Externt nödstopp - Heidenhain TNC 151/155

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Externt nödstopp - Heidenhain TNC 151/155

Inlägg av tecno »

Eller kan det vara så att bromsen kärvar?
kjfdefvjkuf
Inlägg: 16
Blev medlem: 20 januari 2017, 14:42:57

Re: Externt nödstopp - Heidenhain TNC 151/155

Inlägg av kjfdefvjkuf »

Joe skrev:Jag kan inte se att du skrev nåt om E8.
kjfdefvjkuf skrev:När axlarna förflyttas slänger styrsystemet ut ett externt nödstopp (ej att förväxla med ett nödstopp) och maskinen måste startas om. Nödstoppet genereras av NC-enheten via markör 2190 och 2191. Om nödstoppsslingan kortslutes genereras ett nödstopp. Trotts att kontrollpanelen visar nödstopp istället för externt nödstopp, går nödstoppet inte att släckas med CE utan maskinen måste startas om. Att kontrollpanelen visar ett nödstopp och inte ett externt nödstopp är troligtvis en bugg.
E8 = nödstoppsslingan. Externt nödstopp har inget med nödstoppsslingan att göra.
tecno skrev:Eller kan det vara så att bromsen kärvar?
På samtliga axlar? Axlarna skall inte förflyttas om bromsen är på, det finns programmerat i plc'n.


För att strö lite salt i såren verkar serieporten ha gett upp också (den har fungerat utmärkt tidigare). Har kontrollerat kablar och adaptrar. Konsolen ansluter men skickar inte data. Upptäcktes efter att jag återställde maskinparametrarna, efter det går det inte att kommunicera. Har provat både FE och ME, 2400 och 9600 bps med och utan hårdvaruförhandling.

Snart kastar jag in handduken.
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Externt nödstopp - Heidenhain TNC 151/155

Inlägg av persa »

Antar att du redan hittat denna manual, men om inte ...

http://www2.i-logic.com/manuals/Heidenh ... erface.pdf

Sid 38-43 behandlar parametrar för datakommunikation
Användarvisningsbild
ViktorSigg
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 januari 2015, 17:33:50
Ort: Eskilstuna-Ludvika

Re: Externt nödstopp - Heidenhain TNC 151/155

Inlägg av ViktorSigg »

Jag har en PLC låda av 100B eller 110B (minns inte) till HH155 som ej används. Kan inte garantera funktionen men kom från ett fungerande system. Om du vill prova så får du göra det.
kjfdefvjkuf
Inlägg: 16
Blev medlem: 20 januari 2017, 14:42:57

Re: Externt nödstopp - Heidenhain TNC 151/155

Inlägg av kjfdefvjkuf »

ViktorSigg skrev:Jag har en PLC låda av 100B eller 110B (minns inte) till HH155 som ej används. Kan inte garantera funktionen men kom från ett fungerande system. Om du vill prova så får du göra det.
Tack för erbjudandet! Eftersom serieporten har gått sönder så måste den först lagas alternativt bytas ut innan det är aktuellt att fortsätta felsökningen.

Tips på någon som kan laga styrsystemet (kommunikationsporten, ej plcn) alternativt har ett 151Q eller nyare liggandes mottages glädjeligen.
cinc
Inlägg: 410
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:13:48
Ort: Bromma

Re: Externt nödstopp - Heidenhain TNC 151/155

Inlägg av cinc »

http://tncakuten.se kan nog hjälpa dig.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: Externt nödstopp - Heidenhain TNC 151/155

Inlägg av LaRdA »

kjfdefvjkuf skrev: För att strö lite salt i såren verkar serieporten ha gett upp också (den har fungerat utmärkt tidigare). Har kontrollerat kablar och adaptrar. Konsolen ansluter men skickar inte data. Upptäcktes efter att jag återställde maskinparametrarna, efter det går det inte att kommunicera. Har provat både FE och ME, 2400 och 9600 bps med och utan hårdvaruförhandling.

