3*3*0,5m cnc XYZ

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
cncbonde
Inlägg: 77
Blev medlem: 15 augusti 2017, 22:36:32

Re: 3*3*0,5m cnc XYZ

Inlägg av cncbonde »

Nu har jag varit i kontakt med en säljare på en svensk känd återförsäljare som kändes ha bra koll på kuggstänger.
Han tyckte att jag absolut kunde använda raka kuggstänger när jag förklarat mitt behov. Fördelen som han såg det med snedställda va dels mindre vändklapp och dels lite lägre ljudnivå. Men vändglappen kommer ändå klart ligga under 0,1 mm och sannolikt runt 0,05 mm.
för att komma ner i ljud tyckte han att man kunde köra ett plasthjul på en metallskena och för att klara momentet (28Nm) gå upp till modul 3 med ett 25 kuggs hjul, skulle man köra av kuggen eller dom skulle bli utslitna så är det både billigt och enkelt att byta plastkuggen. plasthjul och modul 3 ökar ytterligare vändglapp men fortfarande klart under 0,1 mm vilket är fantastiskt bra för mig.
Jag räknade lite och för att komma till 30/min så skulle jag behöva en utväxling på 25:1, när jag tittar verkar det va vanligast med 20 eller 30 ggr utväxling men det bär väl funka med vilket som ?
kostnad skulle landa på 1938 kr/2m ink moms plus kugg för ca 500 kr

Vad tycker ni här? tänker jag fel?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33806
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: 3*3*0,5m cnc XYZ

Inlägg av Glenn »

Jag ser inte heller riktigt varför man vill ha snedskuret ? ..Med snedskuret introducerar man ju dessutom sidokrafter.

Allra bäst är väl att ha citroën-kuggar vad dom nu heter, alltså V-format. (det som citroenloggan föreställer)
H.O
Inlägg: 5715
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: 3*3*0,5m cnc XYZ

Inlägg av H.O »

28Nm stämmer ju med det tidigare diskuterade drevet.

Om du byter till modul 3 med 25 kugg och "stoppar in" 28Nm får du inte "ut" mer än 750N linjär kraft kontra 1200N som vi utgick ifrån. För att få "ut" 1200N med det föreslagna plastdrevet måste du "stoppa in" 45Nm.

Sen skulle jag nog dubbelkolla uppgifterna om hur mycket plastkugghjulet tål.
28Nm och modul 3, 25 kugg stämmer bra med kugghjul i stål men i plast klarar ett sånt kugghjul inte mer än ~3.5Nm enligt diagramen i Mekanex katalog så jag undrar vad det är som inte stämmer eller om jag helt misstolkar informationen.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: 3*3*0,5m cnc XYZ

Inlägg av Glattnos »

Jag tror också raka kuggar funkar om det är fördelaktigare prismässigt. Jag tror att det blir svårt att få till en stor och(relativt)billig maskin där snedskuret/rakt faktiskt gör någon skillnad i slutänden.

Oavsett vilken kuggstång du väljer så måste du komma ihåg att sätta skenan så skyddad som möjligt från spån eftersom dom kan hamna på stången och där kila fast. Jag har sett att vissa har fjäderbelastade kugghjul emot kuggstången och då "kliver" den ju enkelt över spån men det kan komma små träbitar och liknande. Så sätt skenan under/bakom någonting och sätt den helst med kuggarna neråt eller åt sidan(inte uppåt).

En annan lösning är att köra med kedjor(finns i en mängd olika utföranden) ungefär som denna: https://solar1.net/drupal/plasma_cnc
Man kan stödja kedjan på en plåtkant eller liknande om det behövs. Sen vet jag inte om det blir billigare eller bättre än kuggstång men det är enkelt att bygga :)

H.O: Det kanske var ett smart drag av en säljare :) "Kör med plastdrev för dom är billigare att byta" ^^
cncbonde
Inlägg: 77
Blev medlem: 15 augusti 2017, 22:36:32

Re: 3*3*0,5m cnc XYZ

Inlägg av cncbonde »

Jag ska kolla detta igen med honom.

Men oavsett kuggstorlek så är det väl momentet på kuggstången som är det viktiga? eller har jag inte förstått?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: 3*3*0,5m cnc XYZ

Inlägg av Meduza »

Det är skillnad på vridmoment och linjär kraft, båda är viktiga men dom uttrycker olika saker.

