Känner någon till Brother TC 221 (CNC fräs)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Mr B
Inlägg: 139
Blev medlem: 18 februari 2006, 20:05:28
Ort: Helsingborg

Känner någon till Brother TC 221 (CNC fräs)

Inlägg av Mr B »

Enligt uppgift så fungerade den här för... snart 10 år sedan, när en bekant köpte ett konkursbo där den ingick. Sen blev den aldrig driftsatt igen. Finns det någon dokumentation på en sådan här maskin, och om det finns något specifikt att tänka på om man ska försöka väcka monstret till liv igen?

Som synes så gömmer den sig bakom en hög med annan bråte, så jag har inte varit närmare den än den här bilden i dagsläget.
Bild

Jag tänker förutsätta att den fortfarande är "komplett", men huruvida den faktiskt fungerar... Det vet man ju aldrig.
B!
tkgb
Inlägg: 185
Blev medlem: 30 november 2009, 20:21:23
Ort: Falkenberg

Re: Känner någon till Brother TC 221 (CNC fräs)

Inlägg av tkgb »

Vet inte hur det är med Brother maskiner, men har den stått strömlös i 10 år så har den antagligen tappat parametrarna då backup batteriet tagit slut.

Man får nog helt enkelt koppla in den och se vad som händer.
Mr B
Inlägg: 139
Blev medlem: 18 februari 2006, 20:05:28
Ort: Helsingborg

Re: Känner någon till Brother TC 221 (CNC fräs)

Inlägg av Mr B »

Jag förutsätter att eventuella batterier har gjort sitt. Det i sin tur innebär att jag "nog" kommer att behöva någon form för dokumentation, så jag kan lista ut vad som är vad. Rimligtvis använder enheten en dator av något slag, och jobbar från hårddisk. Om den bara fungerar, så torde det räcka att stoppa in rätt HD parametrar i datorn, men det är ju ett ganska stort "om".
B!
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Känner någon till Brother TC 221 (CNC fräs)

Inlägg av säter »

Har det inte förekommit en liknande maskin här på forumet tidigare?
Mr B
Inlägg: 139
Blev medlem: 18 februari 2006, 20:05:28
Ort: Helsingborg

Re: Känner någon till Brother TC 221 (CNC fräs)

Inlägg av Mr B »

Jag har ingen aning. Jag hoppas det. Ju fler, desto bättre. Det innebär att någon har de resurser, eller vet vilka resurser, jag kommer behöva. Men jag har inte hittat någon.
Det är ju inte en helt ovanlig maskin i industrin, även om den börjar bli till åren, och allt det där.
B!
Användarvisningsbild
Berrabongo
Inlägg: 601
Blev medlem: 3 oktober 2006, 15:17:12
Ort: Solna

Re: Känner någon till Brother TC 221 (CNC fräs)

Inlägg av Berrabongo »

Användarvisningsbild
Noxin
Inlägg: 614
Blev medlem: 21 september 2006, 11:59:45
Ort: Stockholm, Årsta + Orrefors

Re: Känner någon till Brother TC 221 (CNC fräs)

Inlägg av Noxin »

Det är inte farligt att ringa http://www.bromigruppen.se om det dyker upp problem.
Mr B
Inlägg: 139
Blev medlem: 18 februari 2006, 20:05:28
Ort: Helsingborg

Re: Känner någon till Brother TC 221 (CNC fräs)

Inlägg av Mr B »

Jag tackar för manualen.

@Noxin: Betald hjälp är så klart alltid ett alternativ, men industrimaskiner kräver oftast service enligt företagstaxor, och det är inte helt förenligt med "Coolt, den vill jag ställa i familjens åkeri-verkstad och ha till något udda projekt ibland, vara för att det är kul".
Men jag ska ha dem i åtanke, om det visar sig att problemen är större, och man åtminstone behöver begära fram priser, innan man ger upp... Förhoppningsvis ska det ju inte gå så långt.
B!
floppen
Inlägg: 109
Blev medlem: 14 september 2012, 13:28:32

Re: Känner någon till Brother TC 221 (CNC fräs)

Inlägg av floppen »

Hej

Jodå, har själv en Speedio S500X1 nu men innan den en TC-229n, Antar att denna är typ samma eller väldigt lik.
Skulle tro att du gör bättre med en mod till annat styrsystem. Min gamla 229a var från 1997 om jag kommer ihåg rätt och en gick att mata med G-cod men det var mycket fix för att få det att fungera, annars är det ganska lätt att med dialog göra program men stökigt steg om man har modell och vill göra i datorn.
Jag har inte någon större koll på vad parametrarna skall vara men tror det finns ett papper om du öppnar dörren till styrsystemet, iaf satt det ett där på min gamla. Sen hur du får in dom är en bra fråga.
Mr B
Inlägg: 139
Blev medlem: 18 februari 2006, 20:05:28
Ort: Helsingborg

