Basic hydraulikfrågor

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Basic hydraulikfrågor

Inlägg av Uttis »

Jag kan bara det mest enkla av hydraulik, det är olja under tryck och allt är svindyrt :)

Nu vill jag bygga en hydrauldriven vedmaskin så man slipper slita livet ur sig i fortsättningen.


Inga grejer är spikade men jag hade en grundtanke hur saker skulle funka men jag märker att det var lite mer saker att tänka på än jag först trodde.


* En dieseldriven fast hydraulpump (120L/min@175bar)
* Minst 2st hydraulmotorer kan ta emot 60L/min vardera
* ~5st cylindrar kanske 15L/min


Nu till den första frågan, när ingenting används men pumpen går vart tar oljan vägen och hur mycket förbrukas? Är det så att den pumpas ut till riktningssventilerna som är i mittläget och returnerar rakt till tanken?(öppet center?)
Är förbrukningen då ex för en stillastående motor 60L/min? Isåfall räcker flödet till 2st stillastående motorer och vill man använda cylindrarna så går inte det :)
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Basic hydraulikfrågor

Inlägg av CPMS »

Dom flesta hydraulsystem jag hållit på med brukar ha en rundgångsventil med stort flöde som när ingen rörelse ska utföras dumpar all olja tillbaka till tanken med så lite motstånd som möjligt (motstånd bygger fort värme i oljan) och när man ska köra en rörelse drar man först riktningsventilen och sen rundgången så returen stängs av och trycket går till riktningsventilen.

En stillastående hydraulmotor drar väl ingen olja alls? Den fungerar ju som en pump som man driver med oljeflödet.
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: Basic hydraulikfrågor

Inlägg av Uttis »

Nä motorn drar inget när den är stillastående men om riktningsventilen dumpar tillbaka olja blir det ju samma sak för varje motor är det 60L/min som förbrukas om det nu funkar så som jag sa.

Rundgångsventil verkar knepigt vill man använda bara cylindrarna är det rätt mycket extra olja som ska ta vägen nånstanns typ dumpas ut i en övertrycksventil.
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Basic hydraulikfrågor

Inlägg av CPMS »

Rundgångsventilen brukar vara kombinerad med övertrycksventilen så när den inte är dragen dumpar den all olja tillbaka till tanken och när den drar så stänger den men fungerar då som övertrycksventil.

Mycket olja blir det och varje strypning skapar värme så därför vill man inte strypa oljeflödet när man inte behöver.

Om riktningsventilen dumpar oljan tillbaka till tank utan strypning/övertrycksventil har du mycket riktigt tappat halva kapaciteten på pumpen (i en ideal värld) men man bygger inte ett system på det viset om du har mer än en funktion/cylinder, detta fungerar bra på ex en vedklyv med en cylinder.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16767
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Basic hydraulikfrågor

Inlägg av grym »

finns två olika sätt att hantera det
antingen så har man ett system med konstant tryck, eller ett där man har ventilpaket där man släpper igenom oljan om den inte annvänds

det första är vettigast där man har många funktioner, som ska kunna annvändas oberoende av varandra
men det krävs en pump som kan hålla trycket och gå ner i flöde om det inte annvänds
(eller förr med massor av förspilld energi en stor pump och en tryckventil, och som ger massor av överskottsvärme)

eller den med ventilpaketet som i normalfall gör så att om första ventilen annvänds fullt så finns det inget kvar till nästa funktion, så där får man ha prioritering på spakarna
men kan man ha vettigt sekvens på det så funker det bra
bobobo
Inlägg: 677
Blev medlem: 10 november 2007, 22:18:30
Ort: Kungsbacka

Re: Basic hydraulikfrågor

Inlägg av bobobo »

Ibland (relativt ofta) är det en fördel att ha flera pumpar för att kunna hantera att vissa funktioner kanske vill ha högt tryck och lågt flöde samtidigt som en annan funktion vill ha högt flöde med lägre tryck. Om en pump ska leverera hela flödet med fullt tryck kan det gå åt väldigt mycket effekt, trots att det egentliga behovet inte är så stort.
Annars är det nog en stor riktningsventil med 7 sektioner och "rundpumpning" aka open-center som du vill ha. Den släpper då igenom oljan till tank när du inte rör någon spak. Drar du i en spak fördelar den gradvis över olja till motorn/cylindern ungefär som en potentiometer. Hur flödet delar sig beror vid en enkel riktningsventil på hur stort tryck motorn/cylindern behöver så vid ökande motstånd behöver du dra mer i spaken för att bibehålla hastigheten. För att slippa det fenomenet kan man ha en så kallad tryckkompenserad riktningsventil, då reglerar den internt så att utlevererat flöde blir i proportion till spakutslaget. Det oljefylld som inte behövs i en funktion matas vidare till nästa sektion och kan användas där, och när den passerat alla sektioner går det till tanken.
I lite finare riktningsventiler (tryckkompenserade) kan man bestyckad dem med olika ventilslider beroende på vilket flöde man vill kunna ta ut till en funktion så att 50% på spaken till motorn gör att motorn får 30lpm och 50% på spaken till cylindern ger 7.5lpm. Om alla sliderna vore 60lpm bestyckad så skulle cylindrarna flyga fram, eller om hela ventilpaketer vore bestyckat för 15lpm så skulle motorerna inte nå önskad hastighet.

