Styva upp ett VP-rör?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18358
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Styva upp ett VP-rör?

Inlägg av 4kTRB »

Jag tror i alla fall att det inte böjer sig
om jag fyller det med betong.
Användarvisningsbild
ViktorSigg
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 januari 2015, 17:33:50
Ort: Eskilstuna-Ludvika

Re: Styva upp ett VP-rör?

Inlägg av ViktorSigg »

ÖHö...

När ett rör böjer sig så blir alltid röret platt vid böjpunkten. Det vet nog alla om.

Om man fyller röret med skum som stelnar så får du en typ av fackverksbalk. Skummet i röret gör att röret inte kan bli platt vid böjpunkten (tryck). Materialet kan således inte deformeras och behåller sin form långt utöver vad ett ihåligt rör annars gör. Jämförelse med bikupa.

Dock så stämmer det att det inte ger mycket (det ger faktiskt, upp till viss längd) att använda solid stång. Däremot att använda skum som innehåller så mycket luft som möjligt är en helt annan sak. Samma där, upp till en viss längd.

Du kan inte jämföra en fackverksbalk med höjd av 200 mm med ett skummat rundrör av dimension 20. Som att jämföra äpplen med päron. Jämför istället en balk med samma hödmått som rörets dia så ska du se att röret är nästan lika bra.

Lägg sedan till att en fackverksbalk som bara bygger på höjden är som papper när det kommer till påfrestningar från sidan. Det är inte röret, som är lika styvt åt alla håll. Tänk på vind.

TS frågade om att styva upp ett typ 20mm VP rör, inte att bygga ett jävla fackverk med total dimeter 200. Ett lätt, stelt skum är bland det bästa, alternativt att lägga ett lager till av något stelt material på ut/insidan. Sitter detta fast i VP röret med jämna mellanrum så har du en "fackverkskonstruktion", där det blir skjuvning mellan lagrena = sandwichkonstruktion = starkt. Samma som att dra en skruv mellan alla lager på mitten på en bladfjäder. Då fjädrar det inte mycke...

I annat fall har jag IPE180 eller HEB400 hemma om TS vill ha en rejäl antenn. :vissla:
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16767
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Styva upp ett VP-rör?

Inlägg av grym »

börjar gilla E Kafeman inlägg :badgrin:

gillar motorsägsnissen

om man är tveksam när det gäller sådanthär så kan man faktiskt börja med att känna på materialen, få saker ger ett sådann förståelse som att faktiskt klämma och känna på material och till den gränsen att det händer saker

man kanske skulle föreslå en träbit istället? en enkel planka kommer hålla bättre än vprör
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Styva upp ett VP-rör?

Inlägg av Glattnos »

E Kafeman skrev:Ska man linda silvertejpen tight runt röret för att bäst öka böjmotståndet?
Eller räcker det om man bara hänger hela rullen i änden på antennen? :wall:
Du måste linda den runt eller ännu bättre är nog att lägga den längs med. Trådarna i väven är ganska stumma och det är det som gör det styvare.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5780
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Styva upp ett VP-rör?

Inlägg av rvl »

Man lämnar tejprullen att stå på mitten och spänner tejpen över den.
E Kafeman
Inlägg: 3259
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Styva upp ett VP-rör?

Inlägg av E Kafeman »

++rvl, konstruktiv lösning som verkligen gör skillnad. :tumupp:

gryms lösning påminner om nedan typ av antenn där man istället för att använda spännwire ersätter vajern med en extra bom och på det viset ger bägge bommarna stöd till varandra då mer av böjkraften hanteras som tryck och spännkafter genom att bommarna kommer längre från neutral-axeln:
yagi-dual-bom.jpg
Det är inte helt enkelt att komma med någon förbättrad mekanisk lösning på antenn-konstruktioner. Inte mycket som hänt de senaste 50 åren, material är detsamma och storleken dikteras till stor del av för vilket frekvensområde och direktivitet (gain) man designar antennen för, mått som är desamma nu som förr.
Kommersiella anläggningar såväl som DX och ham-folk kan ibland ha rätt stora antenn-bommar som kräver visst mått av begrepp om vad som fungerar utan att ramla ner.
Det räcker att titta lite över hustaken och lära vad som är känt och vilka lösningar som duger även till lite större antenn-bommar.

En parantes, men den största antennbom jag besökt hade kryputrymme inuti bommen och där fanns inget skum ;-)
Däremot var antenn-elementen inte helt tomma. Inget skum där heller, men väl något annat som var vitalt för att elementen inte skulle riskera trilla ner.
Antennen är militärt skyddsobjekt så kan inte beskriva så mycket mer, men den är snarlik denna antennen:
horby_logp.jpg
Det är en logperiodisk antenn som fanns i Hörby tills den revs för 5-6 år sedan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18358
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Styva upp ett VP-rör?

Inlägg av 4kTRB »

grym skrev:
man kanske skulle föreslå en träbit istället? en enkel planka kommer hålla bättre än vprör
Ett rör kommer förenkla för mig då jag redan har en vikt dipol fast monterad på en träregel.
Med ett rör räcker det att borra ett 16mm hål i regeln och röret hamnar i perfekt linje med
dipolen. Tänkte att jag kanske kunde fylla med polyesterplast men förmodligen blir det
rätt så tungt.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33767
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Styva upp ett VP-rör?

Inlägg av Glenn »

E Kafeman skrev: skyffel för spade.
..Försök hitta en vanlig svensson som förstår skillnaden.

Förutom att folk inte fattar att det är skillnad ser man inte helt sällan folk som försöker gräva med en skyffel, eller typ fylla en skottkärra med grus med hjälp av en spade.

..Jag observerade båda "felen" i min trädgård förra året när vi hade folk här som hjälpte oss att terraformera en bit skog till gräsmatta med hjälp av ~40 ton jord (om jag minns rätt)

..Men till topic, älskade broinlägget :)
Skriv svar