Byggtråd - Glattnos bygger CNC-fräs

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Byggtråd - Glattnos bygger CNC-fräs

Inlägg av Glattnos »

Linjärlager och kulskruvar för Y och Z monterades. Även här användes dubbla kulmuttrar med en fjäder i mellan för att underlätta justeringen. Kabelkedjor monterades för att senare hålla ordning på alla kablar och slangar. Z-rörelsen är extra lång för att ha lite utrymme för framtida modifiering, kanske höja portalen, montera verktygsväxlare eller vad man nu kommer på för nått :) Det kostade inte mycket att göra 100mm längre än vad som behövdes.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jugge
Inlägg: 704
Blev medlem: 26 januari 2016, 08:42:42
Ort: Helsingborg

Re: Byggtråd - Glattnos bygger CNC-fräs

Inlägg av Jugge »

Väldigt trevligt bygge :bravo:
Blir sugen på bygga om min men vad dyrt allting är.
Var fick du tag på aluminiumplattorna?
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Byggtråd - Glattnos bygger CNC-fräs

Inlägg av Glattnos »

Jugge: Tackar :) Alu-plattorna köpte jag från Alutrade
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Byggtråd - Glattnos bygger CNC-fräs

Inlägg av Glattnos »

Lite el-dragning blev det också. Nu vet jag inte hur bra det är att ha alla kablar liggandes ihop så som jag gjort men jag gjorde så till att börja med så får jag ändra det som inte funkar senare, den enda kabeln som är skärmad är den till spindeln. Kablarna löper i kabelkedjor för att sedan gå ner på baksidan av portalen och sen gå under bordet där några fler kablar ansluter till härvan. Allt går sedan ut genom en slang och bord-genomföring. Slangen kommer att luta lite neråt så att kylvätska inte ska kunna rinna ut ur maskinen den vägen.
Även en kylvätske-slang och en tryckluftslang hela vägen upp till "Z-vagnen" samt så har jag dragit en tryckluftslang till bordet också för ev. framtida funktioner.

Ändläges-givare för Z och Y monterades och kopplades ihop med kablarna i en kopplingsdosa på baksidan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bug_x
Inlägg: 407
Blev medlem: 10 januari 2009, 19:18:56
Ort: Stockholm

Re: Byggtråd - Glattnos bygger CNC-fräs

Inlägg av Bug_x »

Ser riktigt proffsigt ut!
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Byggtråd - Glattnos bygger CNC-fräs

Inlägg av Glattnos »

Bug_x: Tack! :)

Spindel och frekvensomriktare dök upp en dag, det är en 2,2kw 400V spindel och en 3-fas 3,7kw frekvensomriktare. Efter montering och klockning så verkar Z diffa 0,14mm på 385mm vilket kan bero på att portalen lutar en aning(0,02 grader). Detta får jag ta itu med efter att jag testkört och mätt felet på de andra axlarna också.
Delarna till överdelen av skåpet fixades till och lackades. Därefter blev det lite test-montering och tillverkning av rutor. Alla kablar och slangar går ut igenom nederdelen av skåpet och även el-boxen kommer senare monteras i nedre delen, detta för att den övre delen av skåpet ska vara lätt att ta bort antingen helt eller delvis. Skåpets paneler står uppepå svarvade distanser som även fungerar som glidytor för rutorna, detta gör att panelerna inte behöver skruvas fast i nedre delen. Det känns viktigt att det går hyffsat lätt att plocka bort paneler när man ska justera eller laga maskinen.
Upptill skruvades bockade plåtar som håller rutorna på plats i överkant och samtidigt hindrar stänk att rinna ner på utsidan av rutorna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Byggtråd - Glattnos bygger CNC-fräs

Inlägg av Glattnos »

I väntan på några delar så fixade jag lite med kylvätske-systemet. Borrade och gängade ett aluminiumblock för anslutning och delning till flera flexibla munstycken. Jag gjorde även en "fälla" för flytande och sjunkande partiklar innan vätskan går tillbaka till vätskebehållaren.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Byggtråd - Glattnos bygger CNC-fräs

Inlägg av Glattnos »

