Mazak H400?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
ViktorSigg
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 januari 2015, 17:33:50
Ort: Eskilstuna-Ludvika

Mazak H400?

Inlägg av ViktorSigg »

Hallojsan!

Håller på att leta efter ersättare/komplement till min Arboga CM och är ganska sugen på en horisontalare pga begränsad takhöjd i lokalen, samt indexering.

Mazak H400 verkar finnas lite här och var till rimliga pengar, och jämfört med en vertikal flerop i samma prisklass/årgång så ser jag följande fördelar:

*Snabbtransport 24m/min på XYZ
*Relativt tyst maskin
*Inte så stort behov av tryckluft, mest hydraulik
*Snabb verktygsväxling
*Ok fart på spindel (7-10k, beroende på option)
*Palettsystem
*Stabilitet, ingen fastsättning i golvet krävs (har golvvärme i lokalen på okänt djup)
*TSC, har många verktyg för detta och har saknat det faktiskt.

MEN

Mazatrol M2 eller M32, vad är det för system? Jag kör inventor HSM ultimate, och tänker inte byta CAM program då jag är nöjd och har betalat för det.

Möjligheter till DNC, rigid tapping osv? Simultant 3 axlar? ISO kod från CAM programmet eller krävs mazaks egna variant av språk?

Sen maskinen i övrigt? Någon som har eller har erfarenhet av dessa maskiner?

Tanken på linuxcnc har ju kommit upp om styrsystemet är en stor begränsning, frågan är ju bara hurvida det är en 12a eller en 20a på den tiogradiga svårighetsskalan...


Någon som har tips?
thewho
Inlägg: 1098
Blev medlem: 28 november 2008, 08:46:10
Ort: Finland, Åland

Re: Mazak H400?

Inlägg av thewho »

Har inga svar på dina frågor, förutom att det är enkelt att få grundläggande funktionalitet i Lcnc. Det roliga börjar när verktygsväxlare och palletbyte ska i funktion :wink:

Verkar faktiskt vara mycket maskin för pengarna, blev lite sugen själv :roll: Synd att jag eg. inte har varken rum eller tid :lol:
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Mazak H400?

Inlägg av säter »

Själv gillar jag horisontalare.
Mazatrol tror jag är ett ganska bra styrsystem, även om det är lite udda.
Om det går att köra ISO-kod vet jag inte.

"Persa" svarar nog snart och förklarar. :)

Vad är för storlek på maskinen?
Användarvisningsbild
ViktorSigg
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 januari 2015, 17:33:50
Ort: Eskilstuna-Ludvika

Re: Mazak H400?

Inlägg av ViktorSigg »

Har inga svar på dina frågor, förutom att det är enkelt att få grundläggande funktionalitet i Lcnc. Det roliga börjar när verktygsväxlare och palletbyte ska i funktion :wink:
Jo det är det, verktygsväxlaren är inte heller så pass illa om man kör den i g kod, men jag kan säga att jag ogillar TP'n, när den inte rampar mjukt. Men det är en annan diskussion. :D

Storleken var typ 3.5x2.5x2.2 (LxBxH), och jag har 225 kvm men enbart 2.65 i takhöjd, minus lite lampor också. Pjäsen väger ju dock runt 7-8 ton... :shock:
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Mazak H400?

Inlägg av säter »

jag kan säga att jag ogillar TP'n
Vad är TP?
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Mazak H400?

