Kompressorbygge funderingar.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
ochkl0620
Inlägg: 4852
Blev medlem: 9 maj 2010, 23:34:56
Skype: challe.claesson
Ort: Näsåker Västernorrland
Kontakt:

Kompressorbygge funderingar.

Inlägg av ochkl0620 »

Tjohopp!
Räddade en kylkompressor av större modell när Coop butiken bytte frysar.
En ordentligt gedigen sak, väger som en mindre bilmotor! Tanken är att den skall få tjänstgöra som garagekompressor hos mig.
Just nu sitter jag med en liten 1,5 HP med 30L tank vilket gör mig tokig när man försöker borra eller köra något annat luftverktyg.
Min plan är att skaffa en eller ett par lufttankar, ca 300L. Montera säk.ventil, tryckströmbrytare, regulator och allt vad det innebär.
Men! Oroar mig lite för startströmmen, enligt märkplåten 39A (Y) och 68A (YY). Jag har 20A huvudsäkringar...
Likaså flödet och trycket, är lite dålig på fysik. det anges 33,07 m2/h, vilket jag får till ~550L/min. Kan jag räkna med dessa siffror vid 7-9 bars tryck och ett ej slutet system med luft?
Kommer den klara av eventuella mutterdragare, slipar, mm? :)
Smörjning, byta ut oljan mot vanlig kompressorolja? Dessutom verkar den ha någon oljepump inbyggd?!?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
H.O
Inlägg: 5686
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Kompressorbygge funderingar.

Inlägg av H.O »

Jag kan inget om kylkompressorer så jag kan inte svara på vad den kan ge vid vilka tryck osv men jag vet att luftmaskiner suger I sig en väldans massa luft...
Ta en titt I Atlas Copcos katalog över slipmaskiner till exempel. en GTG 40 (4.5kW) tuggar i sig 3600 l/min, en GTG25 (2.5kW) 1900 l/min och en liten 200W orbitalslip 480 l/min vid full belastning - så luft går det åt.

Mutterdragare, samma sak, för t.ex M16 8.8 rekommenderas en LMS38 och den tuggar I sig 600 l/min.

När det gäller startströmmen kan du väl sätta på en mjukstart. Antingen motstånd I serie som du förbikopplar med kontaktor eller en aktiv mjukstart. Problemet KAN bli att den inte orkar starta när du har tryck i tanken men det är väl bara att ta det ett steg I taget. Prova utan först, funkar inte det får du lösa det.
Användarvisningsbild
ochkl0620
Inlägg: 4852
Blev medlem: 9 maj 2010, 23:34:56
Skype: challe.claesson
Ort: Näsåker Västernorrland
Kontakt:

Re: Kompressorbygge funderingar.

Inlägg av ochkl0620 »

Nu har jag provstartat den iaf! Det var inga problem på 16A. Detta utan motstånd. Konstaterade att det mycket riktigt finns en oljepump. Sprutade bra ur en koppling på gaveln. :=)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kompressorbygge funderingar.

Inlägg av TomasL »

Den kommer sannolikt att skära ihop rätt snabbt, då den inte är konstruerad för att gå som luftkompressor.

Bl.a. är motorn suggaskyld, och den får ingen kylning om den skall köra på luft.
Oljan är kraftigt hygroskopisk, vilket får till följd att den blir som smör relativt fort.
Den kommer att kasta ut mängder med olja på trycksidan, så du kommer att tömma vevhuset väldigt fort.
Användarvisningsbild
ochkl0620
Inlägg: 4852
Blev medlem: 9 maj 2010, 23:34:56
Skype: challe.claesson
Ort: Näsåker Västernorrland
Kontakt:

Re: Kompressorbygge funderingar.

Inlägg av ochkl0620 »

Har tänkt på det. Man måste ju kunna konstruera en vettig oljeavskiljare som man tömmer tillbaka med jämna mellanrum, eller någon automatiskt retur.
Borde inte insugsluften som sugs genom motorhuset kyla hjälpligt?
Kompressorn kommer ju allt som oftast inte gå långa perioder. Av några illustrationer jag sett att döma har den ett ganska avancerat smörjningssystem som pumpar olja genom kanaler i veven. Måste kolla igen.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kompressorbygge funderingar.

