3*3*0,5m cnc XYZ

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8266
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: 3*3*0,5m cnc XYZ

Inlägg av X-IL »

cncbonde skrev:hur svårt är det att få denna att bli en fräs?
https://www.blocket.se/skaraborg/ABB_Ro ... ?ca=15&w=3
Ja det har ju gjorts förr, är ju bara att montera en spindel så är det en fräs, men det är som vanligt med robotar programmeringen som är det kluriga. En ABB-robots program är ganska långt ifrån G-kod om man säger så, och att implementera en G-kodstolk i RAPID(programmeringsspråket) vill man nog inte göra. Kanske att det går att göra ett externt program som konverterar till RAPID, eller mata enskilda små rörelser via seriesnöre. Ska man bara göra samma sak om och om igen är en robot rätt, eller om du behöver 6-7 axlar, men för 2,5D-fräsning blir det nog mest en gimmick tyvärr, som kostar mer än det smakar.
H.O
Inlägg: 5709
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: 3*3*0,5m cnc XYZ

Inlägg av H.O »

SolidWorks + RobotWorks men nej, för 2.5D är det inte rätt lösning, dessutom kommer du inte nå din yta på 3x3m.

> krävs det 2 motorer även till y?
Ytterst tveksamt om konstruktionen är en "vanlig" portalmaskin.

> vad för motor ska man ha till z?
Beror på vad du har för konstruktion av Z-axeln, hur mycket vikten är, hur fort det ska gå och vilken precision/upplösning du kräver.

Du är lite "all over the place" just nu känns det som :-)
cncbonde
Inlägg: 77
Blev medlem: 15 augusti 2017, 22:36:32

Re: 3*3*0,5m cnc XYZ

Inlägg av cncbonde »

H.O: jo det blir ju lätt så jag inser oxå att robbot inte är rätt sak för det jag vill :) räckvidden är dålig, jag tror att det är nog med jobb att få en vanlig fräs att fungera pluss att om något i robotten går sönder så kostar det nog en jäkla massa.

Vad tyckte du om den 750w motor jag länkade till?

Z: Jag länkade tidigare till denna :http://www.ebay.com/itm/Linear-Stage-Cr ... Yznmm7KY3w
med frågan om det kan va en smidig lösning?
cncbonde
Inlägg: 77
Blev medlem: 15 augusti 2017, 22:36:32

Re: 3*3*0,5m cnc XYZ

Inlägg av cncbonde »

Vad innebär 2.5D ?
H.O
Inlägg: 5709
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: 3*3*0,5m cnc XYZ

Inlägg av H.O »

> Vad tyckte du om den 750w motor jag länkade till?

Den ser ju bra ut. Två sådana till din "dubbeldrivna" axel är sannolikt mer än du behöver men glöm inte att räkna in växellåda också. Att det är 3000rpm gör inget om du anpassar utväxlingen därefter. 3000rpm in, 15:1 i utväxling = 200rpm utgående. 2.4Nm in, 15:1 utväxling 80% verkningsgrad = 28.8Nm.

Och, kolla upp kuggstång & drev, vad de klarar i belastning så du inte skjuvar av kuggen vid första kraschen.

> Z: Jag länkade tidigare till denna....

Ja nått åt det hållet, just den ser lite klen ut med bara en löpvagn per skena men jag har inte tittat så noga. Här klarar du dig garanterat med en mindre motor. 400W, 3000rpm, 2:1 / 3:1 remväxel kanske.

> Vad innebär 2.5D ?

Det är "snäppet under" full 3D, dvs Z går till ett visst djup sen kör X&Y en profil, Z flyttar sig, X/Y kör en profil osv. Men det har mindre betydelse, med ett modernt styrsystem får du full 3D.
cncbonde
Inlägg: 77
Blev medlem: 15 augusti 2017, 22:36:32

Re: 3*3*0,5m cnc XYZ

Inlägg av cncbonde »

Tack H.O

Jag hittar inget mer stabilt till Z ska söka vidare

skulle detta funka som kuggstänger ?
http://www.ebay.com/itm/Rack-2000mm-78- ... SwCU1YuGwM
med detta hjul och 1/20 växel så skulle det bli 28m/min
http://www.ebay.com/itm/MOD-1-5-40T-SPU ... SwajVUMy1l

hur skarvar man kuggstång ?
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: 3*3*0,5m cnc XYZ

Inlägg av NULL »

@H.O: Var kommer "9550" ifrån(jag har glömt bort allt från skolan)?
H.O
Inlägg: 5709
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: 3*3*0,5m cnc XYZ

Inlägg av H.O »

@ NULL
Det finns en förklaring till det på den här sidan. Där är siffran i formeln 5252 men det är nät effekten anges i hästkrafter och momentet i pund-fötter. Förklaringen är den samma, det är bara siffrorna som blir annorlunda när man som vi räknar med W och Nm istället för HP och lbs-ft.

@ cncbonde
Tror inte det är något bra val med rakskurna kugg. Du bör nog ha snedskurna som Meduza tipsade dig om - allt för att få så litet glapp som möjligt (nej, det funkar inte så bra att kompensera för det i mjukvara).

