SSR "läcker" lite

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Anahka1975
Inlägg: 1271
Blev medlem: 30 augusti 2006, 21:49:46
Ort: Säffle

SSR "läcker" lite

Inlägg av Anahka1975 »

Fick tummen ur och kopplade in min Kress på fräsen via ett SSR (som iof suttit i styrskåpet sedan jag byggde det).
Inkommande fas* på 1:an och fas ut till fräsen på 2:an. (*vet ju inte om det är fas eller nolla då jag matar fräsen via stickpropp)
Det fungerar vad det verkar vid första körningen men, när jag kört ett program så hörde jag något litet ljud från Kressen.
Bryter jag brytaren på Kressen tystnar det och återkommer inte förrän jag startar den via SSR'et igen.
Ibland startar inte Kressen utan jag måste bryta brytaren och starta den igen (LED'en på SSR lyser så signalen från LinuxCNC är ok).

Googlat och det verkar vara läck strömmar genom SSR'et men hur "släcker jag det helt mellan körningarna?

/AndersW
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: SSR "läcker" lite

Inlägg av bearing »

En möjlig orsak är att insignalen till SSR inte är bra. Har du mätt den? Vad säger datablad till SSR om insignal?

Annars är det nog helt enkelt så att du behöver ett SSR av bättre kvalitet. Kanske hjälper det med ett EMC-filter innan (bara gissning). Tex C-L-C.
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: SSR "läcker" lite

Inlägg av danielr112 »

Man kan koppla på något resistivt på andra sidan som sänker det sista. Så har jag gjort på vissa led-lampor som jag körde i en testmiljö.
Användarvisningsbild
Anahka1975
Inlägg: 1271
Blev medlem: 30 augusti 2006, 21:49:46
Ort: Säffle

Re: SSR "läcker" lite

Inlägg av Anahka1975 »

Ska testa hänga dit en glödlampa ensam och parallellt med Kress'en för att se vad som händer.
Skriv svar