Frågor kring EMCO Compact 5 PC och LinuxCNC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Frågor kring EMCO Compact 5 PC och LinuxCNC

Inlägg av hawkan »

Försökte homea vid ett specifikt läge i början men slutade med det. Nu homear jag där den råkar stå när jag sätter på strömmen.
Sen går jag emot med spetsen på verktyget eller gör ett testskär och nollar G54 efter mätning av testskär. Jag brukar göra som de andra här, X är diametern och noll i Z änden av biten, men Z kan vara i andra änden också beroende på vilket humör jag är på eller om jag fått kaffe nyss.

Jag tror det finns två sätt. Antingen med nollning med G54 eller verktygskompensation där man talar om vilket offset verktyget har. Det bygger nog på att det finns ett fixt maskinkoordinatsystem att referera till. Har i alla fall aldrig begripit mej på detta med verktygskompensation.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Frågor kring EMCO Compact 5 PC och LinuxCNC

Inlägg av Magnus_K »

Aha! Ja det var ju smart att ta bort lite material och sen mäta diametern, utifrån det sätta X0.
Angående home-positionen så håller jag nog med om att det inte spelar det minsta roll vart det är, så länge det är utanför arbetsstycket.

Det skulle vara kul att förstå sig på det där med verktygskompensation så det går att få till ett verktygsbyte. I alla fall så man smidig kan byta till stickstål och ta av biten... Ska se om jag hittar lite på nätet om det.

Hur fungerar det med ändlägena? X kan röra sig 0-50mm och Z 0-300mm. När jag först startar maskinen och inte har några brytare att gå emot. Tror det finns brytare att köpa men det kanske finns andra sätt? Sparas tex någon position i EEPROM eller liknande när jag skjuter ner?
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Frågor kring EMCO Compact 5 PC och LinuxCNC

Inlägg av hawkan »

Så här jag det på X-axeln, jag har tagit bort lite klötter

Kod: Markera allt

[AXIS_X]
MIN_LIMIT = -106
MAX_LIMIT = 106

[JOINT_0]
HOME = 0.0
MIN_LIMIT = -106
MAX_LIMIT = 106
HOME_SEARCH_VEL = 0
HOME_LATCH_VEL = 0
HOME_SEQUENCE = 0
Jag måste trycka på HOME, men den går ingenstans utan bara sätter X till 0 där den råkar stå.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Frågor kring EMCO Compact 5 PC och LinuxCNC

Inlägg av Magnus_K »

Hmm, förstår inte det riktigt. Varför +/- 106mm när bordet bara kan röra sig 50mm?

Någon som vet vilken STEP TIME/SPACE och DIR HOLD/SETUP den här svarven har?

Ps. För övrigt lyckats svarva mina första spån nu. Dock extremt mycket nytt att lära sig. Tycker en del grejer är inverterade också men så ska det säkert vara :D Ds
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Frågor kring EMCO Compact 5 PC och LinuxCNC

Inlägg av hawkan »

Ja det är min svarv, den kan röra sej 106 mm. +-106 är för att den måste få lov att röra sej 212 mm. Om sliden råkar stå i ena ändläget kommer den att röra sej mellan 0 och +106, står sliden i andra ändläget rör den sej mellan 0 och -106. För din del får du sätta +50 och -50. Du ser aldrig siffrorna när du svarvar så bara acceptera.
Stefan_Berglund
Inlägg: 90
Blev medlem: 19 juli 2017, 03:11:58
Ort: Borlänge

Re: Frågor kring EMCO Compact 5 PC och LinuxCNC

Inlägg av Stefan_Berglund »

Hej! Köpte en emco compact 5 pc i förrgår, har installerat Linux CNC och ska precis försöka få allt att lira. Hittade på färdiga filer till Linix CNC för att få igång maskinen, vad är anledningen till att du inte använder dig av dem, eller gör du det?

Tacksam för all info från den här tråden iallafall! :)

https://forum.linuxcnc.org/30-cnc-machi ... c-painless



/StefanBild

Skickat från min XT1635-02 via Tapatalk
Stefan_Berglund
Inlägg: 90
Blev medlem: 19 juli 2017, 03:11:58
Ort: Borlänge

Re: Frågor kring EMCO Compact 5 PC och LinuxCNC

Inlägg av Stefan_Berglund »

Ja, nu är maskinen igång. Lite krångel i början då hal-filen var för gammal, fick ta bort en rad så funkade det. Finns information i länken ovan. :)

Nu ska jag bara försöka göra ett program och testsvarva! Kommer nog ta en stund det med och lura ut allt. :)

Skickat från min XT1635-02 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Frågor kring EMCO Compact 5 PC och LinuxCNC

Inlägg av Magnus_K »

hawkan skrev:Ja det är min svarv, den kan röra sej 106 mm. +-106 är för att den måste få lov att röra sej 212 mm. Om sliden råkar stå i ena ändläget kommer den att röra sej mellan 0 och +106, står sliden i andra ändläget rör den sej mellan 0 och -106. För din del får du sätta +50 och -50. Du ser aldrig siffrorna när du svarvar så bara acceptera.
Fick för mig att du hade samma svarv :doh:
Förstår ändå inte men nu ska jag sluta fråga så mycket. Lär mig nog mer genom att mecka på lite. Tack för hjälpen!