Även en verktygsvagn inhandlades på Jula, dels för CNC-prylar och dels för vanliga verktyg. Jag köpte även träningsmatta och yoga-matta att göra inredning av. Jag skar ut en del med laser och kan sen skära ut mer när jag skaffar mer prylar eller kommer på vilka prylar som ska vara i lådorna. Till att börja med blev det en Sandvik hylsnyckelsats och ER-spännhylsor.
Träningsmattan är den tjocka och yoga-mattan är den orangea mattan som jag lade i botten på lådan för att man lättare ska se vilka prylar som fattas.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Byggtråd - Glattnos bygger CNC-fräs

Inlägg av Glattnos »

När alla prylar anlänt kunde elskåpet tillverkas och målas. Skåpets framsida lutar bakåt för att få bättre vinkel på kontrollpanelen. Gångjärnen gjorde jag av 10mm rundjärn som jag borrade hål igenom och låset till dörren blev en M8 skruv med plastvred. En tjock tätningslist sattes också dit.
Controllern jag valt är DDCSV1.1 (1.4) eftersom jag ogillar att köra från en PC. Den kör program från ett USB-minne och har realtids-override på speed/feed samt har stöd för verktygsmätning med fastmonterad probe. Det är en billig controller men jag börjar med den så får vi se. I övrigt består elektroniken av ganska basic komponenter. Två stycken kylfläktar med filter byter kontinuerligt luften i skåpet.
Jag har sett till att ha lite extra plats i skåpet för att kunna få dit en till spännings-omvandlare och ett till drivsteg ifall jag skulle vilja bygga 4:e axel på den.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Byggtråd - Glattnos bygger CNC-fräs

Inlägg av Glattnos »

Nu när maskinen gick att köra så fräste jag styrspår och monteringshål i bordet för att montera paletten. Motsvarande spår frästes i paletten och styrklackar monterades. Paletten nästan sög fast tack vara den goda passformen och den låg väldigt stumt. Nu när jag har en utbytbar palett så kan jag fräsa och borra bäst jag vill i den eftersom den går att byta mot en ny om det blir för mycket åverkan på den eller om jag vill dedikera en palett till något särskilt.
Probe för verktygsmätning monterades.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jugge
Inlägg: 704
Blev medlem: 26 januari 2016, 08:42:42
Ort: Helsingborg

Re: Byggtråd - Glattnos bygger CNC-fräs

Inlägg av Jugge »

Jävligt tjusigt alltihopa :tumupp:
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Byggtråd - Glattnos bygger CNC-fräs

Inlägg av Glattnos »

Det första jag ville montera var mitt söta lilla skruvstycke(80 mm). Spår och monteringshål frästes, men jag hade inga bra spännjärn så det fick bli ett par plåtbitar som provisorisk lösning medan jag fräste ett par spännjärn. Jag vågade dock inte prova i stål så det fick bli aluminium. Det blev bra och verkar stadigt.
Jag gjorde även ett program för att försänka skruvar i alu-block som sedan kan användas som mjuka backar.

Maskinen går helt okej redan nu men jag ska justera och testa lite olika inställning för att få den så bra som möjligt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
nr1madman
Inlägg: 97
Blev medlem: 11 november 2012, 09:26:30

Re: Byggtråd - Glattnos bygger CNC-fräs

Inlägg av nr1madman »

Aaaaah... maskinporr!

Riktigt snygg kontrollskåp!!
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Byggtråd - Glattnos bygger CNC-fräs

Inlägg av Glattnos »

nr1madman och Jugge: Tackar, kul att ni uppskattar bygget :)

Kylsystemet gjordes färdigt och det blev en riktigt budgetlösning med en plastback och en billig länspump för båtar. Jag monterade även en backventil på slangen nere vid pumpen för att kylvätskan inte ska rinna tillbaka direkt när pumpen stannar. Faktum är att jag blev förvånad över hur bra det fungerade, nu får tiden utvisa hur länge pumpen håller.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Byggtråd - Glattnos bygger CNC-fräs

Inlägg av Glattnos »

Är det någon mer här som kör samma styrsystem som jag, DDCSV1.1 (1.4)?

Den fungerar riktigt bra och är trevlig att arbeta med. Det är dock några saker som jag gärna skulle dryftat med någon som kör liknande system :)
Skriv svar