Byggtråd - Glattnos bygger CNC-fräs

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10637
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Byggtråd - Glattnos bygger CNC-fräs

Inlägg av GeekJoan »

Riktigt snyggt bygge! :tumupp:
Ser köpt ut. Tänk vad lite färg kan göra.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Byggtråd - Glattnos bygger CNC-fräs

Inlägg av Glattnos »

GeekJoan: Tack :)

Hittills är jag väldigt nöjd med fräsen. Den är väldigt stadig men om man pushar den så får man vibrationer i spindeln men man känner inga vibrationer i Z-sliden eller i skruvstycket så jag antar att det är spindeln som är det "ostadigaste" just nu. Det är ju en ER20-spindel med aluminiumhus som är mest avsedd för trä så jag är ändå rätt imponerad av den.
Jag hade tänkt att jag på sikt kan sätta dit en robust spindel-axel och driva den med en rem ifrån min nuvarande spindel. Då skulle jag även kunna växla ner varvtalet lite för att kunna köra lite större fräsar. Tormach har ju både spindel och verktygs-system som är i lämplig storlek ifall man skulle vilja lägga dom pengarna, annars kanske man kan bygga själv :)

Film på fräsning med fräsen:

Fräser motor-adapter för att montera NEMA23-stegmotorer på snäckväxlar(se bilder).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Wirewrap
EF Sponsor
Inlägg: 296
Blev medlem: 27 januari 2016, 19:29:14
Ort: Södertälje

Re: Byggtråd - Glattnos bygger CNC-fräs

Inlägg av Wirewrap »

En fråga på din film. Hur gör du när du vänder biten för att få registrering tvärs skruvstycket?

Jag har inte bra ordning på den biten. Har provat med anslag, men är imte nöjd med precisionen.
Touchprobe i spindeln fungerar men är omständigt.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Byggtråd - Glattnos bygger CNC-fräs

Inlägg av Glattnos »

Jag kör med en kantavkännare i mitten-hålet, som görs rakt igenom biten i första setup just för detta ändamål. Nollan ligger mitt i hålet. Om jag ska göra många fler så kommer jag troligtvis fräsa mjuka backar till det. Men det funkar faktiskt bra med kantavkännaren, det blir väldigt bra precision när man nollar i ett hål + att det är just hålet som är viktigast att det linjerar bra :)
wheelielover
Inlägg: 22
Blev medlem: 16 oktober 2011, 21:33:40

Re: Byggtråd - Glattnos bygger CNC-fräs

Inlägg av wheelielover »

Tja,snyggt bygge:-)
Jag har också köpt en ddcsv1.1 som jag håller på att bygga på.
Hur kopplade du spindelstyrningen?
Jag kör ju inte med vfd utan har en Sangmutan 1100w bldc motor till spindeln.

//Micke.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Byggtråd - Glattnos bygger CNC-fräs

Inlägg av Glattnos »

wheelielover: Jag tror att jag kopplade in tre stycken kablar mellan DDCSV-controllern och min VFD. Det var Ground, M3-signal(spindel on) och hastighet-signal 0-10V. Om du istället kör med en BLDC så gissar jag att du behöver en controller till den som tar dessa signaler som input.
wheelielover
Inlägg: 22
Blev medlem: 16 oktober 2011, 21:33:40

Re: Byggtråd - Glattnos bygger CNC-fräs

Inlägg av wheelielover »

Hittade en tråd på cnczone och man skulle tydligen koppla ihop två kablar på motordrivarn så nu verkar det funka förutom att hastigheten inte synkar helt mellan ddcsv:n och spindeln.
Vet du om M4 funkar,tänkte på om man kan gänga?
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Byggtråd - Glattnos bygger CNC-fräs

Inlägg av Glattnos »

Jag har försökt läsa mig till om M4 funkar och allt talar för att det inte funkar. Däremot har så skulle man kunna göra ett "hack" genom att i postprosessorn byta ut M4 emot M10 och även lägga till M11 på alla M5:or. Då skulle det nog gå att få igång genom att ta signalen från M10 till att köra spindeln bakåt. Enklast vore om det i controllern funnits ett sätt att ställa in vad som ska styra M10-utgången och där ha valet M10/M11 eller M4/M5. Jag verkar inte ha det i min controller men mjukvaran finns i flera versioner(min har vissa funktioner som inte finns med i manualen) så kanske senaste eller framtida version kan ha detta.

