Minifräs på Hobbyking, Aliexpress etc (sub $200)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Minifräs på Hobbyking, Aliexpress etc (sub $200)

Inlägg av JanErik »

H.O
Inlägg: 5708
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Minifräs på Hobbyking, Aliexpress etc (sub $200)

Inlägg av H.O »

Fräsa kretskort är en sån där grej som verkar enkelt - tills man provat. Det ställer mycket högre krav på maskinen än man tror. Visst, det måste inte vara en tung pjäs i gjutjärn för krafterna ÄR relativt små men det finns gått om andra utmaningar.

Nu beror det såklart på vad för typ av mönsterkort man vill fräsa men för dagens kretsar och komponenter med betydligt tätare benavstånd än gårdagens multiplar av 2.54mm krävs det smala ledarbanor och höga toleranser. Den där maskinen ser inte ut att kunna leverera det men jag har haft fel många gånger förut.

Trapetsstång är ett stort minus, gott om vändglapp i en sådan och det är inte bra. Den på Hobbyking ser ut att helt förlita sig på lagrena i stegmotorerna för att hålla i skruven, den på AliExpress ser i alla fall ut att ha en lagerbock i andra änden men hurvida den faktiskt håller i skruven axiellt är en annan femma.

Spindeln ser också ut att lämna en del att önska. Vad är det, en mässingsadapter fastsatt på axeln till en motor med en stoppskruv och sen verktyget i andra änden - med en stoppskruv? Inga ytterligare lager vare sig axiellt eller radiellt.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Minifräs på Hobbyking, Aliexpress etc (sub $200)

Inlägg av tecno »

Högst tvivelaktiga till ändamålet skulle jag vilja påstå.

Bara en vettig spindel (utan motor) med bra rundgång och vettig fasthållning av verktygen kostar ju flera ggr om vad dessa kostar.
Vändglapp är din värsta ovän i den typen av isolationsfräsning.
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Minifräs på Hobbyking, Aliexpress etc (sub $200)

Inlägg av JanErik »

TQFP32/TSSOP28 är iaf i nivå vad jag kräver... kanske bäst att hålla sig till tonertransfer då.
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Minifräs på Hobbyking, Aliexpress etc (sub $200)

Inlägg av JanErik »

Visserligen, riktigt dåliga recensioner har de inte fått...
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33768
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Minifräs på Hobbyking, Aliexpress etc (sub $200)

Inlägg av Glenn »

Tycker iofs att man får hyfsat mycket för pengarna, även om den är lite av en återvändsgränd annat än som "testa på CNC-fräsning", misstänker att om man inte är nöjd säljer man den på tradera för ett högre pris ändå.

Det finns ju folk på EF som fräst rätt snygga kort med hembyggda CNC-maskiner som använder gängstänger istället för kul/trapez, kullager på avgasklämmor istället för linjärlager osv osv.
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Minifräs på Hobbyking, Aliexpress etc (sub $200)

Inlägg av JanErik »

Antar att man ska se till att få en spindel med ER11-chuck då?

Hur långt klarar man sig med 16x10cm? Jag har ju inga ambitioner på att fräsa topplock eller liknande... men prisskillnaden till 20x20 är inte heller jättestor.
Samot
Inlägg: 311
Blev medlem: 15 november 2004, 18:32:13

Re: Minifräs på Hobbyking, Aliexpress etc (sub $200)

Inlägg av Samot »

Hej,

Jag har en i samma serie som den du länkar till från aliexpress, en cnc2416. Det är inga problem att fräsa kort så länge du håller dig borta från små foot prints(ex 0402). Den stödjer 'probing' så skapar man en höjdkarta blir det bra resultat.
Jag är mycket positivt överraskad över prestanda/pris. Köpte med en laser för gravering som även den presterar över förväntan.
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Minifräs på Hobbyking, Aliexpress etc (sub $200)

Inlägg av JanErik »

Ytmonterat är nog ett krav.
Ett alternativ till fräsning är ju scratch-and-etch och det klarar man med en 3D-skrivare...
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Minifräs på Hobbyking, Aliexpress etc (sub $200)

Inlägg av JanErik »

Vad tror ni om en sån i jämförelse? http://reprap.org/wiki/Cyclone_PCB_Factory
Visserligen, om den är tillräckligt stabil i 3D-printad plast kunde man väl lika bra hänga en sån minispindel på en vanlig Prusa, och GRBL-kort på.
Skriv svar