Tänk dig att du har ett litet hjul och ett stort hjul, om du lägger samma vridmoment på axeln så kommer det lilla hjulet gen en högre linjär kraft, men vara långsammare, och det stora kommer ge en lägre linjär kraft men vara snabbare. Dvs det är din effektiva diameter som spelar roll för hur mycket vridmoment du behöver på kugghjulet för att ge en viss linjär kraft vid kuggstången.
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: 3*3*0,5m cnc XYZ

Inlägg av Uttis »

Plastdrev finns det ingen anledning att använda, i ljudväg så låter spindeln ganska mycket värre än drevet.

När man anger vad något tål i sånna där tabeller så är det oftast inräknat att det ska hålla en viss tid, det är inte så att det exploderar när man lägger på 28,1Nm.

Jag har modul 1 i min fräs drevet är väll runt 40mm i diameter och stegmotorerna har ~8Nm nedväxling ~4:1, nu går den inte direkt tungt iofs.

Snedskurna kuggstänger har jag nog aldrig sett på någon maskin.
JB
Inlägg: 388
Blev medlem: 5 april 2007, 17:46:42
Ort: Gislaved

Re: 3*3*0,5m cnc XYZ

Inlägg av JB »

Det verkar vara standard på nya maskiner från Kina, iaf på de jag har kollat på när jag har funderat på att ta hem.
Och att det är standard i Kina brukar ju betyda att "finare" tillverkare kör med det också :)
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: 3*3*0,5m cnc XYZ

Inlägg av Uttis »

Tänker du på snedskurna kuggtänger då? Så många trämaskiner har jag inte kikat på men det är vanligt med raka på svarvar fast med rejälare kugg.
Det är ju inte fel med snedskurna kuggar bara bra om fler tänder är i ingrepp men priset springer nog iväg och att få tag i som privatperson är nog inte det lättaste.
JB
Inlägg: 388
Blev medlem: 5 april 2007, 17:46:42
Ort: Gislaved

Re: 3*3*0,5m cnc XYZ

Inlägg av JB »

Jupp.
cncbonde
Inlägg: 77
Blev medlem: 15 augusti 2017, 22:36:32

Re: 3*3*0,5m cnc XYZ

Inlägg av cncbonde »

Meduza: jag förstår vad du menar.

Jag menar såhär om det nu är 1200N kuggen ska klara så borde det väl vara antalet kugg som ligger an, bredden på kuggen och vilken modul som spelar in osavsett motorns rpm och Nm, kugghjulets ingående Nm eller rpm mm.
Det märks att det va längesedan man läste fysik märker jag :)

Om jag då inte ska ha ett plasthjul (enligt Uttis självklara påpekande:) och använder mig av Modul 2 24 kuggar så ska detta hjul klara 8Nm
Den linjära kraften bör då bli 8N/24mm vilket blir 333 N detta är ju bara 1/4 av vad som krävs.

om jag i stället då väljer ett 40 kuggar @ 25Nm och 80 mm diameter så klarar dom 625 N men kräver då i stället en utväxling på ca 25:1 för att få 30m/min
När jag sen tittade en annan tillverkare så klarade deras 40 kuggs 32 Nm vilket ger 800N

Vilken konfiguration hade ni använt er av ?
cncbonde
Inlägg: 77
Blev medlem: 15 augusti 2017, 22:36:32

Re: 3*3*0,5m cnc XYZ

Inlägg av cncbonde »

Om någon orkar hjälpa mig lite till så har jag satt ihop en lista på grejer komentera gärna detta.

Ledskenor SBR25 4 st 7000 kr
kuggstänger 10m 6000 kr
Kugghjul 24 kugg 3st 740 kr
servon 750w 4 st 12000 kr
planetväxlar 3 st 3500
z-axel 6000 kr
spindel 3000 kr
alubom 3000 kr
div material 5000 kr
summa 46240 kr
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32560
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: 3*3*0,5m cnc XYZ

Inlägg av säter »

Var hittar du en spindel för 3000:-?
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: 3*3*0,5m cnc XYZ

Inlägg av Uttis »

Det är nog en liten kinaspindel som avses, ligger runt 2.2kw/24000rpm.


Till z tycker jag det är lite overkill med en 750w servomotor, ska du köra 3d fräsning kanske den behövs för att hänga med resten.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32560
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: 3*3*0,5m cnc XYZ

Inlägg av säter »

Det är nog en liten kinaspindel som avses
Ärligt talat tror jag den är för klen till en 50mm planfräs.
Skriv svar