Fräshastigheter i aluminium

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
cahlfors
Inlägg: 99
Blev medlem: 2 november 2013, 12:59:49

Fräshastigheter i aluminium

Inlägg av cahlfors »

Hej på er!
I ett försök att inte ha av mina pinnfräsar, har jag skaffat mig Verkstadshandboken, manualen, bibeln. Nu verkar det som att man förutsätter att all bearbetning sker med vattenkylning och det har ju inte jag som amatör. Tror jag har läst någonstans att om man kör utan kylning, ska man dra ner med 30%. Det kanske gäller stål, men det är på tok för fort för aluminium. Vet någon vad som gäller för torrkörning i aluminium?

Jag hade förut en liten, liten handjagad fräs och då känner man ju ganska bra i rattarna vad som är lagom, men nu har jag en större CNC-utrustad fräs och då känner man ju inte sådant. Därav behovet av vetenskaplighet. :)

Tack på förhand,
Christoffer
gokartnisse
Inlägg: 120
Blev medlem: 3 mars 2011, 01:58:43

Re: Fräshastigheter i aluminium

Inlägg av gokartnisse »

Ska du köra "hobby" projekt och inte tillverka produkter där maskintid är en stor kostnad så kan du sänka rejält från det du hittar i verkstadshandboken.
Har du snabbstålsverktyg kan du i princip inte ha för låg skärhastighet. Kör du för snabbt blir eggen i verktyget för varm och blir väldigt snabbt ledsen. Hårdmetallverktyg är lite krångligare då riktigt låg skärhastighet inte får upp temperaturen i skärverktyget/materialet tillräckligt. Men fortfarande gäller att handbokens värden är optimerade för att hålla ner maskintiden, så du kan definitivt vara en bra bit under.

Håll bara vettig matningshastighet. Vid medfräsning sliter glidningen innan verktyget börjar skära mer än själva skärningen. Så väldigt låg matning per tand (observera per tand) kan vara lurigt. Det kan även ge mer värme som sliter ännu mer/skadar verktyget.

En del förespråkar T-röd som skärvätska för aluminium, jag skulle inte rekommendera det om inte ytan är jätteviktig. Man blir dåsig i huvudet och det ger knappt bättre resultat än ordentligt med vanlig skärvätska (oljeemulsion). T-röd kyler i princip bara men samtidigt är det just temperaturen som du måste hålla nere för att inte aluminiumet ska börja "klegga" på skäreggen. Så prova med ordentligt låg skärhastighet och en lätt konservativ matning i FÖRHÅLLANDE till skärhastigheten. Bedöm sen resultatet.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Fräshastigheter i aluminium

Inlägg av Glattnos »

Jag kör såhär fast då med kylvätska(men det är långt under tabellerna):
90 m/min
0,05 mm/tand

Man kan köra snabbare, men tjänar inget på det i princip om man bara gör enstaka delar på hobbynivå.

Men om du har en "större CNC-utrustad fräs" så är det väll värt att fixa någon form av kylning? Det värsta i aluminium är spånorna, dom måste bort för annars går det inte bra så tryckluft är till och med bättre än ingenting :)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Fräshastigheter i aluminium

Inlägg av mrfrenzy »

Det här med att man inte ska köra för långsam matning med hårdmetallsfräs har jag hört innan.
Hur vet man vad som är optimal matning för bästa livslängd på färsen?
Vad är det för temperaturer som gäller?
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5306
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: Fräshastigheter i aluminium

Inlägg av MNorrgren »

Varför inte en vanlig liten flaska med pip och spruta på lite för hand, då och då. Funkar kanon till mindre saker! http://www.ebay.co.uk/itm/Useful-Tattoo ... d6eDZNNfbw
cahlfors
Inlägg: 99
Blev medlem: 2 november 2013, 12:59:49

Re: Fräshastigheter i aluminium

Inlägg av cahlfors »

Tack för alla svar! Mycket tänkvärt!

@Glattnos: "större CNC-utrustad fräs" blev otydligt. Det är bara en BF20, men den är betydligt större än min lilla, lilla handjagade jag hade innan och fullt kapabel att ha av det mesta i pinnfräsväg om man gör fel.. :( Men det kanske är som du säger - att jag borde satsa på att få till kylning? Jag är rädd att det bara står och kläggar ihop mellan användningarna? Luft låter mer tilltalande i det perspektivet. Skulle en fläkt med tratt á la 3d-skrivare duga eller krävs tryckluft?

@Citizendildo: Jo, jag har en sprayflaska med skärolja som funkar bra på korta körningar, speciellt i stål, men ibland ska den stå och tugga i en timme och då finns det ju roligare saker att göra än att bara stå och vakta. Nej, det gör det inte, förresten, men det finns annat som behöver mig. :lol:

Fler inspel?

/Christoffer
mr_ping
Inlägg: 410
Blev medlem: 1 augusti 2013, 16:50:29
Ort: Göteborg

Re: Fräshastigheter i aluminium

Inlägg av mr_ping »

Sen beror det ju på hur du skär. Fullt ingrepp med tex 12mm fräs 2 skärig så kanske jag kör 700mm/min, 4000 rpm och 3mm djupt i alu för grovbearbetning. Kör jag peel milling kanske jag kör fullt djup, säg 20mm men kanske 1.5mm åt gången i sidled.

