Mazak H400?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
ViktorSigg
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 januari 2015, 17:33:50
Ort: Eskilstuna-Ludvika

Re: Mazak H400?

Inlägg av ViktorSigg »

Jo kuber kan man förvisso göra själv, inte speciellt svårt. Känns ändå lite som ett dumt köp om man har en maskin som fungerar okej idag. Även fast priset på maskinen är ok så blir det massa kostnader runtomkring samt att det endå är en hel del pengar.

Jag ska nog fundera lite på hur jag gör iallafall. Kanske blir så att jag köper maskinen med de monterade paletterna enbart, sen får den stå en stund tills tiden uppstår att fixa egna kuber och jaga rätt på verktygshållare. Jag skulle gärna ha två matchade kuber på varsin palett. Har inte lyftutrustning för fler paletter iallafall.

De flesta jobben jag kör idag är kanske runt 5-6 verktyg i en körning, och har 4 st hållare som passar den maskinen som det är nu.

Jag måste fnula på det en stund, det är ju trots allt en fantastisk maskin!

Frakten är väl största frågetecknet just nu, känns som att det blir avgörande i frågan. Lastbil med kran för 8 ton samt 20 mil transport. Det är nog ca 10-12 tusen till.
christern
Inlägg: 1
Blev medlem: 14 november 2012, 08:29:38

Re: Mazak H400?

Inlägg av christern »

Tycker du är mycket förståndig.
Lyft frakt installation ca: 100K .

Det finns fler maskiner.
Tror våran H 400 var från typ 92.
Faktiskt en mycket noggran maskin fast långsam
Tyckte en del. Körde aldrig maskinen jag para cam programmerde den med
Smartcam och senare med Edgecam. Våran hade en spindel på 25K
Men vi körde mest på 20-22K
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6972
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Mazak H400?

Inlägg av lgrfbs »

Har jobbat med att iordningställa en H400 för en tid sedan som stått länge 5+år och det blev byte av hydralfilter på den samt att knappsatsen för att styra maskinen krävde stor kraft för få fram tecken på skärmen, hade nog behövts bytas eller renoverats.
Skriv svar