Re: Känner någon till Brother TC 221 (CNC fräs)

Inlägg av Mr B »

Begränsningen med G-kod är så klart trist, men det är klart fördelaktigt om man kan dra igång maskineriet på befintlig hårdvara. Det är möjligt att man konverterar till något annat på sikt, för att få en mer flexibel lösning, men även där pratar man ju om en del pengar, för att få det att fungera, och visar det sig sen att något av det dyrare är trasigt är det ju... trist. Plus då att jag inte har en blekaste om vad som skulle kunna fungera i anslutning till originaldelarna, och hur mycket man faktiskt behöver ersätta. Motorerna ska man helst låta bli, men bör man behålla drivningen till dem, ska man byta ut "all" elektroniken, osv.

Och mitten till sent 90-tal låter som en ok datering på maskinen. Lite nyare än de jag varit i kontakt med i utbildningen, lite äldre än de jag varit i kontakt med sedan dess.

Tipset om att parametrarna kan sitta i skåpet är ju bra. Jag ska försöka klättra över bråten och ta mig in till maskinen i veckan som kommer, och se om det är så även här.
Tack för den, det kan vara riktigt bra.
B!
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Känner någon till Brother TC 221 (CNC fräs)

Inlägg av persa »

Tror nog att det är senare hälften 80-talet snarare än senare hälften 90-talet, men det syns nog på någon maskinskylt när du närmar dig maskinen. Om inte så kan ett foto på operatörpanelen nog ge en del ledtrådar

Vill du hålla i slantarna så är nog tyvärr inte Bromi till någon större hjälp, dom är inte kända för att vara billiga på support för äldre maskiner. Det är i och för sig inga som säljer nya maskiner, men det finns ju variationer även där

Pessimist men troligen realist
Mr B
Inlägg: 139
Blev medlem: 18 februari 2006, 20:05:28
Ort: Helsingborg

Re: Känner någon till Brother TC 221 (CNC fräs)

Inlägg av Mr B »

Vill hålla i slantarna är kanske inte prioriteringen, men måste, kommer nog ganska nära sanningen. Det finns inte så mycket slantar att ta av. Men det ger sig, vi börjar med att försöka klättra in till maskinen, och se vad som går att hitta på. Det låter som om det kanske inte är helt hopplöst. Ett minimum av testande måste ju göras innan man ger upp i alla fall. Att den skulle ha batterikraft kvar till minnet för att komma ihåg parametrar ser jag som osannolikt, men om den "startar" så får man ju höra sig för med någon som kommer och hjälper en stoppa in sagda parametrar på rätt plats i alla fall. Fungerar det inte sen, får man ta beslut utifrån det.
Jag återkommer garanterat i veckan, med vad jag än hittar.

Tack för ert intresse, och era tips.
B!
mr_ping
Inlägg: 410
Blev medlem: 1 augusti 2013, 16:50:29
Ort: Göteborg

Re: Känner någon till Brother TC 221 (CNC fräs)

Inlägg av mr_ping »

Frågan är om det inte är en sån (eller liknande) JBCNC.se bygger om. Den hette Drill&Tap nåt tror jag...
Mr B
Inlägg: 139
Blev medlem: 18 februari 2006, 20:05:28
Ort: Helsingborg

Re: Känner någon till Brother TC 221 (CNC fräs)

Inlägg av Mr B »

Jag hittade deras forum, och tråden. De bygger om en TC-211. Och när jag skriver bygger om, så menar jag att de byter allt, utom motorerna till verktygsväxlaren, och spindelmotorn. 2x 4.5Nm och 1x12Nm stegisar, closed loop någonting, som jag inte ens förstår vad det betyder. Plus att han har en arduino för att styra verktygsväxlaren, som jag inte vet hur man pratar med. AMT-encodrar, för att se den faktiska förflyttningen? Planer på en Machtric S3800 till spindelmotorn, jag antar att det är för feedback så man kan gänga osv, men det är en gissning, som bäst.

Ser ut som "rätt" projekt-tråd att följa, om man vill gå den vägen. Jag har inte kunskaperna för att avgöra om det är rätt väg att gå, men, rimligtvis, om de blir färdiga, och man inte fått igång den här maskinen, så kan man antagligen köpa ett komplett kit därifrån. Det borde vara "bolt on" så att säga. Med resarvation för att jag inte har någon aning om vad det är för skillnader mellan de olika modellerna.

Tack för tipset.
B!
mr_ping
Inlägg: 410
Blev medlem: 1 augusti 2013, 16:50:29
Ort: Göteborg

Re: Känner någon till Brother TC 221 (CNC fräs)

Inlägg av mr_ping »

Ska du fräsa med den lär du vilja byta ut styrsystemet iaf. Prata med honom. Du kan ju dessutom köpa delarna via honom direkt.
Skriv svar