Jag kör ofta torrt eller minimalt med vätska.
gokartnisse
Inlägg: 120
Blev medlem: 3 mars 2011, 01:58:43

Re: Fräshastigheter i aluminium

Inlägg av gokartnisse »

mrfrenzy skrev:Det här med att man inte ska köra för långsam matning med hårdmetallsfräs har jag hört innan.
Hur vet man vad som är optimal matning för bästa livslängd på färsen?
Vad är det för temperaturer som gäller?
Det är skärhastigheten som inte får vara för låg med hårdmetallskär. Vad som är optimalt vet jag inte men typ hälften av verkstadshandbokens värden borde fungera... Snabbstålsverktyg kan i princip inte ha för låg skärhastighet. Med snabbtstålsverktyg i aluminium kan man typ köra 80 m/min och en matning på 0.05mm/tand så funkar det. Såväl 7075 som annan "sämre" alu. För bra yta får man anstränga sig lite mer med hitta bra värden.

Matningshastigheten måste alltid anpassas till skärhastigheten, vid motfräsning (i hobbysammanhang vanligast) är det viktigt att köra vettigt. Glidningen innan verktyget börjar skära är det som sliter mest på verktyget. Vid för låg matning blir det snabbt problematiskt då glidningen blir ännu större del av verktygsingreppet samt att spånorna blir mindre. Spånorna förflyttar bort en stor del av värmen de med.
Anders K
Inlägg: 209
Blev medlem: 13 mars 2013, 16:38:57

Re: Fräshastigheter i aluminium

Inlägg av Anders K »

Nu har jag monterat kylning, men tidigare körde jag 2000rpm och aldrig över 160mm/min för alu i min Mattssonfräs med 4 skärig fräs (nog samma med 2 skärig när jag tänker efter... :D ). Var nog sällan djupare än 1,5mm skär.10- 12mm pinnar. EDIT: typ 40% ingrepp, sett till pinnens diameter.
Över 180mm/min eller så, brukade det smälta fast på skäret.

Har uppgraderat till tryckluft och oljedimma. Kör med vanlig matolja och numera kör jag 450mm/min med samma varvtal. 2-2,5mm skärdjup som max och ca 70-90% ingrepp. Skön uppgradering och helt klart värt det. Hade dock behövt en större kompressor för att kunna få bättre atomisering av oljedimman.

Har inte lagt någon jättevetenskaplig approach till skärhastigheterna, utan stannade på det jag tyckte var "lagom". Man kan nog kräma ut ytterligare om man vill.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Fräshastigheter i aluminium

Inlägg av tecno »

Kör med vanlig matolja
Blir det inte ett jävla klet av detta när det torkar in?
mr_ping
Inlägg: 410
Blev medlem: 1 augusti 2013, 16:50:29
Ort: Göteborg

Re: Fräshastigheter i aluminium

Inlägg av mr_ping »

Skippa 4-skäriga... prova 2 skäriga.
Kan mata på rätt bra med min fräs utan kylning med 2-skäriga.
Anders K
Inlägg: 209
Blev medlem: 13 mars 2013, 16:38:57

Re: Fräshastigheter i aluminium

Inlägg av Anders K »

tecno skrev:
Kör med vanlig matolja
Blir det inte ett jävla klet av detta när det torkar in?
Du ska inte hälla olja över biten. ;)
Fyra timmar körning förbrukar knappt 0,5dl olja.
Det blir nog kladdigare än vanligt, men det mesta lägger sig bland spånorna och när man lyfter bort dessa följer oljan med. Anledningen till att jag kör matolja är att den sprayas ut och man andas in det om man befinner sig i samma rum. Fick tipset av en annan snubbe här på forumet.

Det är det här jag försöker efterlikna; http://unist.com/mql-machining.html
Matthew
Inlägg: 54
Blev medlem: 18 juni 2009, 15:14:55
Ort: Karlstad

Re: Fräshastigheter i aluminium

Inlägg av Matthew »

mr_ping skrev:Skippa 4-skäriga... prova 2 skäriga.
Kan mata på rätt bra med min fräs utan kylning med 2-skäriga.
Intressant ! Min erfarenhet är att köra torrt med 4 skäriga går superbra, men med treskäriga så går det direkt å helsike. Mina skärhastigheter är väldigt låga dock!

//M
MatsN
Inlägg: 1104
Blev medlem: 2 maj 2010, 23:57:36
Ort: Luleå

Re: Fräshastigheter i aluminium

Inlägg av MatsN »

Anders K skrev: Anledningen till att jag kör matolja är att den sprayas ut och man andas in det om man befinner sig i samma rum. Fick tipset av en annan snubbe här på forumet.
Är det egentligen så mycket bättre att andas in matolja? Bara för att man äter det betyder inte att lungorna tycker det är ok. Har köpt prylar för att bygga liknande system men tvekar just pga den anledningen.
MatsN
Inlägg: 1104
Blev medlem: 2 maj 2010, 23:57:36
Ort: Luleå

Re: Fräshastigheter i aluminium

Inlägg av MatsN »

Anders K skrev: Anledningen till att jag kör matolja är att den sprayas ut och man andas in det om man befinner sig i samma rum. Fick tipset av en annan snubbe här på forumet.
Är det egentligen så mycket bättre att andas in matolja? Bara för att man äter det betyder inte att lungorna tycker det är ok. Har köpt prylar för att bygga liknande system men tvekar just pga den anledningen.
Skriv svar