sugen på att bygga Waterjet cutter

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
kujau
Inlägg: 83
Blev medlem: 31 mars 2006, 15:19:35
Ort: skåne
Kontakt:

sugen på att bygga Waterjet cutter

Inlägg av kujau »

jag blev imponerad och funderar på om det hade varit något för min verkstad?
verkar simpelt att bygga.
https://www.youtube.com/watch?v=Lg__B6Ca3jc
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16767
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: sugen på att bygga Waterjet cutter

Inlägg av grym »

såg småkul ut :tumupp:
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23607
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: sugen på att bygga Waterjet cutter

Inlägg av Henry »

Kan han kan du, kör hårt. Vet dock inte vad de extra delarna kostar som tex skärhuvudet då de som nämns inte visar pris, men tror inte det är så billigt. Sedan blir det förstås inget kraftigare att skära då trycket bara är knappt 200 Bar mot tusentals i riktiga men för tex kolfiber, trä och och dylikt som i videon hade det säkert varit något användbart.
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Re: sugen på att bygga Waterjet cutter

Inlägg av Andax »

Har ni sett denna? https://www.wazer.com
datajompa
Inlägg: 232
Blev medlem: 5 november 2010, 10:35:54

Re: sugen på att bygga Waterjet cutter

Inlägg av datajompa »

Henry skrev:Kan han kan du, kör hårt. Vet dock inte vad de extra delarna kostar som tex skärhuvudet då de som nämns inte visar pris, men tror inte det är så billigt. Sedan blir det förstås inget kraftigare att skära då trycket bara är knappt 200 Bar mot tusentals i riktiga men för tex kolfiber, trä och och dylikt som i videon hade det säkert varit något användbart.
Han säger i mitten av klippet att det var ca 80 dollar för skärhuvudet, och vad jag förstår är det nytt.

200 Bar är ju med en vanlig högtryckstvätt från Amazon. Borde ju gå att komma upp i betydligt högre med en industriell högtrycksspruta om man kan hitta en sån.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23607
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: sugen på att bygga Waterjet cutter

Inlägg av Henry »

80$ ok det missade jag, helt överkomligt.

200 Bar får man efter modd av den sprutan och det är gränsfall för att klara dessa tryck då den inte är gjord för det men det går intermittent.

Uppfattade sedan detta som något lite enklare och billigare projekt som i länken men visst annars är det bara att få tag på en högtrycksspruta som de använder när de blåser bort betong. Dessa ligger på dryga 1000 bar men har en känsla av att de kommer att kosta en vacker slant även begagnade om de ens säljs till privatpersoner, men då har man en i princip en komplett enhet även för att kunna skära i tex tunnare stål.
datajompa
Inlägg: 232
Blev medlem: 5 november 2010, 10:35:54

Re: sugen på att bygga Waterjet cutter

Inlägg av datajompa »

Jag borde ha lyssnat mer noggrant. Det är bara karbidröret som kostar 80 dollar. Själva skärhuvudet kostar "Call for price" vilket sällan är ett bra tecken. Det heter i alla fall Accustream A2 cutting head.
Zkronk
Inlägg: 1423
Blev medlem: 23 augusti 2005, 16:44:36
Ort: Uppsala

Re: sugen på att bygga Waterjet cutter

Inlägg av Zkronk »

"If you have to ask the price, you can't afford it." :lol:
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: sugen på att bygga Waterjet cutter

Inlägg av mrfrenzy »

Ett kinesiskt huvud verkar kosta ca $600
https://m.aliexpress.com/s/item/32233016295.html
Max 250 MPa
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: sugen på att bygga Waterjet cutter

Inlägg av Gizmo »

Kul projekt!
Borde ju inte vara raketvetenskap att förse undersidan med ett X-Y bord och styrning till. Att föra igenom med händerna blir väl sisådär...
Kommer att tänka lite på https://www.kickstarter.com/projects/1294137530/the-first-desktop-waterjet-cutter som jag inte vet hur det gick med riktigt, men också trevligt projekt.
Glattnos
Inlägg: 2983
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: sugen på att bygga Waterjet cutter

Inlägg av Glattnos »

Nått man ska tänka på är att om det sitter en ON/OFF-ventil på huvudet så är det en stor del av kostnaden då dessa är gjorda för ca 4000 bar vattentryck. Om man ska bygga själv med 200-300 bar tryck så behöver man inte så mycket special. Man kan säkert tillverka huvudet själv om man har en svarv. Det man måste köpa som måste vara just till vattenskärning är munstycket och abrasivröret.

Ska man tillverka själv så är det viktigaste att munstycket och abrasivröret linjerar så bra som möjligt med varann och på nått sätt går det säkert att få till det med hjälp av en svarv.
solvindvatten
Inlägg: 86
Blev medlem: 18 november 2013, 22:54:34
Ort: Göteborg

Re: sugen på att bygga Waterjet cutter

Inlägg av solvindvatten »

Borde det inte gå att använda en 300bars dykflaska för att få tryck?
300bar 10L borde kunna trycka ut 5L innan trycket är nere på 200bar.
Jag har dock ingen aning om vilket flöde som krävs?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23607
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: sugen på att bygga Waterjet cutter

Inlägg av Henry »

Känns lite som att gå över ån efter vatten. Systemet som måste trycksätta flaskan måste ju till och dessa kostar en bra slant vad jag förstått, bra mycket mer än en vanlig högtryckstvätt.

Sedan är trycksatt luft på 300 Bar ett bra farligare område att hantera än en ett system som pumpar 200 Bar vätska.
gokartnisse
Inlägg: 120
Blev medlem: 3 mars 2011, 01:58:43

Re: sugen på att bygga Waterjet cutter

Inlägg av gokartnisse »

Jag tror det hela är görbart som Ben (i klippet) gjorde. Komplettera med ett CNC-router kit och lite (läs mycket) trixande. Beroende på om man är lite klurig eller ej kan man ju i många fall undvika högtrycksventil genom att bara styra pumpen. Då startar man alltid pumpen "i" det man ska skära bort (om man gör ett hål) eller utanför det man skär ut (om spillet ligger utanför det man skär ut). Jag tror att när man startar upp pumpen kommer snittytan och skärningen inte bli bra.
Användarvisningsbild
NeoTech
Inlägg: 1072
Blev medlem: 15 maj 2008, 11:14:44
Ort: Örebro/Frövi

Re: sugen på att bygga Waterjet cutter

Inlägg av NeoTech »

Gammal högtrycks tvätt typ ASEA med 7.5kW elmotor ser man ibland på auktioner, de petar ur sig en bra bit över 400bar men e lite fiddly o hållas med. Konvertera en sån själv till våtbläster, om man nyttjar en sån innan man stegar ner dimensionen sådär mkt så borde de funka rätt bra med.. Se för guds skull till o ha ngn övertrycks skydd bara.

Gav för övrigt typ 500.- för den gamla högtryckstvätten med slangpaket på en liten vagn på en nät autkion
Skriv svar