med de 6-7000 kr som det kostar extra. men du tror att dom är av en okej kvalitet? jag tyckte det va rätt lågt pris.
Kan inte säga något om kvalitet mer än att det med största sannolikehet är betydligt bättre än runda stänger. Hur just dessa skenor står sig mot high-end som THK, billigare märken som HIWIN eller andra no-name fabrikat vet jag inte.
Menar du damping som en extra funktion eller menar du D.et I P.I.D loopen?
Extra funktion skulle jag tro. Finare drivsteg kan "infoga" olika typer av filter på t.ex torque- eller velocity command signalen så att självsvängningar som eventuellt uppstår vid en specifik hastiget kan "släckas". Lite som resonansdämpning i moderna stegmotordrivare.
cncbonde
Inlägg: 77
Blev medlem: 15 augusti 2017, 22:36:32

Re: 3*3*0,5m cnc XYZ

Inlägg av cncbonde »

en annan fråga finns det något sätt man kan få en sån här att funka med 3000mm spännvidd?
http://shop.cncdrive.com/index.php?productID=778
roterande mutter har nämnts innan men jag hittar inga som verkar vara för det, eller får man bygga det själv?
JB
Inlägg: 388
Blev medlem: 5 april 2007, 17:46:42
Ort: Gislaved

Re: 3*3*0,5m cnc XYZ

Inlägg av JB »

Jag har tagit fram en variant för 25mm skruv:
https://www.jbcnc.se/sv/cnc-mekanik-c-4 ... fu25-p-605
Jag kan även ta hem så långa skruvar med den stigningen men även det är extra kostsamt både frakt till mig och långgods i sverige till dig när paketet blir över 3m.
Jag skulle välja kuggstång alla gånger till detta projektet.
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: 3*3*0,5m cnc XYZ

Inlägg av Eli »

Skulle avråda från att starta med ett så stort & dyrt bygge. Det första blir sällan så bra.
Det finns mycket att lära från att först bygga en mindre CNC och man kan ju välja en hel del komponenter som sedan kan flyttas över.
DAP
Inlägg: 749
Blev medlem: 26 april 2009, 18:12:29
Ort: Kristianstad

Re: 3*3*0,5m cnc XYZ

Inlägg av DAP »

JB skrev:
DAP skrev:JB: Då är det fint att ha Damping control i drivstegen så filtrerar man bort dom egensvängningarna som kan uppstå.
Har själv varit ut för 2 såna fall hos kunder där man har velat köra ruggigt fort med mekanik som inte alltid är gjord för det.
Men med en FFT analys direkt i drivsteget och sen lite filter på det så kan man helt plötsligt köra mycket fortare.
Lite som trolleri på en cirkus :D

Så ibland finns det fördelar med att bygga en billig konstruktion och sen köpa ordentliga drivsteg med bra funktioner och så löser man mycket den vägen.
Menar du damping som en extra funktion eller menar du D.et I P.I.D loopen?
Tjo.
Finns en funktion som heter FFT analys. Googla så finner man super mycket information. Har för mig det är Fast Furior Transformation något. Drivsteget lägger ut tillexempel vitt brus som skapar olika svängningar och resonanser och sen mäter detta. Då får man en kurva och utifrån den kan man sen arbeta med olika filter med mera för att filtrera det för att sen bli av med tillexempel en dålig / klen maskin konstruktion. Finns många maskinbyggare idag som drar ner på stålet i maskinerna och löser problemen elektroniskt sen.
Sen finns det vibration control eller då damping control som tar bort självsvängningar i en last man flyttar fort. Youtube och Yaskawa + damping control borde ge många fräcka filmer !

Finns många knep
JB
Inlägg: 388
Blev medlem: 5 april 2007, 17:46:42
Ort: Gislaved

Re: 3*3*0,5m cnc XYZ

Inlägg av JB »

Ok nice, får kolla på det.
cncbonde
Inlägg: 77
Blev medlem: 15 augusti 2017, 22:36:32

Re: 3*3*0,5m cnc XYZ

Inlägg av cncbonde »

Jag funderar vidare ...
jag vill att fräsen ska klara bearbeta en yta på 2500*2500 mm
problemet är att rummet där den ska stå bara är 3400 mm brett.
funkar detta ?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: 3*3*0,5m cnc XYZ

Inlägg av Meduza »

Om du designar utifrån det så tycker jag att det inte det är orimligt att bygga en maskin som klarar 2500mm bredd i ett 3400mm rum.
Skriv svar