CNC_konstruktion mm

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: CNC_konstruktion mm

Inlägg av Glattnos »

Eli skrev:Ja, jag borde väl cadda först, för att undvika alltför många ombyggnader, men det är nog billigare att låta konstruktionen
till stor del avgöras av hur de fynddelar, man kan göra på skroten & Tradera mfl. ställen, passar ihop.
Lite feltänk där, du skaffar först delarna(oavsett varifrån dom kommer) och sedan caddar du upp det du ska bygga. Det blir alltid billigare att cadda först och bygga sen om man utgår ifrån att man caddar själv så det inte kostar något. Min erfarenhet är också att det i de allra flesta fall går snabbare totalt sätt om man caddar först :)
Iofs så kan jag tänka mig att mitt resonemang bygger på att man är ganska duktig på att cadda. Ritar man varje detalj enskilt som enkla raka bitar med hål i så blir det nog inte snabbare men om man ritar parametrisk top-down så har man allt att vinna på det :)

Det ser bra ut! Rejäla linjärlager har du :) Hur stort arbetsområde kommer den få?
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: CNC_konstruktion mm

Inlägg av Eli »

Ja egentligen vet jag ju att du har rätt i att man bör cadda först, och har nu knåpat med OpenSCAD i ett par dagar.
Tycker att denna gratis CAD är riktigt bra, men saknar möjlighet att mäta i bilden.

Är dock tveksam till att det alltid blir billigare.
Risken är att man känner sig låst till caddningen och inte söker/väljer billigare material fast man hittar sådant.

Största fördelen jag ser är att man tvingas tänka igenom konstruktionen bättre och lättare kommer på förbättringar.
Ger också möjlighet till att diskutera konstruktionen och få råd & kritik innan det är för sent.

Kom på en del önskemål under caddningen:
Hål i bordet för att kunna fästa längre rör och stänger för gängning av ändar.

Lutar tätt bord med kant x grader i Y-led och lite i X-led för uppsamling av spånor & skärvätska.

Bordsplats utanför aktiv yta för att fästa A-axel & ev. framtida verktygsväxlare.

Olöst: Metod för ämnesfasthållning.

Arbetsområdet blir Z: 14cm, men sänkbar i steg om 30mm för mindre hävarm för låga arbetsstycken. (kretskort mm)
Resten är osäkert eftersom jag inte hittat allt material ännu, men siktar på X:56 Y:28-56.

Har planerat in utökningsmöjligheter, så jag kan öka om jag kommer över längre, billiga kulskruvar.

En del vinkelförstärkningar saknas ännu.

Ganska spikat: Fast bord & skruv, tandrem drivning på X mutter, rörlig portal.
cad2u.jpg
cnc2n.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: CNC_konstruktion mm

Inlägg av Glattnos »

Eli skrev:Är dock tveksam till att det alltid blir billigare.
Risken är att man känner sig låst till caddningen och inte söker/väljer billigare material fast man hittar sådant.
Som jag skrev så baseras det på att man är duktig på att cadda. Någon som inte är så hemma på cad kan säkert lyckas med att fördyra konstruktionen. Men någon som är duktig utnyttjar cadden för att uppnå de mål man strävar efter(billigt, bra eller vad man nu stävar efter).

Din konstruktion är ganska lik den jag just har byggt, liknande arbetsområde och konstruktion. Dock har jag inte rörlig portal. Men bordplats utanför arbetsområdet för A-axel har jag också planerat för :)
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: CNC_konstruktion mm

Inlägg av Eli »

Största fördelen jag ser med rörlig portal:
Att den rörliga massan blir mindre och konstant, oberoende av olika tunga arbetsstycken.
Detta är bra vid intrimning av acceleration, och X-motorns överdimensionering kan vara mindre.

Har nu filat virtuellt i några veckor till på konstruktionen och visst är det värdefullt att kunna provköra i förväg för att upptäcka ev. krockar/brister.
Moduluppbyggnad möjliggör att åka runt i hela arbetsområdet genom att bara ändra 4 variabler.
Att ändra till andra mått är också rätt lätt.

Största förändringen är steglös inställning av portalhöjden.
Erfarenheter från min första CNC, som jag fick bygga om flera ggr. för att få tillräcklig höjd för ämnen i A-axeln, är orsaken till detta.
CNCmu.jpg
CNCkd.jpg
Vad är svagaste länken? Konstruktiv kritik är välkommen.

