Stegmotor med nio trådar

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Fuling
Inlägg: 40
Blev medlem: 8 april 2013, 04:31:19

Stegmotor med nio trådar

Inlägg av Fuling »

Hej,

Håller på med ett litet fräsbygge baserat på delar från en gammal Agiecut trådgnistmaskin. Vid en närmare titt upptäckte jag att stegmotorerna (HDM 185-2000-8) till X och Y-axlarna har nio tåtar kopplade så här:
Pinne 1 är gemensam för alla lindningar, mellan 1 och vilken som helst av pin 2-9 mäter jag 9 ohm (9 ohm står det på baksidan av motorn också så det verkar rimligt). Mellan övriga pinnar har jag 18 ohm, har inte testat alla kombinationer men det verkar som att jag har åtta separata lindningar som är sammankopplade i ena änden. Lite googlande antyder att motorerna ska ha 2000 steg per varv och att Agie körde med nåt eget system för drivningen.
Frågan är: Kan jag på något vis tjuvkoppla och använda de här motorerna ihop med en vanlig stegmotordrivare och ändå få hyfsat resultat eller måste jag köpa nya grejor? Tänkte om det går att hoppa över varannan lindning och köra dem i en vanlig unipolär koppling.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Stegmotor med nio trådar

Inlägg av tecno »

Lägg inte ner tid och pengar på dessa är mitt spontana råd. Att kunna driva dessa med moderna drivers är bara att glömma.
Fuling
Inlägg: 40
Blev medlem: 8 april 2013, 04:31:19

Re: Stegmotor med nio trådar

Inlägg av Fuling »

Tack för svar, då var det som jag befarade när jag räknade kablarna.
Blir att köpa modernare motorer och nya axelkopplingar då. Känns ganska vettigt så att man vet lite vad det är för hårdvara man har inblandad.
Användarvisningsbild
Synesthesia
Inlägg: 582
Blev medlem: 22 januari 2010, 19:14:10
Ort: Mellan Göteborg och Kungsbacka

Re: Stegmotor med nio trådar

Inlägg av Synesthesia »

Skulle väl tro det är 4 par lindningar, arrangerade som 2 vanliga unipolära stegmotorer (med 2 lindningar med mittuttag vardera).
Fast där det båda "parallellkopplade stegmotorerna" är förskjutna ett halvt steg, så man på så sätt får dubbelt så många steg.
Fuling
Inlägg: 40
Blev medlem: 8 april 2013, 04:31:19

Re: Stegmotor med nio trådar

Inlägg av Fuling »

17857496_10154739975748853_777362488_n.jpg
Fick bli ett par 1,85Nm Nema 23-motorer från Ebay/tradera. Snart dags att provköra X och Y-axlarna:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
H.O
Inlägg: 5709
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Stegmotor med nio trådar

Inlägg av H.O »

Lätt överdimensionerad kulskruv där :tumupp:
Fuling
Inlägg: 40
Blev medlem: 8 april 2013, 04:31:19

Re: Stegmotor med nio trådar

Inlägg av Fuling »

Lätt överdimensionerad kulskruv där
Den är tjock men den var gratis (sa flickan) :oops:
Fuling
Inlägg: 40
Blev medlem: 8 april 2013, 04:31:19

Re: Stegmotor med nio trådar

Inlägg av Fuling »

En kunnig polare kom förbi med en gammal dator och några stegmotordrivare så vi gjorde en liten provkörning av X och Y:
https://www.youtube.com/watch?v=sRNG9CB ... e=youtu.be
Skriv svar