Matsuura mc500v problem

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
d_da
Inlägg: 20
Blev medlem: 18 augusti 2011, 12:00:21

Matsuura mc500v problem

Inlägg av d_da »

Hej

Jag fick tag i en lätt transportskadad Matsuura, lyftstroppen gick av då den skulle lastas så den föll 40cm ner på hårdpackad snö. Jag har kollat igenom allt mekaniskt och det verkar inte ha tagit någon skada (förutom elskåpet som fungerat som deformationszon..). Däremot hade många relän ramlat ur sina hållare.
Efter lite detektivarbete så har jag fått tillbaka alla relän på plats, kopplat på ström och tryckluft och nästan fått igång systemet.
Efter att ha startat upp (man hör hur servodrivarna får ström de börjar pipa) så får jag ett spindle error 26. Det ska betyda att spindeldrivaren inte får ström så något termoskydd eller säkring ska ha gått. Jag har kollat allt sådant och det verkar OK. Däremot verkar det som att det inte skickas någon signal till motorreläet som skall förse servodrivaren med ström, om jag aktiverar reläet manuellt så försvinner felkoden. däremot går spindeln ändå inte att köra.

nu misstänker jag att styrsystemet Yasnac 3000 strular, men kan ett sådant system gå sönder av ett fall? alla kontakter och sådant sitter bra ic kretsarna som sitter i socklar sitter också som de ska.

Annars vet jag inte vad jag ska söka efter, tips mottages gärna.

Tror att det blir en konvertering till ett modernare system , men hade tänkt skjuta det lite på framtiden. Har någon här använt kflop/Kanalog i ett system där all enkodrar och sådant är 12v, hur har ni löst det i så fall?
Försöker infoga en bild på skönheten Bild https://drive.google.com/open?id=0B2RJ8 ... WZndVJaeTA
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32545
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Matsuura mc500v problem

Inlägg av säter »

Har du elritningar till maskinen?
d_da
Inlägg: 20
Blev medlem: 18 augusti 2011, 12:00:21

Re: Matsuura mc500v problem

Inlägg av d_da »

Jo jag har enklare block-scheman som jag har försökt följa och felsöka utifrån, men kabelnumreringar saknas så det är lite svårt...

Det är reläet MSI som inte slår till som det ska.



Edit: Bifogade filerna så är de inte beroende av min drive.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av d_da 25 mars 2017, 09:23:32, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32545
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Matsuura mc500v problem

Inlägg av säter »

Du kan ju börja med att kolla om CR1 drar.
Gör den det, då är säkert problemet att "Spindle Control Trouble" är dragen av någon anledning.

Ladda upp ritningarna en och en här.
Då går det nog bra.
meconer
EF Sponsor
Inlägg: 492
Blev medlem: 27 april 2010, 20:07:46
Ort: Järfälla

Re: Matsuura mc500v problem

Inlägg av meconer »

Kan du köra axlarna?
d_da
Inlägg: 20
Blev medlem: 18 augusti 2011, 12:00:21

Re: Matsuura mc500v problem

Inlägg av d_da »

Nej CR1 drar inte, CR2 drar. Om jag aktiverar CR1 med testknappen så drar motorreläet MSI.

Axlarna har jag kunnat köra då jag aktiverade MSI manuellt och blev av med spindle error meddelandet, men spindeln gick inte att starta ändå.

tack för att ni kommer med förslag!
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32545
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Matsuura mc500v problem

Inlägg av säter »

CR1 dras av "NC-READY" signalen.
Troligtvis får du ingen "NC-READY" från stysystemet.
Det kan du mäta på "176".

Har du några papper på styrsystemet?
d_da
Inlägg: 20
Blev medlem: 18 augusti 2011, 12:00:21

Re: Matsuura mc500v problem

Inlägg av d_da »

Jo jag har bruksanvisning på styrsystemet men den stannar vid att man kan läsa vad spindle error 26 är (säkringar eller termoskydd) det står att man kan diagnosticera med hjälp av bildskärmen och kolla vilka ingångar/utgångar som är aktiva men det finns ingen detaljerad information om det, kontakta servicepersonal står det...

