Ny ide vattenbyte

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Ny ide vattenbyte

Inlägg av Icecap »

solvindvatten: Vad jag ser är att du gärna vill göra något - men inte har speciellt mycket idé om vad.

Om fiskena ska lida under detta får det vara så men du behöver att göra en ordentlig projekt-definition som innehåller de steg som ska utföras, vad som ska utlösa dom och hur du säkerställer att allt blir rätt.

Vad jag omedelbart kan komma på är:
* Tappning av vatten ur akvariet. Mängd, hur fastställa?
* Påfyllning av vatten i akvariet. Mängd, hur fastställa?
* Övervakning av temperatur om det har betydelse för fiskarna. Kranvatten kan vara kallt - eller inte.
* Vad kan gå fel?
* Hur stoppar man det från att gå totalt fel?

JAG är inte intresserat av din beskrivning - det är DU som behöver den!

När du har den projektbeskrivelse klar kan du börja tänka på programmeringen - så smått.
solvindvatten
Inlägg: 86
Blev medlem: 18 november 2013, 22:54:34
Ort: Göteborg

Re: Ny ide vattenbyte

Inlägg av solvindvatten »

Icecap: Tack. Jag har nog det mesta i huvudet hur jag tänkt

Vattenbytet ska ske en gång om dagen vid vald tid
antal liter som ska bytas ska vara valbart (flödesmätare)
Påfyllning ska ske via en flottör till önskad nivå
temperatur tar akvariets befintliga termostatstyrda värmare hand om
inget problem med kallt när man byter så lite som runt 10%


risker är ju för det första det uppenbara vattenläcka, man brukar ha en reduceringsventil som sänker vattentrycket från kranen.
vatten till och avlopp ska va skarvlöst är min tanke.
En annan risk är att något går fel och hela karet töms, det tänkte jag dels lösa med att pumpen inte står i botten på karet och dels att ha en brytare som bryter pumpen om nivån blir för låg.

Jag ska försöka rita något i paint som förklarar bättre.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Ny ide vattenbyte

Inlägg av Icecap »

Du har nog inte fattat vad jag skrev.

OK, du har funktionen rimligt klart för dig - men det ska till ett antal steg för att t.ex. kunde ställa inparameter osv.

* Du har ett antal funktioner som beror på sensor-input, hur ska de tas om hand?
* "vid vald tid". Du ska alltså ha en RTC, har du planerat vilken? Hur exakt ska den hålla tiden? Har du testat att läsa tiden?

Du ser att det finns många småbitar som ska knytas ihop innan du ens är i närheten av att ha ett projekt - men när alla dessa småbitar är klara blir slutklämmen mycket enkel att ordna.

Och igen: JAG struntar i din beskrivning, det är DU som behöver den för att veta exakt vad som ska göras och vad som ska testas.

Säg att det blir en läcka - använder du flottörn som larm för lågt nivå? Eller ska den då fylla på "utanför tiden" och larma?
Vad om det blir överfyllning? Har du larm för det? Och vad ska ske om det blir så?

Alla dessa punkter ska du har klart för dig hur du vill hantera - DET är vad en projektbeskrivning ska innehålla. Självklart ska det finnas en övergripande funktionalitetsbeskrivning men alla specialfall ska behandlas så att du under konstruktionen kan ta hand om det och planera efter det.
E Kafeman
Inlägg: 3260
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Ny ide vattenbyte

Inlägg av E Kafeman »

Ett regler-program som utför något utan att det skiter sej har ett tydligt och genomtänkt flöde av händelser där man i ett antal punkter utför något som ett resultat av indata och som i varje läge kan hantera när något går fel.
Punkterna i flödet symboliserar den programkod som måste skrivas för att göra just detta, varken mer eller mindre.
Att rita ett flödes-schema har den fördelen att program-skrivandet har en stomme att följa och logiska missar blir enklare att undvika redan innan någon programkod skrivits.

Se detta flödesshema:
conditions-loops.jpg
Detta schema är en katastrof, bl.a därför att man inte tar hand om felfallen på ett synligt sätt.
Redan första funktions-rutan är troligen fel-tänkt. Innan man värmer kannan bör nivå-villkoret vara ett minvärde, lämpligen motsvarandestorleken på en kopp vatten. Level==0 betyder på datorspråk "är kannan tom". Här finns risken att kokning startar bara kannan inte är absolut tom. Risk för torrkokning.