Inlägg av TomasL »

Tja, den är ju konstruerad för en insugningstemperatur runt -20 °C eller nått sånt.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2318
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Kompressorbygge funderingar.

Inlägg av nifelheim »

Byt till "vanlig" olja, sätt dit en termometer,
om det behövs sätt oljekylare och/eller öka oljevolymen med en separat oljetank,
så oljan aldrig går varm. :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kompressorbygge funderingar.

Inlägg av TomasL »

Hjälper ju liksom inte när det är motorn som skall kylas, och den ligger inte i oljan.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2318
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Kompressorbygge funderingar.

Inlägg av nifelheim »

Såg framför mig en förstorad kompressor till en hushållskyl :)
Då är det nog bara begränsa gångtiden
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kompressorbygge funderingar.

Inlägg av TomasL »

Jo, motorerna är lite speciella i dess kompressorer, vilket gör att de överhettar väldigt fort, och när de överhettar så blir det kortslutning i motorn och väldigt mycket rök.

Samtidigt är det så att motorn är konstruerad med avseende på spänningshållfasthet, att det skall finnas ett köldmedia med en viss isolationsförmåga, vilket hjälper till med isolationen.

En semihermetisk kylkompressor, som denna, är nog det sämsta tänkbara valet som luftkompressor.
Användarvisningsbild
Retroperra
Inlägg: 728
Blev medlem: 8 juli 2012, 14:34:12
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Kompressorbygge funderingar.

Inlägg av Retroperra »

I ett garage som jag nyttjar används en kompressor från en frys som luftkompressor. Den har nog varit igång 24-7 de senaste 19 åren utan problem.

Den kan ju ha annan tålighet är den i tråden iof.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kompressorbygge funderingar.

Inlägg av TomasL »

Det är rätt stor skillnad på en liten hermetisk potta och en semihermetisk kompressor.

Den har nog varit igång 24-7 de senaste 19 åren utan problem.
så du menar att den har varit i konstant drift, hela tiden, vad försörjer den då, som behöver luft 24/7.

Jag säger inte att det inte fungerar, jag säger att en kompressor som TS har, är det i särklass sämsta alternativet som luftkompressor.
GFEF
Inlägg: 2370
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Kompressorbygge funderingar.

Inlägg av GFEF »

Vad var kylsystemet avsett för?

För ett frysrum är nog -20C trolig suggas temperatur rimlig.
Men kylrum och rumskylar är +2 till +3C troligare.

En till sak oljepumpen är i regel en kugghjuls pump.
Den är till skillnad från kompressor krav på rätt rotations riktning.

Går inte att se rotations riktning på en semihermetisk kompressor.

Därför oljepumpen utförd med automatisk rotations riktnings omställning.

Mest en gångs omställning.....
Måste alltid kontroller att oljetryck finns efter åtgärder som kan ändrar rotations riktning.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kompressorbygge funderingar.

Inlägg av TomasL »

TS skrev att den kom ifrån ett fryssystem.
Bitzer (och alla andra) använder kugghjulspumpar, om kompressorerna har pumpar, inte alla har det, men de är konstruerade för att vara riktningsoberoende.
Nej, det går inte se rotationsriktningen på en semi, eftersom det inte spelar någon roll
Men kylrum och rumskylar är +2 till +3C troligare.
Nja, brukar ligga på -10, typ
Användarvisningsbild
Retroperra
Inlägg: 728
Blev medlem: 8 juli 2012, 14:34:12
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Kompressorbygge funderingar.

Inlägg av Retroperra »

>Den har nog varit igång 24-7 de senaste 19 åren utan problem.
>så du menar att den har varit i konstant drift, hela tiden, vad försörjer den då, som behöver luft 24/7.

Det är ju inte så att den har matat luft alla år hela tiden men den har hållit en liten 80 liters tank fylld med runt 7-8kg tryck hela tiden. Där har vi hämtat ”bruksluft”, kört verktyg, pumpat däck, punktblästrat osv.
Skriv svar