Sen verkar "rigid tapping" kunna bli ett problem i alla fall eftersom det inte finns någon ingång för sensor på spindel-läget, men jag har inte forskat så mycket i det.
wheelielover
Inlägg: 22
Blev medlem: 16 oktober 2011, 21:33:40

Re: Byggtråd - Glattnos bygger CNC-fräs

Inlägg av wheelielover »

Ja man får väl vad man betalar för antar jag:-)
I mina settings hittade jag att man kunde tillåta M3,M4 och M5 men på skärmen står ju bara M3,M5..
Får väl kolla på hemsidan efter uppdateringar lite då och då.
Gimbal
Inlägg: 7852
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Byggtråd - Glattnos bygger CNC-fräs

Inlägg av Gimbal »

Snyggt bygge. :tumupp:
Väldigt seriöst milt uttryckt.
Morgons
Inlägg: 257
Blev medlem: 4 september 2008, 20:57:37
Ort: Charlotte NC USA

Re: Byggtråd - Glattnos bygger CNC-fräs

Inlägg av Morgons »

Snyggt!!

Inget negativt men en sak jag inte har förstått än är varför alla hemma byggda maskiner saknar en styv Z axel? Jag är själv i den katergorin men håller på med min nya fräs nu (tredje) och efter mycket simulering så blir du förvånad över hur mycket det gör att göra om Z till en låda istället för en platta. Med mindre vikt så får jag 10x mer styvhet i den. Nått att tänka på i framtiden kanske!

Som sagt skit snygg maskin!
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Byggtråd - Glattnos bygger CNC-fräs

Inlägg av Glattnos »

Morgons: Tackar :)

Anledningen till att jag har en platta är för att jag från början tänkte bygga en "låda" för spindel-lagring och skruva fast på plattan. Nu valde jag för enkelheten skull att köpa en spindelmotor till att börja med :) Det är dock tok-styvt redan nu så det är spindeln som är det vekaste men jag planerar att sätta dit en riktigt spindellagring i framtiden.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Byggtråd - Glattnos bygger CNC-fräs

Inlägg av Glattnos »

Morgons: Du kan kolla på denna bild, X och Z-vagnarna sitter vid fräsning nästan mitt för varann så det blir sjukt styvt, att min Z går så högt är för att ev. kunna ha ATC i framtiden.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Morgons
Inlägg: 257
Blev medlem: 4 september 2008, 20:57:37
Ort: Charlotte NC USA

Re: Byggtråd - Glattnos bygger CNC-fräs

Inlägg av Morgons »

Precis så min ser ut idag, nu kör jag nog lite hårdare skär än vad du gör men även om man inte kör så hårt så bruka det synas på finishen. Men dina bitar ser jäkligt bra ut

Här är min nya maskin jag håller på med. Har portal maskin idag så tänkte jag återanvänder botten delen tills jag bygger en ny. Dock fräsbordet är annorlunda än cad modelen

Här är med låd design
Fem box z axis.PNG
Och utan
Fem plate z axis.PNG
Detta är beräknat på
2mm ap
20mm ae
20mm insert 4 skär med 0.2mm fz = 2.2kw spindel kraft (Vad min servo ger utan overload)

i EN-GJL-250
kc = 1763 N/mm2

Beräknad skär kraft är 4000N

Som bilderna visar så är displacment nästan 10x mer utan sidorna (0.059mm vs 0.549mm). Nu är ju dock Z liten bit ner och det är som du säger, är man rätt över lagerna så spelar det inte jätte mycket roll. Men man bruka ju köra sin Z ibland tro jag :)
En sak som är viktigt att om man kör låd design att man har inne support som är fäst vid ytter väggarna. Kollade på att köra en fyrkants profil och hjälper mycket att lägga ett lock på toppen med
Bara lite ideer som folk kanske snappar upp :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Byggtråd - Glattnos bygger CNC-fräs

Inlägg av NULL »

Det låter inte riktigt rätt, hur är det med två snedstöttor från stegmotorn till utsidan bottenplattan(där det är ljusrött), hur skulle en bild på det se ut?
Skriv svar