Behöver tips på hur man CNC-fräser ett litet spår

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Behöver tips på hur man CNC-fräser ett litet spår

Inlägg av Glattnos »

Jag har aldrig hört talas om Horn förut men dom verkar ha mycket kreativa verktyg(ganska kreativ web-adress också http://www.phorn.de) :)

Denna fräs kanske skulle kunna vara något för mitt ändamål:


ViktorSigg: Är det typ sådan du har? Dom ser ju väldigt smidiga ut, vet du hur mycket dom kostar ungefär?
Användarvisningsbild
ViktorSigg
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 januari 2015, 17:33:50
Ort: Eskilstuna-Ludvika

Re: Behöver tips på hur man CNC-fräser ett litet spår

Inlägg av ViktorSigg »

Jo mitt skaft heter M313, liknande fast längre skuldra. Jag är osäker på priset va så pass länge sedan, men fick med två skaft i en burk.

Det bästa är att dessa skaft tar alla möjliga typer av skär. Jag har till exempel 5mm tjock T skär för spår, 1mm tjock T skär för låsringar samt gärgskär för stigning 1-2mm, som är till samma skaft. Skitsmidigt!

1 ask skär (oftast 2-3 st beroende på typ) kostar runt 900kr inkl frakt ex moms. Dessa kommer från danmark så momsen betalas ej. Tar 1 till 2 dagar innan man har dom hemma (TNT express).

Skicka ett mejl till phorn.se, de brukar svara samma dag. Är mycket trevliga samt skickar med högar med godis! (Jag är lätt blidkad) :)
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27009
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Behöver tips på hur man CNC-fräser ett litet spår

Inlägg av tecno »

Dessa kommer från danmark så momsen betalas ej.
Klart att man betalar moms endera den Danska som privat person eller den Svenska som EU Import till företaget.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Behöver tips på hur man CNC-fräser ett litet spår

Inlägg av Glattnos »

Ja dom var snabb med pris, 3.230:- för skaftet M332 och 938:- för 2 st skär.
Detta kan vara en väg att gå, det enda är att det är lite osäkert om det kommer fungera bra, sen blir ju körtiden något längre när man måste "skivfräsa" i flera nivåer. Men om man slipper omspänning av biten så är det klart värt det.

Blir att fundera en vända till :)
Användarvisningsbild
ViktorSigg
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 januari 2015, 17:33:50
Ort: Eskilstuna-Ludvika

Re: Behöver tips på hur man CNC-fräser ett litet spår

Inlägg av ViktorSigg »

tecno skrev:
Dessa kommer från danmark så momsen betalas ej.
Klart att man betalar moms endera den Danska som privat person eller den Svenska som EU Import till företaget.
Teoretiskt men denna går ju tillbaka direkt, så några pengar byter aldrig händer.

Glattnos: Man kan mata ganska bra med dom faktiskt, så det borde inte vara ett problem. Sedan blir det riktigt bra yta också, iallafall de jag har. :)
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Behöver tips på hur man CNC-fräser ett litet spår

Inlägg av Glattnos »

Finns det inte pinnfräsar som har smalare skaft?
Jag har hittat lite i USA men dom har som regel inte skär hela vägen upp, dom verkar främst vara till för fräsar med spännhylsa så skaftet kan vara 19.05mm(3/4") fast fräsen är större.

Varför jag funderar på detta är att denna Horn-skivfräsen är 4mm(fanns nog någon skiva på 6mm också) så blir det 8 nivåer som måste fräsas (6 nivåer med 6mm skiva) för att ta hela 30mm höjden och då vet jag inte om man kan ta hela djupet(5mm) på en gång utan kanske måste jag köra halva vilket ger 16 "ringar" att fräsa. Det blir mycket material att ta bort med så lite skär-egg så jag antar att slitaget kan bli betydande.