Rutan "fill kettle". Den rutan bör brytas ned till fler flöden.
Rimligen bör man börja med att kolla om det finns vatten att fylla med och kontrollera om fyll-nivån blir den rätta.
Som en enkel subfunktion bör man kolla om fylltiden ligger inom rimligt span. Fel tid kan tyda på alla möjliga fel, läcka i kannan, uteblivet kranflöde, trasig nivågivare mm.
Om inte alla villkor uppfylls bör hela processen avbrytas och ge någon form av larm. Larm är då en egen funktions-ruta, till vilken en linje ska dras.
Larm-funktionen kan vara samma ruta för flera funktioner för att spara kodande och ge samlad felfunktion.

Detta flödes-schema är trots allt bra och fyller sin funktion då det visar var evt. logikbrister finns. Att hitta brister i redan skriven programkod är betydligt svårare.

Schemat skulle kunna var ett del-schema för ditt akvarie för t.ex. töm-vatten-operationen som inte ska blandas med fyll-vatten-funktionen.
Däremot kan bägge dela liknande funktioner, t.ex. övervaka med en timer så att operationen tog förväntat lång tid. För lång eller kort tid bör utlösa larm.
Antag att timern gått i 10 timmar vid påfyllning och nivå-flottören fortfarande säjer att det är låg vatten-nivå, bör man nog avbryta funktionen och utlösa larm.

Vid de olika rutorna i flödet kommer ingivarna, samt dina manuella val, att påverka valet om t.ex vilka pumpar och ventiler som ska öppnas på ett tydligt sätt.
Om det inte är tydligt eller logiskt hållbart, så blir det inte bättre när man ska knåpa ihop programkoden och inte har en stomme att hålla sej till.

Man kan bygga hus på det sättet, se den tjusiga villan i huvudet och börja bygga utan ritning. Garanterad katastrof.

Även inläsningen/sparandet av manuell indata bör ges ett eget sub-flöde.
Förmodligen vill du ha en hel del saker inställbara såsom sätta en klocka, manuellt eller automatiskt välja/styra processer osv.

Slutligen vill man ofta ha en ytterligare säkerhets-nivå i form av extern övervakning t.ex. så att inte arduinon hänger sej när den precis innan den tänkt ge order om att avbryta påfyllningen.

Om flödes-schema känns komplicerat, så är det inget mot komplikationerna att programmera det man bara har en grumlig föreställning om i huvudet i samma takt som man plitar ned programkoden.
Saker går att lösa efterhand, korrigera osv. Ingen katastrof skedd om man gjort funktion för att läsa utomhus-vädret och den rapporterar -99 grader på grund av att kabeln till en givare gått av och man inte har satt gränser i koden på vad som är rimligt.
Flytta vatten inomhus känns däremot som att det bör ske med lite mera "tänka före" än att vara efterklok.

Man kan göra det så enkelt som i flödesschemat ovan, men risken för fel såsom att man torrkokar pga för lite vatten är uppenbar, men då har man trots allt flödesschemat att se på och förstå varför det blev så.
Koka vatten är trots allt en förhållandevis enkel sak jämfört med akvarie-problemet som innehåller så många fler parametrar.
Vore jag guldfisk i ditt akvarium så hade jag ansett det högst befogat med trippla säkerhets-nivåer när en nybörjare på programmering tänker automatisera vattenbytet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Ny ide vattenbyte

Inlägg av mrfrenzy »

Det är ju inget kärnkraftverk TS ska styra, utan vätskenivå i ett litet akvarium!

Oavsett hur man löser programmeringen så är det ju enkelt att göra det hela mekaniskt felsäkert.

1) Montera tömningspumpen på en höjd som är tillräckligt högt för att akvariet inte ska kunna tömmas helt
2) Montera ett extra överfyllnadsavlopp längst upp där vattnet kan rinna ut om det blir fel på påfyllningsventilen

På så sätt kan varken fiskarna bli torrlagda, eller golvet nerblött.

Sedan är det bara att gå metodiskt fram med programmeringen och lära sig.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Ny ide vattenbyte

Inlägg av Icecap »

mrfrenzy: helt sant - men ändå är projektplaneringen en mycket viktig del av systemet.
Med bra planering kommer lösningen att vara exakt och välfungerande - om planeringen är genomtänkt.

