Frässpindel för PCB-fräsning

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
kabelhaerva
Inlägg: 93
Blev medlem: 11 september 2010, 09:41:58
Ort: Gbg

Frässpindel för PCB-fräsning

Inlägg av kabelhaerva »

Hej, har sökt runt lite på nätet och försökt hitta information om vilken typ av spindel som är lämplig för fräsning av kretskort. Blir vanliga FR4 laminat som skall fräsas.
Det verkar som att högt varvtal är en sak många pratar om men vilka hastigheter pratar vi om? 20k rpm eller 50k rpm?
Vill hålla nere priset på denna spindel då den enbart kommer användas då och då för prototyper.
Duger kina-spindlar på 24k rpm? de kostar typ 2-3k + lite till för en VFD.
Är det lämpligt att köra vattenkylt med tanke på ljudnivå? Maskinen stoppas in en gammal snus-kyl men kommer en luft-kyld låta alldeles för mycket vid dessa hastigheter för att man skall kunna vistas runt maskinen?

Skulle en sådan här fungera eller är det ren skräp?
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2619
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Frässpindel för PCB-fräsning

Inlägg av hawkan »

Den är okej, den funkar. Det är väl en sån många har. T ex jag har en sån liknande.
24k brukar varvtalet bli på en sån.

Jag har en luftkyld och brukar sitta och titta på när jag fräser mönsterkort, det är fascinerande :)
Hörselskydd är det som gäller i alla fall. Jag hör att de vattenkylda också låter en del så det kanske är själva spindeln som låter och inte fläkten men har inte jättekoll på den biten. Inga problem med kylning för min del i alla fall.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Frässpindel för PCB-fräsning

Inlägg av Meduza »

Proffsfräsarna från LPKF och liknande brukar använda spindlar mellan 60 och 100krpm, men nödvändigt är det inte, 24krpm fungerar, du får bara lugna ner dig lite med matningshastigheten.

Viktigare är dock att spindeln kastar minimalt, för ju mindre verktyg du kör med, desto mindre kast tål dom, och ju mer påverkar det ditt resultat och verktygslivslängd.
Skriv svar