EDIT: Och, än en gång, du måste kolla att kuggen håller för överföring av aktuellt moment. Här är en skärmdump från Mekanex katalog för deras stålkugghjul:
Capture.PNG
Om vi nu tittar på det drev du föreslog, modul 1.5, 40 tänder så klarar det 10Nm. Nu gäller denna tabell som sagt de rakskurna kuggdrev som Mekanex säljer, drev från andra leverantörer (i andra material med annan härdning) kan såklart vara annorlunda.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av H.O 21 augusti 2017, 14:54:35, redigerad totalt 1 gång.
cncbonde
Inlägg: 77
Blev medlem: 15 augusti 2017, 22:36:32

Re: 3*3*0,5m cnc XYZ

Inlägg av cncbonde »

Jag ska titta vidare efter kuggstänger då, verkar va svårt att hitta långa är det inga problem att bara lägga dom efter varandra?

Ang kompensering i mjukvara förstod jag inte riktigt.

denna växel är det något att ha?
http://www.ebay.com/itm/NEMA42-NMRV050- ... FfXHSLeRew
kan inte hitta vilket moment den klarar men trevligt att man kan beställa tex 15:1 om man nu kör på motorer 3000rpm.
H.O
Inlägg: 5709
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: 3*3*0,5m cnc XYZ

Inlägg av H.O »

Rakskurna kuggstänger är lätta att skarva, du lägger de efter varandra och använder en liten bit kuggstång som du lägger upp och ner i kuggarna för att få avståndet mellan de två längderna korrekt. Snedskurna är kanske värre...

Varje gång axeln vänder håll så har du en liten "glapp", där motorn roterar utan att axeln flyttar sig, kallas dödgång eller backlash.
Denna vill man ha så liten det bara går. CNC-styrsystem kan, teoretiskt, kompensera för denna dödgång genom att "lägga till" en sträcka mostvarande dödgången varje till den första rörelsen efter riktningsändring men det är lång ifrån optimalt.

En snäckväxel har generellt sätt relativt MYCKET glapp, inte så bra.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: 3*3*0,5m cnc XYZ

Inlägg av Meduza »

Ang skarvning så får du kolla med säljaren, vissa typer av kuggstänger är slipade i ändarna just för att kunna läggas rakt efter varandra. Och du bör som sagt gå på snedskurna kuggstänger för en CNC-applikation.
cncbonde
Inlägg: 77
Blev medlem: 15 augusti 2017, 22:36:32

Re: 3*3*0,5m cnc XYZ

Inlägg av cncbonde »

Här är en planetväxel
http://www.ebay.com/itm/Nema17-23-34-Pl ... 4bLHaEV4KQ
står inte heller här vad det klarar för moent men backlach på mindre än 25 är det bra?
även denna fans i 15:1 till nema 34.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: 3*3*0,5m cnc XYZ

Inlägg av Meduza »

Det är ju inte fantastiskt bra siffror, de Wittenstein-växlar jag använde senast jag byggde en maskin till kund låg på <4 bågminuters backlash i standardkonfig, <2 om man beställde den specifikt med low-backlash option.

Dom kostade ju dock iaf nån tiopotens mer :-)



Det kan dock fungera i din applikation.

25 bågminuter = 0.4 graders backlash (1 bågminut är 1/60 grad)

Med Modul 1.5 och ett 40 kuggars hjul så är det pi*1.5*40 = 188.5mm linjär rörelse per varv på utgående axel

(360/0.4 = 900-del av ett varv i backlash) ger 188.5/900 = 0.21mm i backlash.
cncbonde
Inlägg: 77
Blev medlem: 15 augusti 2017, 22:36:32

Re: 3*3*0,5m cnc XYZ

Inlägg av cncbonde »

0.21mm känns inte så mycket men jag antar att man får addera vist klapp i kuggstången oxå.
JB
Inlägg: 388
Blev medlem: 5 april 2007, 17:46:42
Ort: Gislaved

Re: 3*3*0,5m cnc XYZ

Inlägg av JB »

Det är inte säkert att det blir särskilt mycket glapp i kuggstångsdriften, jag gjorde färdigt en ombyggnad igår av en fräs med 2500x1300 arbetsyta och döm av min förvåning när klockan rörde sig en halv hundradel där jag joggade en hundradel fram och tillbaka.

Det satt för övrigt 8Nm vanliga stegisar på denna och kuggremsutväxling. Dock är det just den utväxlingen som brukar gå sönder på dessa maskiner, planetväxel håller i regel mycket längre.

Mina växellådor har max 0.1 graders glapp. (6 bågminuter) https://www.jbcnc.se/sv/stegmotorer-c-2 ... orer-p-344

Maxhastigheten som var lagom för denna maskinen blev 20000mm/min (gick att köra i 30000 men kunden tyckte det var lagom att hinna undan när den kom i 20000 :) )
Acceleration 1000mm/sek, högre blev för ryckigt och skapade vibrationer.
Skriv svar