Om någon skulle vara intresserad av denna CAD för eget, ej kommersiellt bruk, så kan jag tänka mig ett byte mot
t.ex en CADning för en coreXY 3D-skrivare, material, eller förslag.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: CNC_konstruktion mm

Inlägg av Glattnos »

Den ser rätt bra ut tycker jag :)

Den svagaste länken skulle jag säga är vägen igenom konstruktionen om man går från arbetsstycket till fräsen. Om vi utgår från att fräsbordet är stadigt(stumt i teorin) och följer vägen så ser det ut som att det blir såhär:
Från bordet, X-lagren, kvadratstång, Alu-profil, U-balk, U-balk, Y-lagren, U-balk(?), Z-lagren, spindelfäste, spindel, fräs
Ju längre sträcka respektive pryl bidrar till kedjan med desto mer flex ger var och en av detaljerna. Slutligen så adderas alla komponenters flex och ger totalen.
Men sen beror det helt på vad man siktar på, stabiliteten kan såklart ändå vara tillräcklig. Målet kanske inte är att bygga en så stabil maskin som möjligt utan man prioriterar andra saker som yta mm.

Om jag skulle konstruera en fräs med rörlig portal så skulle jag nog sätta X-lagren längre ut och högre än själva bordet och fästa balken med Y-lagren direkt i X-lagren. Det reducerar antal delar och sträcka som adderar till instabilitet. Den justerbara portal-höjden skulle jag istället lösa genom att göra det möjligt att sänka själva bordet.

Sen det om tunga arbetsstycken påverkar prestandan på maskinen om bordet rör sig eller ej. Det beror naturligtvis på hur tunga arbetsstycken man talar om men om kraften i maskinen är tillräcklig för att fräsa med så kan den förflytta ganska tynga bitar också. Du måste ju i princip ha ett arbetsstycke som är tyngre(inkl.bordet) än din portal innan du tjänar så värst mycket prestanda på det.
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: CNC_konstruktion mm

Inlägg av Eli »

Tack för dina synpunkter, jag vet nu att det finns kunskap och erfarenhet bakom dessa.

Oj, det blev en lång kedja och ändå nämner du inte alla de veka skruvar som håller ihop detta och som jag oroar mig mest för.
Mina Y- rails & vagnar tar bara M3. Kan det räcka?

Ja, jag håller med om det du skriver, men man får ju oftast kompromissa mellan många olika aspekter på det hela,
och det är även en kostnads- & arbetsinsats-fråga.

Jag kommer till största delen använda CNC;n för plåt- & kretskorts- fräsning och sätter stor vikt vid att få
kulskruvar och lagringar skyddade från det hårda, skadliga glasfiberdammet, därför placerade under bordet.

Jag inser att det vore bra med en stabilare konstruktion för de tillfällen då jag ibland vill fräsa i stål och har lämnat utrymme för att
senare kunna förstärka balkar invändigt mm. med fler profiler & plåtar om / när behovet uppstår och efter hand som jag hittar lämpligt material.

Tycker att dessa förstärkningar kortsluter någon seriekoppling.
ZPLATES.JPG
Överväger också att minska Y-måtten bl.a p.g.a. dina motiveringar.

"X-lagren längre ut och högre än själva bordet"
Visst, bäst är väl i höjd med spindelfästet, men då måste man väl också ha 2st X-kulskruvar & motorer?
Eller finns det annan lösning?

Prestandavinsten med låg massa blir främst som ökad acceleration/speed för en kretskortsfräs där det blir många transportsträckor, speciellt vid borrning.
Lämpligt att ha olika konfigurationsfiler för fräsning / borrning.

Och så på begäran lite uppdatering på det jag tidigare skrev om fräsning med HSS-borr i den här tråden:
Jag borrar ett vinkelrätt hål med tilltänkt borr i en fixtur för att först slipa ner ändan plant.
FIXTURE.JPG
Använder ett diamantbryne ( egentligen avsett för fiskekrokar ) där jag filat ner ena sidan rak och lite spetsig.
DIAMBRYNE.JPG
Och så på begäran lite uppdatering på det jag tidigare skrev om fräsning med HSS-borr i den här tråden:
Jag borrar ett vinkelrätt hål med tilltänkt borr i en fixtur för att först slipa ner ändan plant med brynet liggande an mot denna yta.
Använder ett diamantbryne ( egentligen avsett för fiskekrokar ) där jag filat ner ena sidan rak och lite spetsig.

