Hur väljer man aluminium-legering?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Hur väljer man aluminium-legering?

Inlägg av Glattnos »

Jag ska fräsa en förstärkning till en boggie-skena på en snöskoter. En boggie-skena är i princip en aluminiumprofil som är lite hög och utsätts för smällar och belastningar nerifrån, av underlaget man kör på. Jag har tidigare gjort förstärkningar av hardox450, plattjärn S235 och aluminiumplåt(vet ej legering). Gemensamt för dessa är att de har böjt sig efter ett tag, dom tycks inte fjädra tillbaka så bra vid en smäll.
Själva skenan som ska förstärkas är ju aluminium och den deformeras inte(böjer sig inte) utan det som händer är att den långsamt börjar spricka för att tillslut gå av. Min slutsats är då att skenan utsätts för böjningar men hela tiden fjädrar tillbaka och med tiden så spricker materialet av utmattningen.

Då det finns frästa aluminium-förstärkningar att köpa som inte går av så hade jag tänkt prova att fräsa ett par själv. Här kan ni se hur skena och förstärkning ser ut på ett ungefär: https://www.blingfactory.fi/epages/blin ... K108023-04

Men hur väljer jag legering? Ska jag ha hög E-modul och hög skjuvmodul(G-modul?) Det blir 2000 eller 7000 serien i så fall?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Hur väljer man aluminium-legering?

Inlägg av säter »

E-modulen är väl i stort sett lika för alla aluminiumlegeringar?

2000 eller 7000?
Är det amerikanska beteckningar, eller?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Hur väljer man aluminium-legering?

Inlägg av tecno »

Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Hur väljer man aluminium-legering?

Inlägg av Glattnos »

säter: EN AW typ 2007, 2011, 7075 mm

Jag hittar massor av listor men det står bara "hög hållfasthet". Sen vet jag att det finns data på vilka E och G-moduler olika legeringar har men jag vet inte om jag ska välja hög eller låg E/G-modul för att få bra "styva" och "fjädrande" egenskaper.
Användarvisningsbild
ochkl0620
Inlägg: 4852
Blev medlem: 9 maj 2010, 23:34:56
Skype: challe.claesson
Ort: Näsåker Västernorrland
Kontakt:

Re: Hur väljer man aluminium-legering?

Inlägg av ochkl0620 »

Duraluminium kanske kan vara nåt? Kanske iofs är ett samlingsnamn för flera legeringar det med?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Hur väljer man aluminium-legering?

Inlägg av säter »

Jag är inte helt uppdaterad, men förr var AA7075 det starkaste man kunde få tag i.
Skriv svar