Inlägg av persa »

säter skrev:"Persa" svarar nog snart och förklarar.
Kul att någon tror på en :)

Mazak bygger sina maskiner från mitten 80-talet och framåt med linjärstyrningar (kulstyrningar) som gejdsystem. I princip som dom flesta DIY-maskiner men med grövre dimensioner på styrningarna. Själv föredrar jag boxgejdrar (plangejdrar) på äldre maskiner, dom maskinerna tål mycket mer stryk. En äldre Mazak med linjärstyrningar kan vara i allt från OK skick till ett storskaligt renoveringsobjekt beroende på hur maskinen använts och hur man hållit efter den mekaniskt. Därför skulle jag aldrig köpa en Mazak H400 utan att ha möjlighet att testa den ordentligt innan oavsett hur billigt det är

Det kan bli väldigt dyrt i slutänden då Ravema har ensamrätt på försäljning av Mazak reservdelar i Sverige och dom tar då i ORDENTLIGT. Ofta är det någon liten grej som gör att man inte kan köpa en standardkomponent utan blir tvungen välja original reservdel

Ravema har annars en stor och bra serviceorganisation, men med ordentlig debitering

Mazatrol styrsystem (egentligen tillverkat av Mitsubishi) är som standard ett rent dialogsystem. Som option finns ISO-programmering (kallas EIA/ISO code option hos Mazak). Du får kolla maskin för maskin om den har denna option. Blir troligen häftigt dyrt att köpa som efterutrustning från Ravema

Takhöjd på 2,65 räcker bra för dessa maskiner :). Relativt enkla att hantera trots sin vikt då hela maskinen tas i ett lyft med en rejäl truck (helst en 12-tonare)

Jag har svartvita kopior på maskinprospekt både Mazak H-400 och efterföljaren H-400N. Kan lägga en uppsättning på brevlådan till dig om du skickar PM med postadress. Dom är bra om du vill plugga
Användarvisningsbild
ViktorSigg
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 januari 2015, 17:33:50
Ort: Eskilstuna-Ludvika

Re: Mazak H400?

Inlägg av ViktorSigg »

Bra beskrivet, tack!

Jag skickar PM.

Då ska jag minnas att kolla styrningar samt valda optioner när jag ska och kolla.

Egentligen är jag ganska tänd på idén med Lcnc, men det får kanske bli senare. Just nu behöver jag en fungerande maskin för ett seriejobb.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Mazak H400?

Inlägg av säter »

ViktorSigg skrev:Storleken var typ 3.5x2.5x2.2 (LxBxH)
Jag menade slaglängderna.
Är det indexbord eller full B-axel?
Användarvisningsbild
ViktorSigg
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 januari 2015, 17:33:50
Ort: Eskilstuna-Ludvika

Re: Mazak H400?

Inlägg av ViktorSigg »

Haha jaha! :mrgreen:

Slagen är väl ca 580x510x510 om jag minns rätt.

Finns både som indexerande samt full B axel. Vet ej den praktiska skillnaden på hur det är implementerat dock. För min del är vilket som intressant, men B axel är ju så klart mer bang for the buck så att säga.

TP är kort för Trajectory Planner. Lcnc skapar en "jerk" vid start och stopp. Finns endel att läsa om ämnet men problemet är påtagligt vid höga hastigheter och stor massa.
Användarvisningsbild
ViktorSigg
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 januari 2015, 17:33:50
Ort: Eskilstuna-Ludvika

Re: Mazak H400?

Inlägg av ViktorSigg »

Jag vill bara tacka Persa för den översända informationen, ska och kolla på fredag med papprena i handen!

Någon som vet vad för tryck det är på kylvätskan i dessa maskiner? På ett ungefär iallafall.
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Mazak H400?

Inlägg av persa »

Köper man en ny maskin idag med kylvätska genom spindel så får man minimum 20 bar tryck. Men det var lägre krav på 80-/90-talet. Det är bäst titta i maskindokumentationen på plats eller på pumpen

Lycka till med besiktningen :)

Men det är en maskin med många funktioner så mycket kan också vara dåligt om det är en hårdkörd maskin

Jag skulle kolla:

Ev. missljud i axelrörelser i bägge riktningar vid snabbmatning
Sätta upp en bit i ett skruvstycke och en mätklocka på spindelnosen och köra emot från olika håll och testa repeteringen
Mätklockan på skruvstycket och mät kast inuti spindelkonan
Kolla kompenseringar i axlarna (en kompensering över 10-15 my bör man undersöka orsaken till enligt min uppfattning)
Ev. missljud i spindeln på olika varv och i bägge riktningar
Testfräsning
Indexering maskinbord i bägge riktningar
Testa kylvätska genom spindel (kolla så det inte också sprutar vid inlopp bakände spindel)
Kolla att det finns någon form av rening för kylvätska som ska gå genom spindel
Testa komplett sekvens verktygsväxling och komplett sekvens palettväxling
Ev. större oljespill runt maskinen
Användarvisningsbild
ViktorSigg
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 januari 2015, 17:33:50
Ort: Eskilstuna-Ludvika

Re: Mazak H400?