Snart kastar jag in handduken.
Om du upptäckte det efter att du återställt maskinparametrerna så tycker jag det känns mest troligt att det bara är någon parameter som du inte fick till korekt?
kjfdefvjkuf
Inlägg: 16
Blev medlem: 20 januari 2017, 14:42:57

Re: Externt nödstopp - Heidenhain TNC 151/155

Inlägg av kjfdefvjkuf »

cinc skrev:http://tncakuten.se kan nog hjälpa dig.
Det är jag övertygad om att han kan, men till en inte så obetydlig bytesaffär involverande skuldsedlar.
persa skrev:Sid 38-43 behandlar parametrar för datakommunikation
LaRdA skrev:Om du upptäckte det efter att du återställt maskinparametrerna så tycker jag det känns mest troligt att det bara är någon parameter som du inte fick till korekt?
Maskinparametrarna överförs med hjälp av serieporten. Maskinparametrarna är inte involverade när ME eller FE protokollen används. Endast när EXT protokollet används är maskinparametrarna involverade. EXT används för kommunikation där protokollet måste anpassas. För kommunikation med DNC-programvaror används ME och/eller FE (EXT kan användas men jag ser ingen fördel med det).
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Externt nödstopp - Heidenhain TNC 151/155

Inlägg av persa »

kjfdefvjkuf skrev: Maskinparametrarna är inte involverade när ME eller FE protokollen används.
Inte för att jag är någon expert på detta, men ovan påstående låter konstigt. Vid tidigare trådar där överföring med Heidenhain diskuterats har parametervärdena haft stor betydelse för att det ska fungera. Sök t.ex. på Ludde85 drip feed så hittar du en tråd där FE till slut fungerade perfekt efter att maskinparametrar satts rätt
kjfdefvjkuf
Inlägg: 16
Blev medlem: 20 januari 2017, 14:42:57

Re: Externt nödstopp - Heidenhain TNC 151/155

Inlägg av kjfdefvjkuf »

persa skrev:Vid tidigare trådar där överföring med Heidenhain diskuterats har parametervärdena haft stor betydelse för att det ska fungera. Sök t.ex. på Ludde85 drip feed så hittar du en tråd där FE till slut fungerade perfekt efter att maskinparametrar satts rätt
Tråden du hänvisar till är Drip Feed samt liiitet bekymmer TNC155. Ludde85 hade problem att välja överföringsprotokoll eftersom med TNC 151/155 modell A eller P kan man inte välja överföringsprotokoll på annat sätt än med maskinparametrarna, till skillnad från exempelvis B och Q modellerna. Ludde85 löste problemet genom att välja FE protokollet 9600 baud (standard är ME 2400 baud).
persa skrev:Antar att du redan hittat denna manual, men om inte ...

http://www2.i-logic.com/manuals/Heidenh ... erface.pdf
Sidan 35:

ME:
For connection of the HEIDENHAIN magnetic tape unit MP 101/102 or other peripheral units. Data format (7 data bits, 1 stop bit, even parity) and baud rate (2400) are adapted to the FE.

FE:
For connection of the HEIDENHAIN floppy-disk unit FE 401 or other peripheral units. Data transfer is executed with a special protocol (blockwise transfer) to back up data. Data format
(7 data bits, 1 stop bit, even parity), baud rate (9600) and transfer protocol are adapted to the FE.

EXT:
For adaptation of data transfer in standard data format and for blockwise transfer to peripheral units. The interface for data transfer is adapted via machine parameters; any baud rate can be selected.
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Externt nödstopp - Heidenhain TNC 151/155

Inlägg av persa »

OK, jag ger mig. Sid 34-35 hade jag inte tittat på tidigare. Med TNC151Q verkar du ha helt rätt i att man inte ska behöva sätta några parametrar själv för annat än EXT
Morgons
Inlägg: 257
Blev medlem: 4 september 2008, 20:57:37
Ort: Charlotte NC USA

Re: Externt nödstopp - Heidenhain TNC 151/155

Inlägg av Morgons »

I Siemens 840D så kan man få liknande alarm, vilket oftast är att det är fel på nått med safety intergrated. Broms övervakning, encoder övervakning etc. Kan inget om heidenheim man kanske hjälper nått. Kolla att axel korten funkar. Kanske kan flytta runt kort osv?
Skriv svar