Kostnadsuppkattning, svarvning

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
primerone
Inlägg: 154
Blev medlem: 8 juli 2014, 18:56:29
Ort: Växjö

Kostnadsuppkattning, svarvning

Inlägg av primerone »

Jag behöver lite hjälp med en kostnadsuppskattning och hoppas ni inte tar illa upp om jag frågar här på forumet. Jag valde att lägga det här under Mekatronik istället för Jobb/Tjänster efter som det inte är en faktisk förfrågan (än).

Det handlar om att lösa ett litet men ack så irriterande problem vi har på jobbet. Jag tror mig ha funnit en enkel lösning (se bild). Den svarvade biten kompletteras med ett låsclips och en liten kompressionsfjäder (saknas på bilden). Vänligen bortse från ytfinish, vassa kanter etc. Den är handsvarvad av mig med utslitna svarvstål.

Måtten finns i bifogad pdf.

Materialmässigt är plast att föredra ur korrisions synpunk. Jag vet dock inte vilken typ av plast som går att svarva i och som har en livslängd. Alternativ två är aluminium.

Miljökraven är: kontinuerlig temperatur runt 45 grader, relativt hög luftfuktighet och små men konstanta vibrationer. Normal instrålning av UV ljus från belysning (lysrör).

Vi behöver alltså ett antal sådana här. Två möjliga nivåer som jag ser det.
Antingen 40 st om cheferna går med på att testa det här, alternativt 440 st om de blir överlyckliga och går "all in".

Jag tror att det finns några stycken här inne som sysslar med svarvning yrkesmässigt och som skulle kunna ge en fingervisning om vad det skulle kosta.

Handlar det om 2:-, 20:- eller 200:- per st?
Skiljer det mycket om man beställer 40 st eller 440 st (antar att ställkostnaden är en stor del av kakan)?
Aluminium kontra plast, stor prisskillnad?

Som sagt en enkel uppskattning vore bra, så jag har något att förhandla med cheferna om.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Kostnadsuppkattning, svarvning

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Det borde finnas någon standardgrej att utgå ifrån! Plastnit där man kompletterar med låsbricksslits.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kostnadsuppkattning, svarvning

Inlägg av TomasL »

Har du några hållfasthetskrav?
hummel
Inlägg: 2256
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Kostnadsuppkattning, svarvning

Inlägg av hummel »

Om man utgår från 15 mm rundstång av POM. Tror jag att man svarvar och matar fram nytt ämne på 1 minut. 60 bitar på en timme, 650:-/timme + 3 timmar startup. Med andra ord runt 2000:- plus moms och material för runt 60 st bitar.
Skogen
Inlägg: 898
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Kostnadsuppkattning, svarvning

Inlägg av Skogen »

Eller skriva ut med 3D-skrivare. Beror på belastningen på prylen.
Är väl bara att skriva ut ett par stycken och testa.
Det blir ju inget spill.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kostnadsuppkattning, svarvning

Inlägg av TomasL »

Ta kontakt med DW här på forumet, han har en flerop, som kan göra jobbet (tror jag)
http://testline.se/
thewho
Inlägg: 1098
Blev medlem: 28 november 2008, 08:46:10
Ort: Finland, Åland

Re: Kostnadsuppkattning, svarvning

Inlägg av thewho »

Hummel är nog på rätt spår :humm:
Där jag handlar så ligger alu och acetal på nästan precis samma pris, och båda kan svarvas så fort maskinen tillåter.
primerone
Inlägg: 154
Blev medlem: 8 juli 2014, 18:56:29
Ort: Växjö

Re: Kostnadsuppkattning, svarvning

Inlägg av primerone »

Läge för en uppdatering. Jag tror dessutom saken är löst nu.

Till att börja med vill jag tacka för all hjälp och input, den är värdefull när man sitter mitt ute i ingenstans.

Hållfastighetskrav? I stort sett inga, den får inte falla i bitar av värme eller vibrationer samt ska tåla att man trycker på den med fingret. De ska utgöra tryckknappar i en manöverpanel. Orginalknapparna faller sönder efter 3-4 år eftersom plasten är för tunn.

Hummels kostnadsuträkning verkar rimlig i mina ögon och kompletterat med låsclips och fjäder hamnar det på ca 50-lappen per enhet.

Den som dock slog huvudet på spiken, eller i det här fallet på skruven, var Lasp. Jag skäms över att jag inte tänkte på det från början. Självklart finns det standardprylar man kan använda istället. Lösningen består nu av:

M5 maskinskruv i nylon, 30 mm lång (enkel att kapa om den är för lång)
M5 brickor i nylon
Dubbla M5 muttrar (kontradragna) i nylon, istället för låsclipset.
Kompressionsfjäder.

Det jag funderar över är om nylon är åldersbestöndigt eller ej, men om den här lösningen håller lika länge som orginalen är det OK med mig (och cheferna är glada så länge det inte kostar för mycket).
bbenderman
Inlägg: 192
Blev medlem: 26 juni 2016, 01:16:51

Re: Kostnadsuppkattning, svarvning

Inlägg av bbenderman »

Ser inte måtten så vet inte.

Menn jag har aldrig programerat å kört någon svarv som kan mäta sig med en Traup Längsvarv å allt i ett skär.
Skriv svar