Behöver tips på hur man CNC-fräser ett litet spår

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Behöver tips på hur man CNC-fräser ett litet spår

Inlägg av tecno »

Kärt barn har många namn, är ju inget nytt precis.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Behöver tips på hur man CNC-fräser ett litet spår

Inlägg av Glattnos »

tecno: Det är ganska nytt för många som inte haft tillgång till så pass avancerad CAM tidigare :) Men jag förstår vad du menar, tekniken har varit standard länge inom industrin.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Behöver tips på hur man CNC-fräser ett litet spår

Inlägg av hawkan »

Vilken fräs använde du till slut?
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: Behöver tips på hur man CNC-fräser ett litet spår

Inlägg av Eli »

jihe skrev:Ett borr har ju ingen släppvinkel på sidorna, dår får man ju elda upp materialet istället för att skära.
Tack jihe,
Din typ av inlägg, med förklaring, är betydligt mer värdefulla för oss amatörer som saknar mekanikutbildning,
än att bara antyda hur korkad man tycker att någon är.

Om man använder den typ av borr som har en smal kant längs eggen och bara den som håller full diameter,
så behövs det bara ett kort drag med ett diamantbryne för att fixa en släppvinkel.

Den behövs bara på en sträcka lite större än använt djup / layer.
Ser inte någon större skillnad på resultatet med / utan när det gäller borr < 1.5mm
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Behöver tips på hur man CNC-fräser ett litet spår

Inlägg av Glattnos »

hawkan: Jag körde med den 4-skäriga 1mm fräs som jag hade från början.

Eli: En HSS-borr kan säkert användas som fräs om man gör som du säger, dock ser jag inte vitsen med det riktigt eftersom jag inte tror att den skulle kunna bli bättre än en HM-fräs.
1. En borr är inte gjord för sid-krafter och har liten kärn-diameter och stora "spån-kanaler" eftersom den är gjord för att dra upp spånor lång väg. En fräs har större kärn-diameter, vanligen större ju fler skär den har, för att göra den styvare i sidled. Spån-kanalerna är mindre eftersom spånorna endast ska hänga med ca ett halvt varv.
2. Man kan säkert slipa/bryna en HSS-borr så att den får rätt skär-geometri(ska ju ha rätt skärvinklar i nosen också), dock krävs det att man får till det bra och symmetriskt samt att man kan repetera det när man behöver en ny. Det finns ju redan både HSS-fräsar och HM-fräsar som redan är slipade rätt.
3. Du nämnde att HM går av lätt. Om en bra HM-fräs går av där en HSS inte gör det så beror det förmodligen på att HSS:en flexar, vilket jag ser som värre än att den går av. Om en fräs flexar så blir fräsningen inte bra.

Det var mest mina funderingar generellt och beror naturligtvis på vilka prylar det handlar om. Det finns säkert vissa HM-fräsar som är sämre att fräsa med än vissa HSS-borrar.
Ett exempel: Fasningen igår körde jag med en 90grader HM-fasfräs från eBay(den enda fräs som var köpt på eBay) och det blev ruskigt dålig fas även fast fräsen var ny och sylvass. När jag studerade den lite närmare så insåg jag att den var felslipad så den inte skar med skär-eggen utan "tryckte" materialet med bakkanten av släpp-ytan. Jag slipade ner kanten lite(eller ganska mycket!) på fräsen och då skar den som i smör :)
Blir nog inga mer eBay-fräsar för min del ^^
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: Behöver tips på hur man CNC-fräser ett litet spår

Inlägg av Eli »

" Om en fräs flexar så blir fräsningen inte bra."
Jo den kan bli bra om flexningen bara inträffar när tjocka spånor dras in i fräsen, vilket lätt händer vid fräsning i t.ex POM.

Man kan ställa in feed rate och skärdjup så att det normalt blir helt obetydligt flex.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Behöver tips på hur man CNC-fräser ett litet spår

Inlägg av Glattnos »

Ja, jag skrev att det var mina "generella funderingar". Att välja en HSS-borr att fräsa med för att den ska flexa när tjocka spånor dras in vid fräsning av POM anser jag vara "ganska specifikt" :)

Jag blev lite nyfiken på att prova fräsa med HSS-borr eftersom det funkar så bra för dig. Jag har ju en hel hög borrar och även slitna/trasiga borrar är ju oftast oslitna lite längre upp så om dom går att kapa av och använda som fräs är det ju kanon :) Går ju att testa i lite olika material så vet man hur det blir. Har du någon beskrivning eller bild på hur man ska kapa/slipa dom? Samt skärdata?
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: Behöver tips på hur man CNC-fräser ett litet spår

Inlägg av Eli »

Mera bakgrund här:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 7#p1326977
med fortsättning senare i samma tråd.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Behöver tips på hur man CNC-fräser ett litet spår

Inlägg av Glattnos »

Jag kör vidare på denna tråd.

Jag behöver hjälp att välja och hitta verktyg för att fräsa ett spår med en vinklad sida enligt bilden. Jag tänkte att en pinnfräs med vinkel(typ laxfräs eller vad det heter) skulle vara perfekt, men det verkar lite svårt att hitta med den vinkeln, dom verkar var ge 45 eller 60 grader.

Det är aluminium som ska fräsas och det ska fräsas ganska mycket.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Behöver tips på hur man CNC-fräser ett litet spår

Inlägg av tecno »

Slipa till enskärig stickel.

Måste 75° hörnet vara plant i botten?
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Behöver tips på hur man CNC-fräser ett litet spår

Inlägg av Glattnos »

Hmmm, har du något tips på hur man bör slipa då? Jag hade föredragit nått som redan finns att köpa men att slipa en enskärig kan ju inte vara så svårt.
Ja, hörnet måste faktiskt vara plant i botten, dock får det vara lite radie(0.5 typ) så det måste inte vara sylvasst.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Behöver tips på hur man CNC-fräser ett litet spår

Inlägg av tecno »

OK ang. plant, hade en annan ide men den föll direkt.

Ja det är ju *bara* att slipa vinkeln, kolla på youtube hur man slipar sticklar.
Oavsett litet verktyg blir det.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Behöver tips på hur man CNC-fräser ett litet spår

Inlägg av Glattnos »

Berätta gärna vilken ide som föll :) Spåret ska inte vara rakt heller utan gå i en ring så det kanske hade fallit på det också, men ändå intressant att veta för framtida prylar.

Jag tror faktiskt att det kan funka riktigt bra med en egen-slipad så jag tackar så mycket för tipset :) Men ändå intressant om det finns fler tips eller om det finns att köpa. Jag har kollat diverse professionella verktygs-märken som Walter-tools och Sandvik men det verkar inte finnas något standard-verktyg vad jag kan se.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Behöver tips på hur man CNC-fräser ett litet spår

Inlägg av tecno »

Ja ännu värre var det tydligen men man kunde ju köra med en klinga men det fungerar inte i nåt av fallen.

Tror du kan gott glömma nåt *standard* verktyg.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Behöver tips på hur man CNC-fräser ett litet spår

Inlägg av Glattnos »

Nästa lilla fundering. Hur fräser man bäst fasen på bilden?
Man vill ju inte gå in och förstöra ytan på 120 diametern när man gör fasen och man vill inte ha en liten "kant kvar" eller "spår in" precis i hörnet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar