Styra fräs och 3D-printer från samma dator

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
RamklevGamman
Inlägg: 10
Blev medlem: 1 januari 2017, 22:34:38
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Styra fräs och 3D-printer från samma dator

Inlägg av RamklevGamman »

Hej!

Osäker på var detta inlägget hör hemma, flytta det gärna om det är fel. Jag har en 3D-printer som styrs med Simplify3D och eftersom jag i förra veckan beställde en CNC-fräs (Hurra! :D ) så funderar jag på om man kan styra den från samma dator, alltså om man kör dem samtidigt. Visst kan man tanka ned G-koden på ett USB-minne och trycka in i skrivaren men ofta är det ganska behändigt att printa direkt från datorn. Spontant så tycker jag det känns lite halvdumt men det är det kanske inte, hur gör ni andra? Tacksam om någon klok person delar med sig av sina tankar.
mr_ping
Inlägg: 410
Blev medlem: 1 augusti 2013, 16:50:29
Ort: Göteborg

Re: Styra fräs och 3D-printer från samma dator

Inlägg av mr_ping »

Kör du båda via usb?
Sålänge den orkar skicka ut signalerna så :)
RamklevGamman
Inlägg: 10
Blev medlem: 1 januari 2017, 22:34:38
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Styra fräs och 3D-printer från samma dator

Inlägg av RamklevGamman »

Jag ska köra bägge via USB, ja. Datorn har kanske bättre simultanförmåga än mig :D Tack för svaret!
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Styra fräs och 3D-printer från samma dator

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Vi vill ju gärna se bilder! På alla enheter ;-)

Men jag skulle nog ändå satsa på en slav för någon enhet. Kanske två.
Många gånger vill man säkert jobba fram andra prylar under tiden som maskinerna jobbar. Då vill man inte riskera någon hängning.
RamklevGamman
Inlägg: 10
Blev medlem: 1 januari 2017, 22:34:38
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Styra fräs och 3D-printer från samma dator

Inlägg av RamklevGamman »

Min Leapfrog Creatr HS har jag bilder på :D men fräsen har jag inte fått hem än. Hur som helst är det en Kosy4 med lite lullull jag beställt, ska bli riktigt spännande med tanke på att jag aldrig någonsin handhaft en fräs :shock: Jag kommer att lägga ut mina erfarenheter på http://www.cncbloggen.com så vi får väl se hur det går :)

Tack för svaret förresten, tror att jag köper en dator till istället för att kludda med samma :idea:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar