GM 6.2L diesel, knack i motorn
Re: GM 6.2L diesel, knack i motorn
Om allt är som det ska vi normal körning på rak väg och turbin ligger och håller momentet så ligger dom på litern ungefär... det är när det börjar bli mycket stopp och start som tex stadskörning som det drar iväg... min XC90 D5 som väger runt 2.4 ton drar en bra bit över litern den också på stadskörning... och runt 0.7 på långkörning..
Re: GM 6.2L diesel, knack i motorn
Min drar 1 liter/mil vid blandad körning.
0.8 liter/mil på autobahn.
0.8 liter/mil på autobahn.
Re: GM 6.2L diesel, knack i motorn
Det är inte dåligt.. har aldrig hört att en 6.2 drar så lite... men är men väldigt snäll på gasen så kanske...
Re: GM 6.2L diesel, knack i motorn
Jo, det är jag.väldigt snäll på gasen så kanske
Framförallt kör jag inte så fort.
Jag tvivlar på att en 5.7a skulle dra mindre bränsle.
De är ju ganska slöa, så man får gasa ordentligt.
Re: GM 6.2L diesel, knack i motorn
Ja den drar inte mindre än din.. i alla fall inte dom jag har haft... och ja dom är ganska trötta.. men V8 är ju alltid V8
-
- Inlägg: 574
- Blev medlem: 2 mars 2018, 16:09:29
- Ort: Burträsk
Re: GM 6.2L diesel, knack i motorn
Njae, finns 2 olika bränslesystem och dom finns på både 350D och 350DX. Övriga skillnader är om jag minns rätt är att DX har rullkam och EGR, annars är det samma motor har jag för mig.Perkla skrev:Ja det är det men DX är ju nyare och betydligt förbättrad med andra toppar osv, den första modellen var väl i princip en konverterad bensinare..säter skrev:Är inte det den gamla Oldsmobile-motorn?
Den ska du nog undvika.
Nåt annat än 5.7 passar inte så bra i Volvo 7/9 serie dessvärre..
Köpte en motor för att sätta i min Suburban, köpte en till för att plocka delar från, och en... och en till osv... tror det blidde 7 eller 8 innan jag ledsnade.
5.7an har 10 topplocksbultar per topp och 6.2an har 17?
Sparade mesta av delarna för jag har samma böjelse att kanske stöka igång en i framtiden
Re: GM 6.2L diesel, knack i motorn
Jag har rivit av topplocken på några sådana motorer, och på samtliga var det någon topplocksbult som var av.
Jag har även sett rotryckta ramlagerlägen.
Jag har även sett rotryckta ramlagerlägen.
Re: GM 6.2L diesel, knack i motorn
350D och 350DX är i princip samma motorer, lite förbättringar bara, 6.2 är väl helt överlägset väldigt mycket bättre än dom förstnämnda.. som jag nämnt tidigare så är dom första motorerna mer eller mindre konverterade bensinare...