Höjer sedan borr och bryne till att ligga an mot ett justerbart stopp så att jag kan slipa en bottensläppvinkel lite längre in än till borrens mitt, på ett bottenskär i taget, med svag omvänd lutning in mot mitten så att borren alltså blir kortast där.

Om man inte nöjer sig med en frihands släppvinkel, så är det bara att också lägga på en kil med önskad vinkel.
Släppvinkel på borrens sidor ser jag ingen nytta med. På små borr är berörd kant mindre än hårtunn.
EndSlip.JPG
Fotot visar utan borr eftersom armarna inte räcker till för att hålla både kamera och.

Mina skärdata för POM kan jag leta upp, men för aluminium är den inte meningsfull, eftersom jag använt okänd legering. Den var dock hård ( hörs på klangen).
Behovet av flexning är säker större för mjuk alu. men har inte provat.

Har aldrig kapat någon borr för detta, utan använder nya, vassa borr, eftersom det är just flexningen jag vill åt.
Reglerar flex delvis genom hur långt inskjuten i chucken den monteras.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Eli 30 juli 2017, 04:32:42, redigerad totalt 1 gång.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: CNC_konstruktion mm

Inlägg av Glattnos »

Nu hängde jag inte riktigt med på hur den där slip-fixturen fungerar. Har du någon bild där själva filnings-momenten är med så man ser hur det ska vara?

Man kan såklart förstärka konstruktionen på olika sätt för att göra den styvare men det effektivaste sättet att göra någonting styvt är att göra det kort så allt som kan göras kortare bör göras kortare. Jag slängde ihop en modell för att visa på ett ungefär hur jag skulle börjat fundera om jag skulle bygga med rörlig portal. Det är inte genomtänkt eller proportionellt utan bara ungefär för att visa hur jag tänker. Höj/sänkbart bord, enkel/billig konstruktion, korta avstånd och få delar mellan linjärlagren. Dessutom sitter motorer, skruvar och lager ganska skyddat från spån och maskinen blir lätt att städa.
Om man har plats bakom maskinen kanske man kan sätt X-motorn mitt på portalen och låta kulskruven sticka ut bakåt om man bara vill ha en kulskruv, annars kan man ha två kulskruvar som sitter förbundna med tand-rem baktill(ändå bara en X-motor alltså).

Obs. Jag ser redan massa saker som går att göra bättre på min design, den gjordes på typ 40min så inte genomtänkt som sagt :P
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6995
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: CNC_konstruktion mm

Inlägg av lgrfbs »

Det där ser ut som en trevlig konstruktion.
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: CNC_konstruktion mm

Inlägg av Eli »

Sista stycket i mitt senaste inlägg är förtydligat och ny bild.
Ja finns det små HSS fräsar att köpa till rimligt pris, så är det ett bättre alt. för det är rätt omständligt att få till.
Var hittar du HSS fräsar <=1.2mm?

Ja jag inser att detta är en bättre grundkonstruktion och är nästan beredd att växla till denna direkt, men det behövs lösning på några problem först.

Har katastrofal platsbrist, så det funkar inte med utstickande kulskruv för mig, men kanske om man kan hitta tillräckligt kraftig stålwireförstärkt tandrem att sätta på varje sida om y-vagnen att drivas från gemensam axel eller med ett par kuggstänger.
Skulle denna duga?
https://www.aliexpress.com/store/produc ... 43240.html

Fler förslag:
Enklare lösning än att flytta 8 bultar + individuell finjustering av bordet i 4 hörn ( för man lär inte kunna fixa hålen med tillräcklig precision ) kan vara som mina profiler med T-mutter spår. Då kan man med hjälp av ett par (ev 4) lika långa bandjärn ( typ passbitar ) lätt ställa in höjden.