Kul att du också fått tag i en svarv Stefan!
Jag såg dessa filer för att par dagar sedan men inte hunnit jämföra dom med mina än. Har inte hunnit kolla än hur mycket denna har blivit moddad så tänkte öppna kåpan (sitter lite dumt till) någon kväll och se vilka ingrepp som gjorts.
Stefan_Berglund
Inlägg: 90
Blev medlem: 19 juli 2017, 03:11:58
Ort: Borlänge

Re: Frågor kring EMCO Compact 5 PC och LinuxCNC

Inlägg av Stefan_Berglund »

Vad tänker du köra för program för att göra g-koden? Tänkte ge mig på Fusion 360. Är ju faktiskt gratis att använda. Få se om man hittar på nån post processor eller om man får försöka fixa till en. Har inte riktigt koll på vilka g-koder svarven klarar av (säger man så?!?). Min svarv är iallafall från 1994.

Har aldrig hållt på med g-kod, endast heidenhains konventionella programmering. Har en gammal fräs med TNC145.

Skickat från min XT1635-02 via Tapatalk
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Frågor kring EMCO Compact 5 PC och LinuxCNC

Inlägg av jihe »

Vilka g-koder den klarar är inte beroende av svarven om du kör linuxcnc, det är linuxcnc du skall skapa koden för.

Jag har inte hittat någon postprocessor för kombinationen konventionell svarv utan växlare och med x+ mot föraren, som både era och min maskin är konfigurerade. Det står på listan att få till det på något sätt. Det verkar vara en hel del att sätta sig in i och jag har inte sett till någon dokumentation. Man borde kunna utgå från Tormachs pp, de kör ju en variant av linuxcnc nu. Men den har ju växlare och x på baksidan och säkert en del annat som behöver ändras. Om någon sätter igång vore det ju bra att köra det i en forumtråd så kan man ju försöka samarbeta kring det.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Frågor kring EMCO Compact 5 PC och LinuxCNC

Inlägg av tecno »

En av orsakerna varför jag håller mig till Partmaster tills svarvning och olika PP:n har blivit rumsrena i 360.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Frågor kring EMCO Compact 5 PC och LinuxCNC

Inlägg av hawkan »

Nä jag har en Julasvarv som jag gjort om och kör linuxcnc.
Ett försök till då. MAX och MIN och HOME definierar maskinens interna koordinatsystem. Hur långt den får gå åt vart håll och var referenspunkten är (HOME). Testa att sätta MAX och MIN till +5 och -5 och se hur långt sliden får gå. Eller testa sätt MAX till 0. Kolla G-koden G53. När hemmapositionen flyter som den gör nu så är det inte meningsfullt att sätta maskinens gränser men den måste alltid kunna röra sej i det fulla området. Vet inte om det blev bättre.

G-koder och mycket annat finns http://linuxcnc.org/docs/html/ under G code programming. Fusion 360 kör jag med. Sakta på väg ditåt för all 3D modellering från Inventor. Fick leta upp en postprocessor för svarvning, om du inte hittar en kan du få den av mej.

Hur joggar ni sliderna? Jag har kopplat in en
Bild
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Frågor kring EMCO Compact 5 PC och LinuxCNC

Inlägg av jihe »

Fast på vilken sida x sitter borde ju inte ha någon betydelse vid närmare eftertanke. Undrar varför jag fått för mig det?

Hawkan, jag skulle gärna kika på din pp. Du har inte möjlighet att ladda upp den?
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Frågor kring EMCO Compact 5 PC och LinuxCNC

Inlägg av hawkan »

Jag hoppas den är bifogad här. Jag tar ingen cred för den, det är såklart andra som har gjort allt.

Den har fungerat bra för mej. Vid nåt tillfälle vände den radier åt fel håll, men det fixade jag nog.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Stefan_Berglund
Inlägg: 90
Blev medlem: 19 juli 2017, 03:11:58
Ort: Borlänge

Re: Frågor kring EMCO Compact 5 PC och LinuxCNC

Inlägg av Stefan_Berglund »

Ahh då är jag med. Fick för mig att svarven hanterade g-koderna själv precis som min fräs vill ha heidenhains kod. Men då är alltså bara svarven bara styrd med koordinater. Det var ju bättre än det andra alternativet. :)

Skickat från min XT1635-02 via Tapatalk
Skriv svar