Letar svarv och funderar på Teach-in??

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
DAP
Inlägg: 749
Blev medlem: 26 april 2009, 18:12:29
Ort: Kristianstad

Letar svarv och funderar på Teach-in??

Inlägg av DAP »

Som rubriken lyder så är jag på jakt efter en större svarv och i första hand en manuell maskin. Har tittat en del på Storebro GSE2000 maskinerna som säljs på PS plus en massa andra maskiner och det verkar vara väldigt dåligt med manuella maskiner just nu och alla handlare säger ungefär samma sak.
Samt så är priserna helt galna på gamla svarvar med och då har jag börjat snegla på teach-in svarvar istället med vanlig manuell chuck och utan växlare.
Är det någon som har något sån maskin här och vill uttala sig om det är bra eller man hamnar i ett mellanland som är så där mellan manuella och helt CNC styrda med revolver.
Det jag mest är frågsam till är om det går bra att köra "manuellt" i en sån maskin eller känslan brukar vara kass?
För ibland vill man bara köra av nåt, plana nåt osv utan att kanske skriva kod.

Har titta på en colchester Triumph maskin som ser galet fräsch och fin ut.
Någon som har erfarenheter av dessa maskiner här?

Tack
cinc
Inlägg: 410
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:13:48
Ort: Bromma

Re: Letar svarv och funderar på Teach-in??

Inlägg av cinc »

Till att börja med så ska jag säga att jag aldrig ägt en teach-in maskin.
Men...:
Dom jag känner som har haft en sådan tycker att det var en mer eller mindre dyr omväg till en "riktig" cncsvarv.

Då jag känt på en i "manuellsvarvning" så var känslan i rattarna obefintlig.
Det är som att jogga vilken fräs eller svarv som helst.
Lite läskigt att svarva manuellt alltså.
Den jag provade hade ingen revolver utan ett vanligt toolfixfäste.
Verktygsmätning saknades.
Fundamentet är en vanlig supportsvarv i grunden så det blir ganska dålig spånavgång.
Det här gäller en Italiensk maskin vars namn jag glömt.

En numera pensionerad maskin nasare som jag känner sa att man kunde hitta riktigt fina "lågmilade" teach-in svarvar.
Det blev inte vad folk tänkte sig....
Skriv svar