Bakre övre balken lyfts upp så y-vagnen kan köra under och sätts i stället nära vertikala mittbalkarna (OBS kortare avstånd ) så behöver bara övre x- balkarna vara så långa och mittbalkarna går ända ner.
kimachren
Inlägg: 104
Blev medlem: 15 september 2010, 21:27:18
Ort: Vasa

Re: CNC_konstruktion mm

Inlägg av kimachren »

Det utan tvekan klenaste på de flesta konstruktioner här på EF anser jag är "tung"-konstruktionen av Z-axeln, följt av den rörliga portalen med enkelskruv. En betydligt stadigare Z blir det om man låter hela tvärbalken höjas och sänkas på pelarna (med en skruv i var sida givetvis). Spindelhuvudet är då fast på linjärstyrningar som endast glider i X-led.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: CNC_konstruktion mm

Inlägg av Glattnos »

Eli: Aha, tack så mycket för förtydligandet av borr-slipningen, nu förstår jag hur du gör så jag ska prova något liknande när jag får tid :)

Jag vet faktiskt inte om det finns så små HSS-fräsar då jag så gott som alltid kör med hårdmetall. Jag kör nästan bara med fräsar från ZCC-CT som jag köper från https://www.jbcnc.se
T.ex. 1mm 4-skärig: https://www.jbcnc.se/sv/skarande-verkty ... skar-p-659
Alla ZCC-CT fräsar har varit grymt bra och jag tycker att dom är väldigt billiga med tanke på kvaliteten.

Okej, om du har platsbrist är inte utstickande skruv så bra(det är inte bra ändå) så en skruv på varje sida är nog det bästa, så hade nog jag gjort. Om man har "riktiga linjärlager" så skulle det kunna räcka med skruv på ena sidan, beroende på en massa saker men det är inte omöjligt.
Precis sådan rem som du länkade till har jag på min plasma-skärare, dom är väldigt stumma, dock starka även om jag har för mig att dyneema-förstärkt rem är ännu stummare, men ska man fräsa så är skruv att föredra eftersom precisionen blir bättre. Dock är remdrift riktigt nice i många fall eftersom det går att få snabbhet och i princip ingen back-lash till ganska låg kostnad.

Jag tänkte att man kanske flyttar bordet upp/ner så pass sällan att man kan fräsa av det efter att man flyttat det för att få det helt plant, man kan ju ha en palett eller offerskiva uppepå som går att byta ut när det blir för tunt. Ett annat alternativ är ju att sätta bordet lågt och fräsa det plant för att sedan skruva fast en förhöjning (ett extra bord alltså) och planfräsa även det. Då har man två höjder som är helt plana, behöver bara montera eller demontera upphöjningen.
Dock tror jag ganska starkt på din ide att ha finjustering i hörnen, det är ju lätt att köra spindeln(ev. med en rundstång monterad) till ett hörn, trycka upp hörnet mot spindeln/stången och dra åt, sen upprepa med alla hörn tills det är samma höjd. Får man till det så att det blir enkelt och stadigt så blir det nästan oförskämt bra :)

kimachren: Det är lite krångligare att bygga så(vilket ofta gör det lite dyrare också) och det är väll därför det inte är lika populärt.
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: CNC_konstruktion mm

Inlägg av Eli »

En bit på väg.
GCNC.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: CNC_konstruktion mm

Inlägg av Eli »

Borde ha tänkt efter lite mera före.
Det kom jag på när jag hittade dessa, (som jag köpte för många år sedan,) i mina gömmor.
KRAIL.JPG
Är egentligen nöjd med min kretskortsfräs för det ändamålet, men behöver en kraftigare för metallfräsning,
så jag fick en vild ide om att bara använda dessa 32X34mm rails för X/Y. Ev. med rullager i Y-ändan som stöd.
Borde väl räcka? Annars kanske möjligt att minska Y-flex med belt eller stålwire.
KCNC.JPG
Problemet nu är att den blev för stor, så jag måste fixa mer plats först.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32542
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: CNC_konstruktion mm

Inlägg av säter »

kimachren skrev:En betydligt stadigare Z blir det om man låter hela tvärbalken höjas och sänkas på pelarna (med en skruv i var sida givetvis).
Jag gillar också denna konstruktion.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: CNC_konstruktion mm

Inlägg av Glattnos »

kimachren och säter: Tänker ni då på en lösning där en axel sitter på bordet dvs. bordet rör sig? Alla resonemang jag har i tråden bygger på att bordet är fast eftersom Eli siktar på det av flera anledning som nämnts i tråden(platsbrist, lutning för spånor/vätska, genomgående hål för bearbetning av stång-ändar, bord flyttbart i höjdled).
Om detta ska implementeras på en konstruktion med två pelare så krävs det att pelarna rör sig. Ska det kombineras med ganska lång Z-rörelse, som Eli också siktar på för att enklare få plats med en 4:e axel i framtiden, så blir det genast lite mer komplicerat och dyrare. Men om det var så ni tänkte så håller jag med om att man kan bygga kraftigare på det viset :)
Skriv svar