Inlägg av ViktorSigg »

Det ska jag lägga på minnet, tack! :)
Användarvisningsbild
ViktorSigg
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 januari 2015, 17:33:50
Ort: Eskilstuna-Ludvika

Re: Mazak H400?

Inlägg av ViktorSigg »

Sådär, var och kollade på maskinerna (Det var två st, en med mazatrol M32 och en med M2).

Maskinerna var inte inkopplade, vilket var lite tråkigt. Kommer inte att köpa innan jag sett dom under kräming iallafall.

Vi börjar med M2an:

Fantastikt fint skick, färg och allt var som ny. Lite slitage på knappar så man ser att den har använts. Om det är en ommålning så var den förbannat bra gjord, för allt som satt på den var mycket fint. Nackdel med Mazatrol M2 dock.

M32an:

Mer sliten och syns att den har blivit använd. Nyrenoverad spindel. Plexiglaset i palettluckan saknades det en stor flisa ifrån. Såg ut som man kan förvänta sig av en maskin med 30 år på nacken. Säljaren ska koppla in maskinen då det är den jag är intresserad av pga styrsystemet.

Båda maskinerna har högar med reservdelar, massor med verktyg och en hel del paletter. Samtlig dokumentation finns till bägge. Ger överlag ett gott intryck alltså.

Dock så är det så att maskinerna kostar 62.500kr exkl. moms. Då ingår de palletter som sitter i maskinen, inget annat. I och med att jag har köpt BT40 hållare för 20k samt renoverat spindelmotorn för 14k på min nuvarande så känner jag att jag inte kan investera dom pengarna som krävs för att få en användbar maskin. Det skulle minst kräva nyinköp av iso40 hållare samt tombstone, och då springer priset iväg snabbt. Lägg till frakt med kranbil för 8 ton över 20 mil samt moms, så hamnar man över 100k innan maskinen står nyckelfärdig hos mig. Det är för mycket pengar helt enkelt så jag kommer att avvakta till hösten innan jag börjar leta igen, då jag får in en större summa pengar då.

Så jag knallar nog vidare med min maskin över sommaren, tyvärr. :(
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Mazak H400?

Inlägg av säter »

Det skulle minst kräva nyinköp av iso40 hållare samt tombstone
Vad är det för typ av verktygshållare på Mazak-maskinen?
En bearbetningskub kan du väl göra själv?
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Mazak H400?

Inlägg av persa »

ViktorSigg skrev:Maskinerna var inte inkopplade, vilket var lite tråkigt. Kommer inte att köpa innan jag sett dom under kräming iallafall.


Bra beslut :tumupp: . Priset är helt OK förutsatt OK maskin. Men det behövs inte många fel om det är "fel" sorts fel för att det ska närma sig / gå under 0-värde

Verktygshållare som ligger bredvid bör ju kunna förhandlas att få med om han vill sälja maskinen. Dom maskinerna har ju figurerat på blocket under lång tid med några uppehåll utan att någon nappat

Extra paletter kan ju vara bra att ha för att spara ställtider. Men hur ofta ska det ställas om och hur bråttom är det då ?. Lyftkapacitet för paletter med monterade kuber ?. Ytterligare kubkustnader ?. En bra lösning är annars att ha två standardkuber med typ bussningshål som referenssystem och sedan byta mellan olika fixturplattor och/eller skruvstycken av olika varianter
Skriv svar