Det viktiga är att planera rätt, tänka igenom funktionerna - och sedan bygga/programmera.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Ny ide vattenbyte

Inlägg av TomasL »

Sedan kanske man skall överge de billigaste kina-prylarna och köpa kvalitetsmaterial, så man åtminstone har en chans att få någon ersättning från försäkringsbolaget när det går åt h-e.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Ny ide vattenbyte

Inlägg av Glattnos »

Om man gör som mrfrenzy säger och sen har det så att påfyllningspumpen styrs av en flottör(stängs av när akvariumet är fullt) och sen sätter en vanlig timer på tömnings-pumpen som går en stund varje dag(eller så ofta som det ska bytas) så behövs ingen programmering heller :) Förutsatt att tömnings-pumpen är snabb och påfyllningspumpen långsam(säkert bra att fyllning går långsamt för temperaturen också).
Användarvisningsbild
XCore
EF Sponsor
Inlägg: 963
Blev medlem: 31 januari 2009, 03:00:12

Re: Ny ide vattenbyte

Inlägg av XCore »

Byter du vatten åt fiskarna så ofta kommer dom dö.
Det kommer aldrig hinna bli en bra miljö för dom.
Användarvisningsbild
XCore
EF Sponsor
Inlägg: 963
Blev medlem: 31 januari 2009, 03:00:12

Re: Ny ide vattenbyte

Inlägg av XCore »

Jag har själv hjälpt en med ett liknande projekt som dock dog ut.

För att få en bra nivå vid tömning gjorde vi det enkelt.
Vi satte en cirkulationspump för akvarium med anslutning för slang runt 10 cm under ytan ( vi mätte upp en mängd ).
Pumpen slog på och sedan av för att starta en hävert effekt och därmed tömdes bara den delen vatten.
När vattenytan kom under pumpen slutade hävert effekten.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Ny ide vattenbyte

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Skit i att TS har fiskar.
Tänk på ett antal Tankar som skall fyllas på eller tappas ur på ett bestämt sätt! Nivå och temperatur kommer sedan.
Att blanda in RTC i detta skede är att skita ner TS.
Han kan sin sak, han vet bara inte hur detta språk och hanterande kan skrivas om till Flödesspråk, säkerhetstänk osv. för wisserbessers.
Så om det inte passar. låt bli att kommentera eller kom med beskrivande exempel så att TS kan översätta sin kunskap till, Ert språk.
Annars gör jag det, slam!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Ny ide vattenbyte

Inlägg av TomasL »

Enklaste om man nu skall byta 10%/vecka, är ett bräddavlopp och konstant påfyllning av säg 1,5%/dag.
solvindvatten
Inlägg: 86
Blev medlem: 18 november 2013, 22:54:34
Ort: Göteborg

Re: Ny ide vattenbyte

Inlägg av solvindvatten »

Jag tror jag förstår vikten av planering och specning av projektet jag ska försöka mig på detta.

Ang:

"Byter du vatten åt fiskarna så ofta kommer dom dö.
Det kommer aldrig hinna bli en bra miljö för dom."


För det första så har inte detta med saken att göra hur vida fiskarna mår bra av det eller inte.
För det andra så är det helt fel i sak, XCore läste nog inte länken jag bifogade. För den som är intresserad av akvarieskötsel finns massor forum för detta. zoopet.com diskusforum.se lmal.se ciklid.org rovfisk.se mm mm
Att byta 100% vatten / dag till diskus skulle inte ens leda till deras död, sen så förespråkar jag inte en så hög belastning att det krävs 100% vattenbyten. Detta kräver oxå att man har kranvatten av väldigt lämplig kvalitet eller att man bereder sitt vatten.

TomasL: om du läser längre upp i tråden så skriver jag just det att det finns enkla och billiga helt mekaniska system som löser problemet
men inte på det sättet som jag vill.

Kan vi sluta diskutera det som inte har med tråden att göra?
Så kan jag försöka fokusera på det i stället.
solvindvatten
Inlägg: 86
Blev medlem: 18 november 2013, 22:54:34
Ort: Göteborg

Re: Ny ide vattenbyte

Inlägg av solvindvatten »

Lasp skrev:Skit i att TS har fiskar.
Tänk på ett antal Tankar som skall fyllas på eller tappas ur på ett bestämt sätt! Nivå och temperatur kommer sedan.
Att blanda in RTC i detta skede är att skita ner TS.
Han kan sin sak, han vet bara inte hur detta språk och hanterande kan skrivas om till Flödesspråk, säkerhetstänk osv. för wisserbessers.
Så om det inte passar. låt bli att kommentera eller kom med beskrivande exempel så att TS kan översätta sin kunskap till, Ert språk.
Annars gör jag det, slam!

Tack
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Ny ide vattenbyte

Inlägg av Magnus_K »

Utan tidigare erfarenhet av fisk-vård.
Kan man förenkla det ytterligare genom att helt enkelt enbart styra till-vatten, och låta överflöder rinna ner i avlopp?
Skriv svar