Köpa Kress till CNC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
dbostream
Inlägg: 411
Blev medlem: 2 januari 2014, 19:29:58

Köpa Kress till CNC

Inlägg av dbostream »

Hej,

Jag planerar att köpa en Kress 1050 till CNC-maskinen jag håller på att bygga. Men det finns ju två varianter:

1050 FME-1

1050 FME-P

För mina otränade ögon så ser de likadana ut förutom spännhylsan? Något annat? 1050 FME-P kostar på de ställen jag tittat ca. 500kr mer, hur vet man om det är värt att lägga extra pengar på den dyrare varianten? Någon får gärna förklara vad som skiljer sig med spännhylsan då jag är grön på detta område.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Köpa Kress till CNC

Inlägg av tecno »

P modellen alla dar i veckan, balanserad mutter och ER 16.
Användarvisningsbild
Henrik Kjellberg
Inlägg: 539
Blev medlem: 26 december 2004, 00:59:27
Ort: Lund

Re: Köpa Kress till CNC

Inlägg av Henrik Kjellberg »

Techno har såklart rätt, men jag skulle vilja vara lite mer nyanserad. Visst är er16 stabilare och spänner rakare, men frågan är hur maskinen är i övrigt. Jag har ett hemmabygge med en 1050 FME-1 på och även om jag kan bearbeta aluminium med viss värdighet i behåll så är inte spindeln den begränsande faktorn än på länge. FME-1 är trots allt också en ganska bra spindel. Jag har många modifieringar att göra innan det är dags att uppgradera spindeln, så i mitt fall hade det faktiskt varit pengar i sjön.

.
dbostream
Inlägg: 411
Blev medlem: 2 januari 2014, 19:29:58

Re: Köpa Kress till CNC

Inlägg av dbostream »

Tack för svaren. Jag håller på med ett hemmabygge (MPCNC) också så det är kanske det som sätter begränsningar i mitt fall med. Ibland kan det ju vara värt ändå att lägga ut lite extra om det man får visar sig vara bra grejor annars kanske man ångrar sig i slutänden ändå och måste köpa nytt igen, då blir det dyrt. Men andra gånger kan det vara så att man betalar extra för lullull. Det var det jag hade svårt att avgöra själv så jag är tacksam för er input.

Har tidigare använt ett multiverktyg jag köpte på Biltema och den spännhylsan var rent skräp, extremt sällan man lyckades få i någonting rakt i den innan man gav upp.
Användarvisningsbild
Henrik Kjellberg
Inlägg: 539
Blev medlem: 26 december 2004, 00:59:27
Ort: Lund

Re: Köpa Kress till CNC

Inlägg av Henrik Kjellberg »

Med en MPCNC kommer du inte bli besviken på Kress 1050 FME-1!

.
Användarvisningsbild
drh
Inlägg: 1338
Blev medlem: 10 januari 2011, 23:38:41

Re: Köpa Kress till CNC

Inlägg av drh »

Helnöjd med min Kress 1050 FME-1
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: Köpa Kress till CNC

Inlägg av Purre »

Denna sprang jag på för någon vecka sen som kanske skulle kunna vara ett trevligt tillbehör.
Verktygsväxlare till 800 och 1050 även om jag kan tycka maskinen är lite för liten för sådan lyx egentligen.
http://www.lihtek.dk/produkt/automatisk ... til-kress/
Användarvisningsbild
drh
Inlägg: 1338
Blev medlem: 10 januari 2011, 23:38:41

Re: Köpa Kress till CNC

Inlägg av drh »

Ja den där växlaren är man sjukt sugen på :)
Användarvisningsbild
Henrik Kjellberg
Inlägg: 539
Blev medlem: 26 december 2004, 00:59:27
Ort: Lund

Re: Köpa Kress till CNC

Inlägg av Henrik Kjellberg »

Oj, vill-ha faktorn på den då?!

.
dbostream
Inlägg: 411
Blev medlem: 2 januari 2014, 19:29:58

Re: Köpa Kress till CNC

Inlägg av dbostream »

Låter ju bra att det är fler som är nöjda med den billigare varianten. En annan fråga angående spännhylsan på dessa två, den som sitter på 1050 FME-1 är den mer lik de som sitter på handöverfräsar i samma prisklass som han hittar på bygghandeln? Jag vet ju hur de ser ut men det här ER16 säger mig ingenting.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Köpa Kress till CNC

Inlägg av tecno »

:humm:

Har du ens bemödat dig med att söka information på nätet beträffande ER spännhylsor?
Användarvisningsbild
drh
Inlägg: 1338
Blev medlem: 10 januari 2011, 23:38:41

Re: Köpa Kress till CNC

Inlägg av drh »

dbostream skrev:Låter ju bra att det är fler som är nöjda med den billigare varianten. En annan fråga angående spännhylsan på dessa två, den som sitter på 1050 FME-1 är den mer lik de som sitter på handöverfräsar i samma prisklass som han hittar på bygghandeln? Jag vet ju hur de ser ut men det här ER16 säger mig ingenting.
Typ samma lika, fast olika mått
kress.JPG
p.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
dbostream
Inlägg: 411
Blev medlem: 2 januari 2014, 19:29:58

Re: Köpa Kress till CNC

Inlägg av dbostream »

Det blev en 1050 FME-1, baserat på det som skrivs här och när jag googlat så har jag kommit fram till att den billigare varianten duger för mig.
Skriv svar