Liten prova på cnc

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
jaste
Inlägg: 149
Blev medlem: 11 juni 2005, 12:36:43

Liten prova på cnc

Inlägg av jaste »

Tänkte jag kunde starta en tråd för att visa mitt påbörjade cnc bygge. Köpte skenor, vagnar, nema 23 motorer och styrning på annons förra året och ritade en maskin utifrån dom. Det är mitt första cnc bygge och mycket handlar om budget och att testa på så det kommer bli m8 gängstänger som får sköta drivning tillsammans med hemmagjorda anti-backlash muttrar. Så här ser den ut i dagsläget

Bild
H.O
Inlägg: 5688
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Liten prova på cnc

Inlägg av H.O »

Gör dig själv en tjänst och skippa M8 gängstång till förmån för 8mm trapetsgängad stång (används tydligen flitigt till 3D-skrivare och finns till väldigt låga priser på EBAY).

Kikade lite snabbt och hittad t.ex 300mm lång inkl anti-backlashmutter (som du kanske behöver "uppgradera" fjädern på om du ska fräsa/gravera) för 60:- inkl frakt.
jaste
Inlägg: 149
Blev medlem: 11 juni 2005, 12:36:43

Re: Liten prova på cnc

Inlägg av jaste »

Jo det e sant, men har så dåligt tålamod att vänta på frakt från kina. Men å andra sidan så kan jag ju beställa och pilla vidare med andra delar på den.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Liten prova på cnc

Inlägg av Glattnos »

Fin maskin! Trapetsskruvar finns här för snabbare frakt till bra pris: http://3d-grottan.se/Mechanics/Mechanics-Trapetzoidal
Skriv svar