Därför undrar jag om det kan finnas någon pinnfräs eller ändplanfräs som är ca 30mm i diameter, har smalare skaft(ca 20mm) och har skär hela vägen? Typ enligt bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Behöver tips på hur man CNC-fräser ett litet spår

Inlägg av persa »

Vad tror du om den här fräsen. Den är stabil så det blir över för fasningen. Fabr. Sandvik med vändskär av typ SPMT 120408

Fäste i bakänden Varilock 50. Kör du 40-kona så har jag även grundhållare. Kör du bara 30-kona så får man nog tänka sig att svarva (troligen hårt) alt. slipa bort kopplingsdelen. Skaftdelen är ca. diam. 31,5 mm
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Behöver tips på hur man CNC-fräser ett litet spår

Inlägg av CPMS »

Sök på "shell end mill", borde finnas någon i lämplig storlek och med infälld infästning för skaftet.
Att hitta en med vinklad fas kan bli värre men det borde finnas.
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: Behöver tips på hur man CNC-fräser ett litet spår

Inlägg av Eli »

Tycker att det skulle funka med en innersvarvbom med ett skär = 135 grader eller större.
En CNC är väl möjlig att programmera så att radien ändras linjärt med djupet?
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Behöver tips på hur man CNC-fräser ett litet spår

Inlägg av persa »

Glattnos skrev:Några stycken hade jag kunnat göra på något kreativt sätt men jag vill få ner tiden då det ska göras många. Att slippa spänna om den är såklart en stor tidsvinst men jag börjar fundera om att kanske koncentrera mig mer på själva omspänningen och få ner den tiden till ett minimum och då få gynnsammare förhållanden för verktygen så att tid kan sparas in där.
Det är det rätta vid seriekörning enligt min uppfattning. Se till att få säkra skärprocesser. Undvik specialverktyg i möjligaste mån

Gör istället en pallet med 2 platser för tempo 1 + 2 platser för tempo 2. Två bitar helt klara vid varje stopp. Bytestiden med detta förfarande bör bara bli marginellt längre än du tänkt tidigare
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Behöver tips på hur man CNC-fräser ett litet spår

Inlägg av Glattnos »

persa: Ah, tack så mycket! Det är klart att köra dom 2+2 är rätt väg att gå! :)
Det gör det enkelt att få till positionering och fastspänningen på snabbt vis så tiden inte alls behöver bli speciellt lång för det. Och det blir säkrare skärprocess samt enklare att välja verktyg.
Jag borde nog ha tänkt på det själv men gick vilse lite i min strävan att slippa spänna om :)
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Behöver tips på hur man CNC-fräser ett litet spår

Inlägg av Glattnos »

Detta spåret löser sig igenom en H311801-5 från Walter-tools för att göra spåret https://waltertools.blaetterkatalog.de/ ... #page_E130
och en pinnlfräs i hårdmetall special-slipad av http://www.wedevag.se/ för att göra den vinklade sidan
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Behöver tips på hur man CNC-fräser ett litet spår

Inlägg av Glattnos »

Behöver förlag på en sak.

Jag ska skära 50mm XPS markskivor(lite hårdare typ av "frigolit") i min CNC och skulle nog helst fräsa med en lång fräs som tar hela djupet på en gång.
Jag har provat med denna 8mm: http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skarve ... 2000018211 Funkade dock inte då det blir för varmt efter ett tag så det börjar smältas istället för att skäras, den tycks inte vara vass nog samt att den bara har "frässkär" över en längd på ca 40-45mm så den når inte helt igenom.

Jag provade med en hårdmetallfräs för aluminium och det gick riktigt bra men då nådde den inte igenom förstås och 8mm med skärlängd över 50mm är lite svårt att hitta.

Förslag?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32497
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Behöver tips på hur man CNC-fräser ett litet spår

Inlägg av säter »

Jag tror det finns 10mm som har skärlängd över 50mm.
8mm verkar det mer kärvt med.
Möjligen att det kan finnas verktyg för trä som uppfyller detta krav.
Skriv svar