Cyclone PCB Factory eller Root 2 CNC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Cyclone PCB Factory eller Root 2 CNC

Inlägg av JanErik »

Funderar på en liten fräs i utskrivbart format, främst för kretskort.
Cyclone PCB Factory är ju ganska känd, https://github.com/CarlosGS/Cyclone-PCB-Factory

Nu hittade jag ju också Root 2 CNC, https://rootcnc.com/ , som är lite större. Dock använder den ju remmar som en 3D-skrivare, där Cyclone har kugghjul och gängstång, är det bra med såna belastningar?
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Cyclone PCB Factory eller Root 2 CNC

Inlägg av JanErik »

Den faller lite utanför budgeten.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Cyclone PCB Factory eller Root 2 CNC

Inlägg av Glattnos »

Jag har ingen erfarenhet av någon av dom men efter att ha tittat på dom så skulle jag rekommendera att bygga en så liten som möjligt enbart för kretskort. När jag ser dom där större fräsarna med 3D-printade ramdelar så brukar jag tänka att det är rätt mycket jobb och pengar som går åt för att bygga dom ändå(man kan ju inte printa spindel, linjärlager, motorer mm, det som faktiskt är det dyra) så då skulle jag hellre lägga lite extra tid och pengar för att i möjligaste mån undvika 3D-printade plastdelar.
När man kollar på filmerna på Root 2 så ser man att mekaniken som spindeln, stegmotorerna mm klarar betydligt mycket högre skärdata men själva ramen gör att man nästan måste "nöta" bort material i väldigt små skär åt gången...och ändå vibrerar det och låter illa ibland samt att allt verkar ta låååång tid att fräsa på det sättet och fräsarna kommer slitas mycket så kostnaden för fräsarna äter nog snabbt upp det man tjänat in på att printa delar jämfört med att bygga av alu eller stål och köra med gynnsammare skärdata för fräsarna.

Därför är mitt råd om du vill 3D printa en fräs att göra en så liten som möjligt(små delar är starkare än stora delar vilket gör att man får mindre flex och print-tiden av delarna blir även kortare). Gör den specifikt för att fräsa kretskort och håll Z-rörelsen kort så tjänar du ytterligare stabilitet. Gör inte XY större än att du precis klarar de kretskort du tänker fräsa.
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Cyclone PCB Factory eller Root 2 CNC

Inlägg av JanErik »

Ja, sällan gör man ju större än vad Cyclone klarar heller.
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 905
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: Cyclone PCB Factory eller Root 2 CNC

Inlägg av mankan »

Root är nu uppe i version 3 och det är en Root 3 Lite på g också.
Skriv svar