Tyvärr klipper min bildskärm precis den rad som visar ingångar/ utgångar på hälften så just den raden är oläslig... hade jag haft en servicemanual kanske man hade kunnat gissa sig till statusen på utgångarna men utan den är det svårt.

Har mätt på reläledningen 146 (gissar att det var den du menade med 176) från cr1, där finns 24v, gissar att den jordar genom yasnacen, törs man prova koppla en kabel direkt mellan 146 och 147 och se vad som händer?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32545
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Matsuura mc500v problem

Inlägg av säter »

Har du 24V mellan "146" och "147", då har inte "NC-READY" dragit.
Om jag tolkar ritningen rätt.

Det finns alltså ingen dokumentation vad som styr "NC-READY" i styrsystemet?

Koppla någon fulkabel skulle jag aldrig våga.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32545
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Matsuura mc500v problem

Inlägg av säter »

En brasklapp.
Har du kollat att parametrarna finns kvar i styrsystemet?
Är de väck, kan det bli alla möjliga konstiga fel.
d_da
Inlägg: 20
Blev medlem: 18 augusti 2011, 12:00:21

Re: Matsuura mc500v problem

Inlägg av d_da »

nej det står bara att nc ready ska lysa då man tryckt bort åtgärdade nc-alarm.

Jag tycker som att det är lite konstigt att styrsystemet skulle balla ur av ett fall men det kanske gör det??

Får försöka googla reda på en servicemanual på styrsystemet kanske. och kanske läsa igenom de manualer jag har en gång till, man kan ju alltid ha missat något...

Jag tror parametrarna är kvar, men jag vet inte riktigt, de sa att de hade använt den ganska nyss innan jag fick ta den och då fungerade allt, batterierna till datorn verkar vara ok.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32545
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Matsuura mc500v problem

Inlägg av säter »

Kolla med "Stene" här på forumet.
Han kanske har en manual?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32545
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Matsuura mc500v problem

Inlägg av säter »

d_da skrev:Efter att ha startat upp (man hör hur servodrivarna får ström de börjar pipa) så får jag ett spindle error 26. Det ska betyda att spindeldrivaren inte får ström
Det är lite som hönan och ägget det här.

Det kan ju vara så att man inte får "NC-READY" så länge ett larm ligger kvar.
Det är nog till och med troligt.
Då blir följden att CR1 och MS1 inte drar.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32545
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Matsuura mc500v problem

Inlägg av säter »

En tanke som slog mig.

I min japanska spindeldrive, sitter det ett relä för övervakning av fasföljd.
Kan det vara så att du har installerat maskinen med fel fasföljd, och får larm från spindeldriven av den anledningen?
Är din spindeldrive 3-fas?

Det var bara en tanke i och med att maskinen är nyinstallerad.
d_da
Inlägg: 20
Blev medlem: 18 augusti 2011, 12:00:21

Re: Matsuura mc500v problem

Inlägg av d_da »

Hittade en bättre manual på styrpanelen , men tyvärr fanns det inget svar där heller...

Jo jag tycker också det är lite som hönan och ägget, känns som att det är svårt om det är problem i själva datorkorten till styrsystemet, då är det över min kompentens att felsöka. men jag ska gå ut imorgon och kolla igenom alla in och utgångar på spindeldrivaren, har gjort det en gång och tyckte att det var som det skulle enligt manualen, men det är lätt att tänka fel så det är värt att dubbelkolla.

Vet du om det finns överhettningsskydd som är NO jag har bara stött på de som är NC. Har mätt upp de som sitter i spindeldrivaren men hittar inga datablad på dem. (de är stängda)

Fasfel var jag inne på men jag har bara testat skifta två av ledarna, tänkte att det var som en motor att den kan gå fel håll, men om det är som du säger kanske det gäller att pricka exakt rätt? Ska testa de andra kombinationerna för att utesluta det om inte annat.
Skriv svar