SAJO UF-300DM?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
H.O
Inlägg: 5685
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

SAJO UF-300DM?

Inlägg av H.O »

På jobbet funderas det på en "ny" fräsmaskin (manuell sådan) och det tittas på en SAJO UF 300 Duomill, närmare bestämt den här (länk till Gnosjö maskin). Jag har har Googlat en del men hittar I princip ingen information om den här modellen över huvud taget, till skillnad mot den lite mindre UF 54 DM (som råkar vara en sådan vi har).

Den är intressant för den är snäppet större än befintlig maskin OCH den har lite högre spindelvarvtal vilket är välkommet då det körs en hel del aluminium. De flesta reglage sitter på samma ställe som på UF54 vilket inte är en nackdel.

Är det någon på forumet som känner till modellen? Är det nån form av udda/bastard eller drunknar den bara I mängden av de betydligt vanligare 54'orna?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: SAJO UF-300DM?

Inlägg av säter »

UF54-DM är ju en ganska trevlig maskin att köra.
Jag har svårt att tänka mig att denna skulle vara sämre.
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: SAJO UF-300DM?

Inlägg av persa »

En nyare modell av maskin i samma / något större storleksklass som UF54-DM. Att den är mindre vanlig kan nog bero på att när den kom hade Sajo redan börjat förlora marknadsandelar på manuella maskiner plus att CNC generellt tagit marknadsandelar från försäljning av manuella maskiner
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: SAJO UF-300DM?

Inlägg av grym »

ett sidospår, den är inte stabil nog för lite hårdare körningar, och den kom i skarven när det började komma bc maskiner, även efterträdaren 400dm är vek i stativet, och dom följdes sedan av stabilare 450 (som är djävligt stabil) och 630 800 och dom större maskinerna

det tillverkades inte så många av 300 och 400, utan det blev dom senare som såldes ordentligt

spindlen tål inte heller högsta växlen utan man bör undvika den både på 300 och 400
H.O
Inlägg: 5685
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: SAJO UF-300DM?

Inlägg av H.O »

Menar du att den är vek i stativet relativt sina storebröder eller generellt för SIN storleksklass? En 450 är på tok för stor för oss och en NC/CNC-maskin är (tyvärr tycker jag) inte aktuellt.

Vi har ju som sagt en UF54-DM idag, gissar att den är från tidigt 70-tal, den har tjänat oss väl men nu är den rejält nergången och en lite större maskin har efterfrågats. 300'an uppfyller det önskemålet på pappret men om den är vekare än 54'an så är det ju inte så kul. Fast den SER betydligt stadigare ut på bilder (jag har inte sett den i verkligheten).

Varningen om spindeln noterad, tack för det. Går den varm i lagringen eller är det växellådan?

Tackar för input, uppskattas!
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: SAJO UF-300DM?

Inlägg av grym »

dom är veka både i stativ och vertikalspindlens rörliga del, vilket gör att man inte kan frösa som man vill och hålla måtten

har inte koll på exakt vad som inte går i spindlen, men kan kolla om det går att få tag i någon som kommer ihåg
Skriv svar