Om du inte vill ha alla spakar på samma ställe behöver första riktningsventilen ha en seriekopplingsport så går oljan från ena ventilen till andra innan den går tillbaka till tanken. Ofta kan seriekopplingsporten åstadkommas genom att flytta någon plugg eller använda en speciell anslutningsnippel. Precis som för elektronik så får man kolla komponenten datablad.
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: Basic hydraulikfrågor

Inlägg av Uttis »

grym skrev:finns två olika sätt att hantera det

Ok, flödet/varvtalet på pumpen kan varieras litegran men som lägst 30L/min.


Igentligen behöver jag inte så högt flöde när trycket är högt men jag vill att dom två motorerna går samtidigt så inte en snor all tillgänglig olja medans den andra står stilla. Det finns flödesdelare men dom verkar kräva ett minsta flöde för att dom ska fungera, vid högtryck skulle jag isåfall hamna under det flödet. Finns det nån lösning på det problemet?
bobobo
Inlägg: 677
Blev medlem: 10 november 2007, 22:18:30
Ort: Kungsbacka

Re: Basic hydraulikfrågor

Inlägg av bobobo »

Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: Basic hydraulikfrågor

Inlägg av Uttis »

Dubbelpump har jag kikat på. Hur ska dom där tre sen kopplas ihop, vad ska gå till vad?
bobobo
Inlägg: 677
Blev medlem: 10 november 2007, 22:18:30
Ort: Kungsbacka

Re: Basic hydraulikfrågor

Inlägg av bobobo »

En pump till en riktningsventil för cylindrarna, och en pump/riktningsventil för varje motor.
Då jobbar funktionerna oberoende av varandra så en cylinder kan tex stå och pressa mot botten med fullt tryck och förbrukar då en effekt av 15l x 175bar. Ett transportband kan gå med full fart men utan belastning och förbrukar då inte mer effekt än vad som blir av tryckfallet i slangarna och den andra motorn kanske driver något som går tungt, men den går ändå med önskad fart. Dvs funktionerna påverkar inte varandra alls.
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: Basic hydraulikfrågor

Inlägg av Uttis »

Ok det låter vettigt men vad händer om man bara drar lite i spakarna till motorerna alltså smyger, tryckbehovet kan vara högt eller lågt men vad händer med resten av flödet blir rundpumpningen blockerad bara man rör vid spaken eller delas det upp? Tänker mest på att dieselmotorn inte ska storkna.
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: Basic hydraulikfrågor

Inlägg av Uttis »

Kanske ska nämna att det är mer än lastmaskin för vedhantering jag tänkt göra inte nån klyv av nått slag. Varje motor går till varsin axel därav att båda ska snurra så inte ett hjul ligger i luften samtidigt när man gasar vill man väll att båda hoppar igång någorlunda samtidigt så det inte tar emot nånstanns, motorerna är såpass tröga att jag funderar på om det behövs nån broms på fordonet öht men dom kanske frihjular lite lättare när dom blir inslitna.
bobobo
Inlägg: 677
Blev medlem: 10 november 2007, 22:18:30
Ort: Kungsbacka

Re: Basic hydraulikfrågor

Inlägg av bobobo »

Med fast-deplacementpumpar blir effektbehovet i vardera krets den pumpen hela flöde x det tryck som krävs för att det ska röra sig.

Till en drivlina vill de egentligen ha transmissionspumpar med variabelt deplacement dvs du kan variera hur mycket olja pumpen ger per varv. Detta blir som en variabel utväxling mellan dieselmotorn och hjulen. Den andra finessen är att det även går att variera till "negativt flöde" dvs flödet går åt andra hållet, dvs back i maskin utan riktningsventil.

Problemet är att då börjar hydrauliken kosta på riktigt :)
Jag fick av en händelse idag en offert på en liten dubbel transmissionspump som jag blev förvånad att den var så billig. 23kkr +moms.

Läs på om "hydrostatisk transmission"
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: Basic hydraulikfrågor

Inlägg av Uttis »

Jag har redan kikat på sånna och det skulle förenkla mycket men dom köstar förmycket :)


Så med en fast pump som ger 60L/min där 3L@175bar går till motorn och resten ska tillbaka till tanken så blir det endå 60L*175bar som blir effektbehovet? Isåfall så sket sig den iden :)
bobobo
Inlägg: 677
Blev medlem: 10 november 2007, 22:18:30
Ort: Kungsbacka

Re: Basic hydraulikfrågor

Inlägg av bobobo »

Så är det.
Annars kan du titta på hur man bygger hydraulsystem till pressar med en stor och en liten pump som man växlar mellan beroende på tryck. Men det kan bli komplext med två motorer. Kolla på mekanisk sammankoppling av fram och bakaxel?

Något liknande Dual pump unloader valve kan vara sökord.
Skriv svar